Excel macros naar LO

Paul Strucks Paul Strucks

Excel macros naar LO

Beste LO vrienden,
na een crash heb ik onlangs een schone Windows geïnstalleerd, echter
zonder MS Office. De jongens van Microsoft waren nl ook al gestopt met
de support voor Office 2007.
Ga vanaf nu proberen alleen met LO te werken, wat al redelijk ging, maar
ik heb een probleempje met een aantal Excel werkboeken, waarin ik wat
macros had gestopt.
Ik heb wel wat documenten gevonden over macros in LO, maar ik hoor graag
van een deskundige welk boek de beste info bevat om Excel macros om te
zetten naar LO macros.
Dank en
*/Paul Strucks/*
Mijdrecht

Rob Westein-3 Rob Westein-3

Re: Excel macros naar LO

On 13-03-18 17:19, Paul Strucks wrote:

> Beste LO vrienden,
Hallo Paul,
> [...]
> Ik heb wel wat documenten gevonden over macros in LO, maar ik hoor
> graag van een deskundige welk boek de beste info bevat om Excel macros

Ik ben dan wel geen deskundige, maar sinds een aantal weken veel bezig
met programmeren van Base macro's en heb op dit vlak wel wat ervaring
met documentatie en heb ontdekt
dat er niet 1 specifiek boek is waar je alle kennis kan halen.

Ik raad aan om in ieder geval “OpenOffice Macros Explained” van Andrew
Pitonyak te lezen / bij de hand te houden.
https://documentation.libreoffice.org/en/english-documentation/macro/

een aantal weken geleden zijn er ook referentiesheets voor macro’s
verschenen. (zie ook bovenstaande link), specifiek voor Calc:
https://documentation.libreoffice.org/assets/Uploads/Documentation/en/MACROS/RefCards/LibOBasic-3-Calc-Flat-A4-EN-v111.pdf

Verder is de “Macro’s in Calc” hoofdtuk uit de handleiding van Calc aan
te bevelen:

Nederlands: hoofdstuk “Macros in Calc” uit de handleidingen voor Calc:
https://nl.libreoffice.org/ondersteuning/documentatie/

Engels:
https://documentation.libreoffice.org/assets/Uploads/Documentation/en/CG4.1/PDF/CG4112-CalcMacros.pdf

Verder is het veel zoeken op internet. ask.libreoffice.org (engelse
site) kan je veel info vinden en ook in de openoffice forum’s is heel
erg veel te vinden over macro’s in Calc

En natuurlijk zijn er wellicht andere gebruikers op deze lijst die je
vragen kunnen beantwoorden.

Success!

/Rob

Re: Excel macros naar LO

Dag Paul,

Rob Westein wrote on 13-03-18 20:55:

> Ik raad aan om in ieder geval “OpenOffice Macros Explained” van Andrew

+1

> En natuurlijk zijn er wellicht andere gebruikers op deze lijst die je
> vragen kunnen beantwoorden.

Ik kan je ook het boek "Learn OpenOffice.org Spreadsheet Macro
Programming" van Mark Alexander Bain aanraden,

https://www.packtpub.com/hardware-and-creative/learn-openofficeorg-spreadsheet-macro-programming-ooobasic-and-calc-automation

Enjoy!

- vrijwilliger http://nl.libreoffice.org
- volunteer http://www.libreoffice.org