Budding Android UI proposal

mirek2 mirek2

Budding Android UI proposal

Hi everyone,
I started work on a UI proposal for Android smartphones:
http://clickortap.wordpress.com/zest/
Feedback appreciated. :)
Mirek

Daniel Steyer Daniel Steyer

Re: Budding Android UI proposal

Hi everyone,

sorry, but I want to ask something:
I send some design ideas a few days ago and since today, nobody answers :(
I do not know how else I can contribute. So I hope, someone can help and
answer me :D
Or is the mail not arrived?

Daniel

mirek2 mirek2

Re: Budding Android UI proposal

Hi Daniel,
Looking for your name in the archive and on my e-mail, I don't think it's
arrived (if you sent it to the design mailing list). Could you send it
again?
Thanks.

Daniel Steyer Daniel Steyer

Re: Budding Android UI proposal

Yes! Here it is. I hope, you can see the pictures?
It's written in german, but you can look at the pics ;)

Daniel

Dear Team,

my english is too bad for writing the complete text. But I think, Mr Noack
maybe understand it.
I know that the scribbles are not really god for you as design team not
so.., but I would show my ideas.

Greetings
Daniel

Liebe LibreOffice-Mitarbeiter,

Ich bin selbst Nutzer der Software und finde das Projekt großartig.
Allerdings stört mich das mittlerweile recht schlichte Design, wo es doch
z.B. ein so tolles Logo gibt.
Ich bin kein wirkliches Talent, habe mir aber mal ein paar Gedanken
gemacht, wie das Design mMn aussehen könnte. Dabei habe ich darauf
geachtet, dass keine neue Codes (soweit ich das überblicke) notwendig
werden, es ist nur ein Umordnen und Bessernutzen des Raumes und der
Grafiken. Nachfolgend meine Ideen, danach noch ein paar Sätze dazu. Bin auf
Feedback gespannt. Sind nur Entwürfe!

[image: libre_text.png]
[image: libre_tabelle.png]

[image: libre_praesentation.png]

Wie man sieht, habe ich mich erstmal mit den drei "Hauptprogrammen"
beschäftigt. Was ist neu? "LibreOffice" ist nun präsenter, außerdem wurde
die Standardversion der Icons reduziert bzw. umgeordnet. Jedes Programm
findet sich in seiner eigenen Farbe wieder (ich habe die Primary Colours
benutzt). Wichtig war mir vor allem, dass die große Zahl an doppelt
vorzufindenden Befehle verschwinden: z.B. über Datei und als Icon.
Alles, was sich unter "Datei" fand, ist jetzt direkt neben dem Titel zu
finden (statt "Präsentationen" könnte dort ja auch der Name des Dokumentes
stehen). Sehr präsent ist jetzt "speichern". Das ist wichtig, weil es ja
nicht mehr ganz links ist und trotzdem sofort gefunden werden muss. Statt
dem Vergrauen, wenn es keine zu speichernden Änderungen gibt, steht statt
"speichern" dann dort "gespeichert". Neben der ersten Reihe finden sich
dann alle sonstigen geöffneten LibreOffice-Dokumente. Das aktuelle kann
über das schwarze X geschlossen werden.
Darunter befindet sich eine fette Leiste mit einem Doppelpfeil nach unten.
Dort sind sekundäre Befehle versteht, was bisher über die erste Reihe mit
"Datei", "Bearbeiten" etc. zu erreichen war. Der Nutzer kann einstellen, ob
die Reihe standardmäßig ein- oder ausgeklappt erscheinen soll. Allerdings
ist auch diese start reduziert, "Datei" und "Bearbeiten" entfallen bereits
größtenteils. Für das normale Schreiben allerdings kann so noch mehr Platz
gespart werden, und trotzdem ist es mit einem Mausklick erreichbar.
Die letzte Zeile ist eigentlich wie bisher. Nur wird auch hier auf die
scheußlichen Grau-Farbverläufe verzichtet, alles ist angenehm hell und
nicht voll mit Farben, sondern auch hier ist die Primary Colour die
Hauptfarbe.
Der Strich darunter trennt noch einmal Schreibfläche von Befehlsfläche ab.
Darunter folgt die Schreibfläche mit etwas dunklerem Hintergrund. Der Rest
bleibt.
Auch ales Andere, was z.B. über Rechtsklick erreicht werden kann, bleibt.
Nur sollte die Linie hier durchgezogen werden und auch alles grau durch ein
angenehmes Weiß ersetzt werden.
Mir war wichtig, dass weiterhin alle Icons wie bisher zugeschalten oder
erreicht werden können. Allerdings braucht die breite Masse wohl kaum so
eine unglaubliche Masse, darum sollte nach der Installation erstmal nicht
ganz so viel für die leichte Orientierung vorzufinden sein. Wichtig wäre
aber, dass das Design fest ist, sprich auf allen PCs, Macs und
Linux-Rechnern gleich aussieht.

