Calc convert string bedrag naar UK/US nummer formaat

Rob Westein-3 Rob Westein-3

Calc convert string bedrag naar UK/US nummer formaat

Ik moet een externe prijslijst inlezen in Calc, de prijslijst is gekopieerd vanaf een PDF.
de bedragen in de prijslijst worden als string in Calc weergegeven vb 4.784,45
Nu gebruiken wij de US/UK nummernotatie. (decimale comma wordt een punt en digit grouping punt word een comma dus: 4,784.45
Hoe kan ik dit via functie(s) omzetten naar de door ons gebruikte nummer format? weet het ff niet...
/Rob

Alex Plantema Alex Plantema

Re: Calc convert string bedrag naar UK/US nummer formaat

Rob Westein schreef op 10-07-2018 11:36:

> [...]
> punt en digit grouping punt word een comma dus: 4,784.45
> Hoe kan ik dit via functie(s) omzetten naar de door ons gebruikte

Via Gegevens, Tekst naar kolommen kun je de getallen omzetten.
Vink de scheidingstekens uit, en kies VS-Engels als kolomtype.
Het kan ook rechtstreeks als je vanuit de PDF plakt.

--
Alex.

Winfried Donkers-4 Winfried Donkers-4

RE: Calc convert string bedrag naar UK/US nummer formaat

Rob,

Dat doe je met stringfuncties:
FIND(".";"1.234,5";1) geeft je de positie van de punt
REPLACE laat je de punt vervagen door niets ("")
analoog voor komma die je wilt vervangen door punt
en VALUE zet string om in getal.

Ik hoop dat je aan deze supercompacte tips genoeg hebt...

Winfried

H.C. van der Burg H.C. van der Burg

RE: Calc convert string bedrag naar UK/US nummer formaat

Hallo Rob,

Ik weet niet hoe de prijslijst er uit ziet, maar ik neem aan dat de Nederlandse bedragen in een aparte kolom staan.
In dat geval hoe je geen aparte functie te gebruiken, maar volstaat het om de kolom te selecteren in Calc en in het contextmenu Cellen opmaken selecteren. Stel als Taal in Engels (VS). Onder opties het Aantal decimalen op 2 en vink het vakje Scheidingsteken voor duizendtallen aan.
Dit zet in ieder geval bij mij de kolom om in de door jou gewenste US/UK nummernotatie.

Hopelijk ben je hiermee geholpen.

Met vriendelijke groet,
Henk van der Burg

[...]

This email was Malware checked by OasisUTM system

--
This email was Malware checked by OasisUTM system

Gerrit Snijder Gerrit Snijder

Re: Calc convert string bedrag naar UK/US nummer formaat

Hallo Rob,

Je kunt het volgende doen:
- voeg een extra kolom in;
- pas daarna in de nieuwe kolom de getalnotatie aan d.m.v. de menukeuze "Opmaak", "Cellen", "Getallen","Getal","Taal" Engels (USA) en dan de gewenste opmaak -1,234.57;
- verwijs in de nieuwe kolom naar de cellen met de Europese notatie;
- Kopieer daarna de verwijzing in de nieuwe kolom als getal;
- verwijder daarna de kolom met de Europese notatie.

Groeten,

Gerrit.

________________________________
> [...]

Alex.

Gerrit Snijder Gerrit Snijder

Re: Calc convert string bedrag naar UK/US nummer formaat

Ik bedenk net dat een nieuwe kolom niet eens nodig is, je kunt de eerdergenoemde opmaak ook toepassen op de bestaande kolom, met hetzelfde resultaat.

Groeten,

Gerrit.

> [...]

Vink de scheidingstekens uit, en kies VS-Engels als kolomtype.
Het kan ook rechtstreeks als je vanuit de PDF plakt.

Rob Westein-3 Rob Westein-3

Re: RE: [nl-users] Calc convert string bedrag naar UK/US nummer formaat

Dank allen voor de reacties!
Ik ga ze allemaal even testen....

/Rob