Fwd: Lehdistötiedote: Helsingin kaupungin kokeilussa enemmistö MS Officen käyttäjistä tyytyväisiä vaihdettuaan OpenOfficeen

Otto Kekäläinen Otto Kekäläinen

Fwd: Lehdistötiedote: Helsingin kaupungin kokeilussa enemmistö MS Officen käyttäjistä tyytyväisiä vaihdettuaan OpenOfficeen

Moi,

MS Tietoviikko julkaisi viime perjantaina artikkelin
http://www.tietoviikko.fi/msareena/msuutiset/kaikkiareenauutiset/openoffice+osoittautui+helsingissa+liian+vaikeaksi++tilalle+microsoft+officea/a736721
kohtuullisen negatiivisella otsikolla, joten teimme vastatiedotteen
joka lähti perjantai-iltana suomeksi ja tiistaiaamuna englanniksi.

Ilmoitelkaa jos näette sen menneen läpi jossakin.

Englanti-versio:
http://fsfe.org/news/2011/news-20111213-01.fi.html

Suomi-versio:

RE: [fi-discuss] Fwd: Lehdistötiedote: Helsingin kaupungin kokeilussa enemmistö MS Officen käyttäjistä tyytyväisiä vaihdettuaan OpenOfficeen

Hei!

Eikö tämä ollutkaan postituslista vain LibreOfficelle eikä Openofficelle ;)? Openoffice ja LibreOffice ovat jo sen verran erilaisia, että eikö voitaisiin keskittyä LibreOfficeen näissä postituslistoissa ja käytettäisiin Openofficeen liittyvissä asioissa sen omia postituslistoja (jos ne enää on olemassa) tai muita Openofficeen liittyviä kanavia? Olisi varmaan jo korkea aika katsoa eteenpäin LibreOfficeen ja jättää Openoffice menneisyyteen eikö vain ;-)?

Terveisin

Jan

> [...]
> joka lähti perjantai-iltana suomeksi ja tiistaiaamuna englanniksi.
>
> Ilmoitelkaa jos näette sen menneen läpi jossakin.

Harri Pitkänen Harri Pitkänen

Re: Fwd: Lehdistötiedote: Helsingin kaupungin kokeilussa enemmistö MS Officen käyttäjistä tyytyväisiä vaihdettuaan OpenOfficeen

On Tuesday 13 December 2011, Jan Parttimaa wrote:
> Eikö tämä ollutkaan postituslista vain LibreOfficelle eikä Openofficelle
> ;)?

Jos tämä olisi kehittäjien tai käyttäjätuen postituslista, olisin samaa
mieltä, mutta tämä on keskustelulista. OpenOffice.orgia voi käytännössä pitää
LibreOfficen edeltäjänä, eikä tässä edes ole kyse kovin kaukaisesta
historiasta. Tuskinpa lopputulos olisi ollut mitenkään erilainen, jos
Helsingin kaupunki olisi kokeillut LibreOfficea, joten tämä keskustelu sopii
mielestäni aivan hyvin listan aihepiiriin.

Itse en halunnut ottaa kantaa tuohon kokeiluun, kun siitä keväällä luin. Kun
nykyään itse työskentelen erään valtion laitoksen tietohallinnossa, en halua
lähteä kommentoimaan, kuinka toisten kuuluisi asiat hoitaa. Kuitenkin
haluaisin tuoda esille erään yleisen tason huomion, ihan vain omana,
henkilökohtaisena mielipiteenäni. Onnistuneet suuret OpenOffice.orgin tai
LibreOfficen käyttöönotot ovat lähes poikkeuksetta olleet niitä, joissa
organisaatio on joko omien työntekijöittensä tai ulkopuolelta palkattujen
asiantuntijoiden kautta ollut aktiivisessa vuorovaikutuksessa
kehittäjäyhteisön kanssa.

Kovinkaan usein kunnilla tuskin on omassa henkilöstössään porukkaa, joka
kykenisi tähän itse. Useimpien siis kannattaisi ostaa apua muualta, mutta
keneltä? Tiedän vain yhden Suomessa toimivan yrityksen, joka tällä hetkellä on
mukana LibreOfficen kehityksessä. Hienoa, että on yksikin, mutta eipä siinä
vielä kummoista kilpailutusta pääse tekemään. Eli tässä näkisin paikan, jossa
voisimme parantaa, jos haluamme jotain konkreettista tehdä asian hyväksi.

Harri

Risto I. Jääskeläinen Risto I. Jääskeläinen

Re: Fwd: Lehdistötiedote: Helsingin kaupungin kokeilussa enemmistö MS Officen käyttäjistä tyytyväisiä vaihdettuaan OpenOfficeen

..

> [...]
paikan, jossa
> voisimme parantaa, jos haluamme jotain konkreettista tehdä asian hyväksi.

Mielestäni tulos 75% OpenOffice.orgille on hyvä, jos huomioi sen, että
isolle osalle kansalaisista on verovaroin kustannettu Word- tai koko
MSOffice-peruskäyttäjäkoulutus, mutta ei juuri kenellekään
OOo-koulutusta. Tämä on selvästi kilpailua vinouttava (tai
markkinajohtajan asemaa vahvistava) käytäntö, jonka ratkaiseminen
vaatisi jonkun päättäjän (ministeritaso?), joka luokittelisi vaikkapa
kaupalliset ja yleisölle ilmaiseksi jaettavat ohjelmistot eri luokkiin
Edellisen luokan ohjelman tarjoajilta koulut velvoitettaisiin perimään
kohtuullinen maksu annetusta peruskäyttäjäkurssituksesta tms.

Onhan varsin selvää, että niissäkin tilanteissa, missä molemmilla
ohjelmistoilla saadaan sama tulos yhtä sujuvasti, tuttu ohjelma tuntuu
sujuvammalta, jos jotain pientäkin eroa käyttöliittymissä on. Tähän
mielestäni viittaa tuo Harrinkin havainto, että käyttäjäkoulutusta tulee
olla tarjolla.

Jatketaan
Risto J.

__
Tutustu Saunalahden edullisiin liittymiin osoitteessa http://www.saunalahtifi/

[...]

14. joulukuuta 2011 9.36 Risto I. Jääskeläinen <[hidden email]> kirjoitti:
..
> [...]
> ilmaiseksi jaettavat ohjelmistot eri luokkiin Edellisen luokan ohjelman
> tarjoajilta koulut velvoitettaisiin perimään kohtuullinen maksu annetusta

Eikö LibreOfficekin ole kaupallinen, jos yksikin yritys maailmassa
tekee sillä liiketoimintaa?

Itse käytän termejä suljettu vs. avoin, en kaupallinen vs. avoin.

Erinäisten IT-johtajien kanssa keskustellessa hyvin usein nousee
esille argumentti, ettei "vakavasti" organisaatio voi tukeutua
vapaaehtoisten tekemiin ohjelmiin, kuten LibreOfficeen, vaan pitää
olla yritys, jolle maksetaan rahaa. Näiden päähän pitäisi saada
iskostettua, että myös avoin voi olla kaupallista ja
tukipalvelufirmoja löytyy.

Harmi ettei esim. IBM tai Novell mainosta enempää L/O-officen suhteen.