Was hat LibreOffice davon? Mehr User laden sich das runter - es ist für die
breite Masse ein riesen Unterschied gegenüber dem alten OpenOffice. Man
grenzt sich davon ab. Sicher, im Hintergrund gibt es ständig neue
Verbesserungen. Aber das wäre eine Verbesserung (hoffe, dass es eine ist),
die den Usern direkt bewusst wird. Außerdem kann man sich hier schonmal für
die Zukunft wappnen - das Design ist Tablet-PC-freundlich.

Bin gespannt auf Feedback, danke für's Lesen!

Daniel

2011/11/18 Mirek M. <[hidden email]>

> [...]
> Looking for your name in the archive and on my e-mail, I don't think it's
> arrived (if you sent it to the design mailing list). Could you send it

If you don't see the pics, here are the links (2+3 are reeeealy bad):
http://www.bilder-hochladen.net/files/big/dmnf-2h-c7e1.png
http://www.bilder-hochladen.net/files/dmnf-2g-93db.png
http://www.bilder-hochladen.net/files/dmnf-2f-3ef8.png

Am 18. November 2011 19:33 schrieb Daniel Steyer <[hidden email]>:

> Yes! Here it is. I hope, you can see the pictures?
> It's written in german, but you can look at the pics ;)
>
> Daniel

Christoph Noack Christoph Noack

Proposal by Daniel (was: Re: [libreoffice-design] Budding Android UI proposal)

Hi Daniel, hi Mirek, all!

Hey guys, thanks for the great activity on this mailing list. I'm so
insanely sorry that I was unable to spend time for LibreOffice during
the last days. We had a very tough (but insightful) conference at
work ...

Since I plan to start working on libreoffice-ux-advise, the only thing
I'll do today is to translate parts of Daniel's proposal (see below).
I've tried to translate via Google, but some of the thoughts did not
survive ... I hope my automatic/manual translation (done in a hurry)
will help you to get some insights.

@ Daniel: Thanks for the proposal! And just feel free to write in
English ... we all are from different countries and "somehow" use
English. If something is unclear, everyone should feel free to ask :-)

@ Mirek: Cool Android proposal ... great "rightsizing" of (visible)
functionality for that tiny device :-) I'll have to think about that,
since I'm unsure about the "toolbar sliding" to access further
functionality. (Does anybody remember the SO 5.x toolbar?)

Cheers,
Christoph

###

I am a user of the software and find the project great. However, it
bothers me now simple the UI is, when there e.g. is such a great logo.

I'm not a real talent, but I'd like to present some thoughts - how the
design might look IMHO. I've tried to ensure that no new code (features)
are needed (as far as I understand). At the moment, its rather
reordering and making better use of space and graphics. First, please
let me introduce my ideas, then I'll add a few comments.

Looking forward for your thoughts ... but please remember these are only
drafts.

[Image: libre_text.png] --> Writer
[Image: libre_tabelle.png] --> Calc
[Image: libre_praesentation.png] --> Impress

As you can see, I have worked on the three "main programs". What's new?
"LibreOffice" is now more present, and I used reduced versions of the
icons and rearranged those. Each program uses its own color (I have used
the Primary Colours). I also tried to remove all the duplicate commands:
for example on file and as an icon.

All commands from "File" are now placed next to the title at the right
side (instead of "presentations" so there could also be the name of the
document).

"Save" is now very visible. This is important, because it has to be
found quickly. Instead of the grayish look (when the document is already
saved), it now prints the text "document is saved".

Furthermore, all the open documents can now be found in the first row.
The current one can be closed on the black X.

