Aflossingstabel.xls -----> Basic-syntaxisfout

Johan Vermeulen Johan Vermeulen

Aflossingstabel.xls -----> Basic-syntaxisfout

Beste Allemaal,

graag had ik jullie hulp ingeroepen voor dit probleem, dat mij voorlopig
verplicht een paar MS Offices in dienst te houden:

We hebben een bestand Tableau amortissement - Aflossingstabel.xls
De tweetaligheid verraad al dat het een bestand is dat komt van de
overheid, meer bepaald van de Federale Overheidsdienst Economie.

Bij ons is dit in gebruik bij de afdeling schuldbemiddeling.

Ik probeer dit bestand te openen met LO3.4 ( standaard geleverd in
Centos6.4 ) en krijg volgende foutmelding:

Er kan vervolgens wel iets ingevuld worden in het bestand, maar in het
nu geopende vakje werkt niet:

Ik weet het, FOD zou bestand in ODF moeten kunnen leveren.

Er wordt mij gezegd dat dit zou te maken hebben met Visual Basic
inhoud.... ( ik had die cursus toch moeten volgen ) .

Klinkt dit als een bekend probleem voor iemand? Zou hieraan iets te doen
zijn?

Kan het zin hebben dit te proberen met LO 3.6 of 4.0.1?

Alvast bedankt voor eventuele hulp.

Mvg, Johan

Winfried Donkers Winfried Donkers

RE: Aflossingstabel.xls -----> Basic-syntaxisfout

Beste Johan,

> [...]
> inhoud.... ( ik had die cursus toch moeten volgen ) .
>
> Klinkt dit als een bekend probleem voor iemand? Zou hieraan iets te doen

Wij hebben hier soms ook xls-bestanden met veel macro's die in LibreOffice niet 100% functioneren.
Het basic dat Libreoffice gebruikt is niet gelijk aan Visual Basic.

Kan het zijn dat LibreOffice nu staat ingesteld op uitgeschakelde macros?

Winfried

Theo van Nunen Theo van Nunen

Re: Aflossingstabel.xls -----> Basic-syntaxisfout

Hallo Johan,

Ik zou zeker de versie 4.0.1 gebruiken.
Mogelijk is dit geen probleem om het hiermee te openen.
Er is in de laatste software  van het office pakket om op te slaan in
ods maar of ze daar zin in hebben weet ik niet.
Bovendien zou ik bij de schuld hulpbemiddeling uw klanten op de hoogte
stellen van de mogelijkheid van LibreOffice.
Daarmee verleen je extra hulp.
Succes Theo

Op 18-3-2013 11:29, Johan Vermeulen schreef:

> [...]
> doen zijn?
>
> Kan het zin hebben dit te proberen met LO 3.6 of 4.0.1?

dag Wilfried,

bedankt voor de reactie.

Ja, dat klopt. Ik kreeg een waarschuwing & moest macro's uitschakelen
voor ik verder kon.

Ik installeer LO4.0.1 en test dan opnieuw.

Mvg, Johan

Op 18-03-13 11:55, Winfried Donkers schreef:

> [...]
> Het basic dat Libreoffice gebruikt is niet gelijk aan Visual Basic.
>
> Kan het zijn dat LibreOffice nu staat ingesteld op uitgeschakelde macros?

Johan Vermeulen wrote (18-03-13 11:29)

> graag had ik jullie hulp ingeroepen voor dit probleem, dat mij voorlopig
> verplicht een paar MS Offices in dienst te houden:

De afbeeldingen die je zend komen niet mee naar de lijst.
Misschien kun je je oorspronkelijke mail (met ook het xsl-bestand)
direct (buiten de lijst om) naar mij zenden? Kan ik eens (vrijblijvend)
kijken wat het is enzo..

  - Cor
  - http://nl.libreoffice.org
  - www.librelex.org

Johan Vermeulen Johan Vermeulen

Re: Aflossingstabel.xls -----> Basic-syntaxisfout

Hallo Allemaal,

nog eens bedankt voor de reacties.

