Cellen verankeren in Calc

Paul van der Vlis Paul van der Vlis

Cellen verankeren in Calc

Hallo,

Ik wil graag wat cellen onder aan de pagina verankeren aan de pagina in
Calc, zodat als ik regels invoeg en verwijder onderaan op zijn plek
blijft staan en niet b.v. naar de volgende pagina verhuist.

Echter, verankeren is lichtgrijs...

Wat kan ik doen om cellen te verankeren?

Groet,
Paul

https://www.vandervlis.nl/

Re: Cellen verankeren in Calc

Maar het heet toch ook niet verankeren? Als je een rij selecteert en je klikt op menu
/Beeld/rijen en kolommen vastzetten....
Is dat ook grijs? Is dat het niet?

Op 12-02-19 om 16:03 schreef pieter:
> Maar het heet toch ook niet verankeren? Als je een rij selecteert en je klikt op menu
> /Beeld/rijen en kolommen vastzetten....
> Is dat ook grijs? Is dat het niet?

Hoi Pieter, en anderen,

Bedankt voor het meedenken!

Dit helpt me niet, want als ik onder regels vast zet, en boven een regel
invoeg, dan verschuift het onder toch naar de volgende pagina.
Dit lijkt me meer geschikt voor bovenaan een pagina.

Groeten,
Paul

Paul van der Vlis wrote on 2/12/19 2:32 PM:

> Ik wil graag wat cellen onder aan de pagina verankeren aan de pagina in
> Calc, zodat als ik regels invoeg en verwijder onderaan op zijn plek
> blijft staan en niet b.v. naar de volgende pagina verhuist.

Bedoel je op het scherm of in het geval van afdrukken?

Op 12-02-19 om 21:21 schreef Dick Stomp:
> Beste mensen,
> Lees eens werkend met Calc met toets F1 (de Help) en zoek "beveiligen
> bladen en cellen".
> Er gaat een wereld aan mogelijkheden open!
> Dick

Hoi Dick, en anderen natuurlijk,

Ik was daar inderdaad ook al mee bezig geweest, maar bedankt voor het
meedenken en de verwijzing naar de help.

Punt is dat degene die dit altijd doet nogal gewend is aan het
tussenvoegen en verwijderen van regels, en dat moet je dan verbieden
volgens mij.

De reden dat er regels moeten worden tussengevoegd en verwijderd, is om
regels chronologisch te krijgen. We zijn nu aan het experimenteren om
via sorteren op datum de regels chronologisch te krijgen.

Groeten,
Paul

https://www.vandervlis.nl/

Op 15-02-19 om 10:14 schreef Cor Nouws:

> Bedoel je op het scherm of in het geval van afdrukken?

Bij het afdrukken. Of eigenlijk: bij het exporteren naar PDF.

Groet,
Paul

https://www.vandervlis.nl/

Alex Plantema Alex Plantema

Paul van der Vlis schreef op 15-02-2019 10:47:

> Bij het afdrukken. Of eigenlijk: bij het exporteren naar PDF.

Dat gaat via Opmaak, Pagina, Voettekst.

--
Alex.

Alex Plantema wrote on 2/15/19 12:03 PM:
> [...]

Er is wel de mogelijkheid om bepaalde rijen op iedere pagina terug te
laten komen, maar dat is dan aan de bovenkant..
Dat werkt via instellingen van een Afdrukbereik (menu Opmaak)

> Dat gaat via Opmaak, Pagina, Voettekst.

Ook heel goed bruikbaar voor diverse soorten inhoud.

Re: Cellen verankeren in Calc

Hi Paul

Misschien is de optie Venster splitsen iets voor je.

Vr. groet, Kees

Op 15-02-19 om 12:03 schreef Alex Plantema:

> Dat gaat via Opmaak, Pagina, Voettekst.

Ik wil daar bijvoorbeeld kunnen optellen en rekenen.

Het gaat om een factuur.

Groet,
Paul

https://www.vandervlis.nl/

Op 17-02-19 om 08:04 schreef Kees Kriek:
> Hi Paul
>
> Misschien is de optie Venster splitsen iets voor je.
Dat doet weer niets als je gaat afdrukken.

Groet,
Paul

https://www.vandervlis.nl/

Op 12-02-19 om 14:32 schreef Paul van der Vlis:
> [...]
> blijft staan en niet b.v. naar de volgende pagina verhuist.
>
> Echter, verankeren is lichtgrijs...
>
> Wat kan ik doen om cellen te verankeren?
Ik heb nu een noodoplossing doordat ik een wit vlak op een strategische
plek heb neergezet. Als het eind van de pagina niet op zijn plek staat,
dan overdekt de afbeelding het eindtotaal deels, wat nogal opvalt.

Via het beveiligen van cellen lijkt het niet goed mogelijk dingen
onderaan de pagina vast te zetten, ook omdat ik in sommige velden een
automatische omloop wil als een omschrijving te lang is. Alles
verschuift dan.

Cellen verankeren lijkt niet te kunnen, afbeeldingen (en frames) wel.

Het lukte me niet om een afbeelding zo te maken dat hij niet afdrukt,
vandaar de keuze voor een wit vlak. Dat zie je niet terug bij afdrukken
of in een PDF.

Groet,
Paul

https://www.vandervlis.nl/