Below is a fat bar with a double down arrow. There are some secondary
commands which have been available in the first row: the commands from
"File", "Edit", etc. The user can specify whether this bar should be
shown expanded per default. But, I also greatly reduced the number of
comments - the commands in "File" and "edit" are almost gone. For normal
writing, however, these are available with one click but will save space
if not required.

The last line is actually the same as before. The gray gradients are
omitted, instead everything is bright and less saturated. Only the
Primary Color for the application is used.

The rest remains as it is. For example, all the features than can be
accessed via right click (context menu) remain. (Here, I don't
understand what Daniel wanted to say).

I felt it was important that all icons could be enabled like today - or
somehow reached. But, the majority of users might not need such an
amount of features. Therefore, we should hide most of the functionality
after the installation. However, the design should be the same on all
platforms (Windows PCs, Macs, Linux PCs).

What's the benefit? More user will download it, it will be a huge
difference with regard to the old OpenOffice.org. We will have some
differentiation ... and users will be really aware of it. Furthermore,
the design is more Tablet PC friendly.

###

Am Freitag, den 18.11.2011, 19:33 +0100 schrieb Daniel Steyer:

> [...]
> schonmal für
> die Zukunft wappnen - das Design ist Tablet-PC-freundlich.

Re: Proposal by Daniel (was: Re: [libreoffice-design] Budding Android UI proposal)

Hi everyone!

BIG thanks for the translation @christoph. The one point, Chrstoph don't
understnad:

[...]

I mean the fat line under the third icons line. The fat is in the primary
color of the program (writer & co). The sense of this is, that there is not
only a grey mob, but a out stinging too.

I see the android version from Mirek. It looks similar.
I wonder, if there are plans in your team for make a new outfit for desktop
pcs or everything remains as it is now in general?

Best regards
Daniel

P.S.: Hope you can read it ;)

2011/11/18 Christoph Noack <[hidden email]>

> [...]

Christoph Noack Christoph Noack

Re: Proposal by Daniel (was: Re: [libreoffice-design] Budding Android UI proposal)

Hi Daniel!

Did I already say "welcome to this list", I don't think so. So, "Welcome
to this list!" ;-)

Am Freitag, den 18.11.2011, 21:38 +0100 schrieb Daniel Steyer:
[...]
> I see the android version from Mirek. It looks similar.
> I wonder, if there are plans in your team for make a new outfit for desktop
> pcs or everything remains as it is now in general?

That is an often raised question ... and the answer is not easy.

First, if you look at LibreOffice 3.5 (the development version) there
are already some tiny but helpful / nice changes in comparison to the
recent OOo.

For example:
http://artax.karlin.mff.cuni.cz/~kendy/blog/archives/monthly/2011-06.html

Or:
http://cedric.bosdonnat.free.fr/wordpress/?p=818

And many more ... but of course that is not a complete new user
interface that greatly improves usability and visual design. Basically:
      * You need to know what users you have and what they want to do.
        Currently, a first user survey has been done ... others may
        follow.
      * The interaction concept has to be worked out (at least 80%).
        You'll find some ideas (like yours) on this mailing list or in
        other sources. But working it out, needs lots of care.
      * The concept needs to be tested / verified somehow (no _good_
        idea how to do this whilst limiting the effort).
      * Before implementation, you need to remove clutter from the
        today's LibreOffice. That's the "tiny things" I've talked
        about ... and there are many more.
      * You need to "divide" the UI concept to make it possible to
        handle the changes. Both for the development and for the
        designers.
      * You need developers being able to work on such large changes
        (and having enough resources). As you may know, many news devs
        currently start with smaller tasks ... it takes time to do
        larger changes.
      * Same for the visual designers ... only changing / updating all
        the icons will take ages, since there are thousands of them.

So, yes, we are thinking about improvements. But from my point-of-view,
we'll need to address to address smaller issues first. That cleans up
LibreOffice and developers and "we" learn to work together. For example,
some ideas from your work might be picked ...

Of course, this is an open-source project, so we are free to work on the
concepts right now. If they are good (understandable and manageable), I
think developers will pick it up.

Well, I hope it helps more than it confuses ;-)

> Best regards
> Daniel
>
> P.S.: Hope you can read it ;)

Read yes, understand - hopefully ;-)))

Enjoy your evening!
Christoph

Daniel Steyer Daniel Steyer

Re: Proposal by Daniel (was: Re: [libreoffice-design] Budding Android UI proposal)

Hi Christoph!