Ik heb versie 4.0.1.2 geïnstalleerd, dat blijft ongeveer hetzelfde.

Ik stuur nog eens screenshots mee, deze keer in bijlage;
Als je in screenshot1 op /Nouveau tableau d'amortisemen/t klikt
zou je moeten zien ----> screenshot2

De mensen van Schuldbemiddeling hebben wel LO op hun Windows machines,
maar ze kunnen nog niet alles doen met LO...
Vandaar dat ze nog op Windows zitten.

Groetjes, Johan

Op 18-03-13 12:01, Theo van Nunen schreef:

> [...]
> Bovendien zou ik bij de schuld hulpbemiddeling uw klanten op de hoogte
> stellen van de mogelijkheid van LibreOffice.

drek drek

Re: Aflossingstabel.xls -----> Basic-syntaxisfout

Bijlagen (hoe dan ook ingevoegd) worden verwijderd door de server.

Groeten, André

Op 18-03-13 15:43 schreef Johan Vermeulen:

> [...]
>
> De mensen van Schuldbemiddeling hebben wel LO op hun Windows machines,
> maar ze kunnen nog niet alles doen met LO...

Johan Vermeulen wrote (18-03-13 15:43)

> nog eens bedankt voor de reacties.
>
> Ik heb versie 4.0.1.2 geïnstalleerd, dat blijft ongeveer hetzelfde.

En dat verwachtte je al een beetje.

> Ik stuur nog eens screenshots mee, deze keer in bijlage;

(dat gaat dus niet - moet je echt ergens op een website zetten).

> [...]
>
> De mensen van Schuldbemiddeling hebben wel LO op hun Windows machines,
> maar ze kunnen nog niet alles doen met LO...

Ik meen dat jullie overheid ook een beleid heeft voor open source/open
standaarden? Dan zou er voorzichtig een paadje moeten worden bewandeld
om te zorgen dat het bestand ook wordt geleverd in een versie met
StarBasic.
Ik heb even gekeken, en dat moet zeker te doen zijn (maar is niet
slechts een uurtje werk..)

  - Cor
  - http://nl.libreoffice.org
  - www.librelex.org

Re: Aflossingstabel.xls -----> Basic-syntaxisfout

Dag Johan,

Johan Vermeulen wrote (19-03-13 09:26)

> ja, Open Document Format is de standaard van de Federale Overheid sinds
> 2008 ofzo.
> Ik denk dat het ongeveer in 2108 zal zijn voor ze overgeschakeld zijn.

Da's vlot ;-)
Maar er op hameren dat ze het een beetje serieus moeten nemen, vooral
als ze het externen lastig maken, moet m.i. altijd.

> StarBasic zeg je? daar zal ik eens naar kijken.

StarBasic is de basic macrotaal in OpenOffice (StarOffice ..) en
LibreOffice.
Kwa syntax is het 99,9% gelijk aan VBA. Maar het praat natuurlijk niet
tegen het MicrosoftProgramma maar tegen LibreOffice in dit geval. Dat
praten gaat over de API, en daarmee benaderer je functies in het
programma en objecten in de documenten etc.
Enfin en dat is in Libre/OpenOffice anders dan in MsOffice.
Nu is er wel een deel compatibiliteit toegevoegd, maar dat is zeker niet
compleet. Betekent dat een stuk van de VBA code in het .xls document
moet worden aangepast en opgeslagen als .ods.

> Nog eens bedankt om ernaar te kijken, ik zal er aan denken van de
> screenshots.

Ja, geldt voor alle bijlagen: die komen niet op de lijst.
Je kunt natuurlijk altijd een bijlage meezenden als je een persoon
direct in CC zet, het komt bij die persoon dan wel aan.

met groet,

  - Cor
  - http://nl.libreoffice.org
  - www.librelex.org