And thanks for the words of welcome.
Wow, that's a long list of thinks, that are important for a design update.
I thought, that it is much. But as much as here?
You write "The interaction concept has to be worked out (at least 80%)."
What do it means? That not everything works?
I think the hardest is - but IMHO one of the most important -, to make a
interface, which is unique, and one which has recognition. Okay, bad
example, but Windows Office have a more or less good, but unique design.
The icons of LO looks so glad, but on every PC or Mac it looks diverent.
Probably I imagine it still too easy. What can be a first step, I can do?
Make more thumbnails or write changes down?

Daniel

> [...]

> think developers will pick it up.
>
> Well, I hope it helps more than it confuses ;-)

Andrew Pullins Andrew Pullins

Re: Budding Android UI proposal

Mirek,

I like the designs man. I was going to seggest we impiment my designs that
I mad before I found your UI [1]. I don't know if you ever looked over them
but it seems like how the parrigraph and text work is kinda like my UI. I
thought that it would go grate with ether the phone or tablet.

how do you get the insertion bar to come out? and what is the blue button.
I have asked this many times before, with the blue default button in citrus
but you have never replied. what does it do.

Andrew

mirek2 mirek2

Re: Budding Android UI proposal

Hi Andrew,

2011/11/19 Andrew Pullins <[hidden email]>

> Mirek,
>
> I like the designs man. I was going to seggest we impiment my designs that
> I mad before I found your UI [1].

No link...

> [...]
> thought that it would go grate with ether the phone or tablet.
>
> how do you get the insertion bar to come out?

You slide the document a little to the left (i.e. drag to the right with
your finger).

> and what is the blue button.
> I have asked this many times before, with the blue default button in citrus
> but you have never replied. what does it do.

It shows styles.

> Andrew

> deleted

Andrew Pullins Andrew Pullins

Re: Budding Android UI proposal

[1]
https://wiki.documentfoundation.org/User:Android272

sorry I completely forgot

You slide the document a little to the left (i.e. drag to the right with
> your finger).

ok cool

It shows styles.

ok and is the same in Citrus, because I do not believe that you ever
explain that in your blog or any where else.

andrew

Christoph Noack Christoph Noack

Re: Proposal by Daniel (was: Re: [libreoffice-design] Budding Android UI proposal)

Hi Daniel,

before even more time passes by ... I'll try a short reply.

Am Freitag, den 18.11.2011, 23:09 +0100 schrieb Daniel Steyer:
> [...]
> You write "The interaction concept has to be worked out (at least 80%)."
> What do it means? That not everything works?

Yes and no at the same time. An interaction concept - even for small
part of the UI - can be really tough. You have to consider all operating
system platforms, different kinds of users and use cases, accessibility
needs, technical constraints (currently LibO is quite limited), and also
resources devs are able to spend.

>From experience I'd say: starting to code a concept when having only 30%
of required information is hard, since you'll have endless recursion
loops (fine for prototyping, but not developing). On the other hand,
defining 100% will keep us busy for a long time ... if you will ever
achieve 100%. Trust me, I've tried it several times and failed ;-))) So,
aiming for 80% and refining with the development was something that
worked very fine.

A good example for such an approach was:
http://wiki.documentfoundation.org/Design/Whiteboard/Writer_SpecialIndicators

Please don't get me wrong, that shouldn't hinder us to start working on
something ... I'd just like to point out that ideation with mockups is a
great thing, but we need more for the development.

> I think the hardest is - but IMHO one of the most important -, to make a
> interface, which is unique, and one which has recognition. Okay, bad
> example, but Windows Office have a more or less good, but unique design.

:-)

Personally, if we can get uniqueness amongst (more important to me)
productivity, then we deliver something being awesome.

> The icons of LO looks so glad, but on every PC or Mac it looks diverent.
> Probably I imagine it still too easy. What can be a first step, I can do?
> Make more thumbnails or write changes down?

I noticed that you've got some more ideas what to work on on the German
list :-) So if you're still interested, the best thing would be to pick
one specific idea (most probably an idea a developer would be interested
in, and we can agree on) and work it out in more detail. Then, chances
are much higher to get some people involved.

Ah, and Daniel, you might be interested in some of the recent activities
with the developers:
http://lists.freedesktop.org/archives/libreoffice-ux-advise/2011-November/thread.html

Cheers,
Christoph