Herhaalde vraag over Libre Office op Windows 8.1

Anton Doove Anton Doove

Herhaalde vraag over Libre Office op Windows 8.1

    Beste Mensen. Wie van jullie heeft ervaring met Libre Office op Windows 8.1?  Graag verneem ik of Libre Office goed werkt op Windows 8.1 en  volgend jaar ook op Windows 9.  Zijn er dan gerichte versies van Libre Office  voor deze Windows-versies?
    Ik hoop binnenkort die Windows 8.1 te downloaden nadat ik een backup heb gemaakt van mijn bestaande bestanden.  Die backup van 58 GB plaats ik op een USB-stick van 64 GB,welke ik nog dien te kopen,want dat heb ik nog niet.

    Voor mij is die backup dan een preventieve reserve voor het geval dat het downloaden van Windows 8,1 misschien onverwachts mis kan gaan als er een deel van mijn rand-apparatuur niet compatible blijkt te zijn. Met die factor hou ik wel rekening.
    Hierbij vind ik het ook belangrijk dat Libre Office eveneens compatible is met Windows 8.1 en in 2015 ook met Windows 9.  Graag verneem ik wat jullie ervan weten,voordat ik met de backup van bestanden en het downloaden van Windows 8.1 kan beginnen..

    Ik kocht op 26-06-2014 ook de Samsung Galaxy Smartphone Mini(GT-S6500),dat werkt met Android.  Op die Android kan toch ook de Libre Office werken? Ik weet dat niet zeker. Als dat wel kan,wil ik die Libre Office ook graag op mijn Smartphone binnenhalen.
    Dat doe ik dan nadat de Windows 8.1 op mijn PC staat,want ik kan mijn Smartphone verbinden met mijn PC middels het bijgeleverde USB-kabeltje.  Op deze wijze kan ik de Libre Office dan via mijn PC eerst downloaden op  Windows 8.1.en daarna op de Smartphone.

    Op de PC en de Smartphone zou ik dan wellicht die Libre Office kunnen synchroniseren,zodat ik op beide apparaten die Libre Office kan gebruiken. Dat is wel mijn bedoeling,maar ik weet nog niet of dat ook echt is te realiseren.
    Mijn Smartphone staat nog niet aangesloten op het Internet met WiFi en BlueTooth,bij mijn provider Ziggo,waartoe ik per maand een goedkoop abonnement kan nemen.   Heel graag wacht ik op jullie reacties en ik groet jullie vriendelijk. Anton Doove.

---
Dit e-mailbericht bevat geen virussen en malware omdat avast! Antivirus-bescherming actief is.

Albert CLAESEN Albert CLAESEN

RE: Herhaalde vraag over Libre Office op Windows 8.1

Beste Anton

Sinds een week of twee ben ik ook aan het experimenteren met Libre Office en ik kan je al op één punt geruststellen: Het werkt hier bij mij op mijn PC onder Windows 8.1. Wat de toekomst biedt onder Windows 9, weet ik echt niet, mijn glazen bol is verleden week per ongeluk kapotgevallen! ;-)

Verder kan ik je misschien ook nog wat helpen met jouw twijfel of alles gaat werken bij een upgrade naar Windows 8.1.
Ik heb niet zo meteen kunnen opmaken uit jouw bericht welk besturingssysteem je nu hebt.
Als je wil upgraden van een vorige Windows (7) versie en een download rechtstreeks bij Microsoft doet, wordt er een volledige analyse van al jouw hardware gemaakt en een handige lijst opgesteld van welk onderdeel van jouw installatie geschikt is en welk niet geschikt is voor Windows 8.1. Er wordtook bijvermeld of er voor de niet-geschikte onderdelen een update bestaat.
Zie: http://windows.microsoft.com/nl-be/windows-8/upgrade-from-windows-7-tutorial

Dit alles gebeurt zonder enig risico want er wordt NIETS aan jouw systeem veranderd tijdens deze analyse. Je moet alleen zorgen dat al jouw randapparaten: printer, scanner, ... aangeschakeld zijn zodat het programma alles kan vinden.

Vriendelijke groeten

Albert

[hidden email]
albertclaesen.be

pd1aol pd1aol

Re: Herhaalde vraag over Libre Office op Windows 8.1

Hallo Anton

zins kort werk ik ook met Windows 8.1
Ik kan daar een paar opmerkingen voor maken.
1) lang alle rand apertuur werkt niet of is werkend te maken.

2) als je Windows 8.1 koopt krijg je 2 dvd's een 32 en een 64 bit versie.
als je je oude programma's wilt blijven gebruiken kies dan als je huidige
besturingssysteem 32 bit is voor de 32 bit versie.
ingeval je huidige besturingssysteem  64 bit is kies dan ook voor Windows
8.1 64 bit.
dan heb je de grootste kans dat je programma's ook onder het nieuwe
besturing systeem werken.

3) je kunt er zeker van zijn dat bepaalde programma's en rand apparatuur
niet meer werkt.
mijn advies is zorg voor een extra partitie of schijf van voldoende grote
en installeer daar Windows 8.1 op.
Windows herkent het oorspronkelijk geïnstalleerde besturingssysteem en zal
van je systeem een dealboot systeem maken.
je hebt dan de keus om onder zowel Windows 8.1 als onder je vorige systeem
te werken.
waar alle apparatuur en programmatuur wel werkt.

Vriendelijke groet,

Ben

Op 7 juli 2014 16:50 schreef Albert CLAESEN <[hidden email]>:

> [...]
> veranderd tijdens deze analyse. Je moet alleen zorgen dat al jouw
> randapparaten: printer, scanner, ... aangeschakeld zijn zodat het programma

Groeten

Ben Siemonsma

Anton Doove Anton Doove

Re: Herhaalde vraag over Libre Office op Windows 8.1

     Beste Albert. Mijn PC,de Acer Aspire XC-105, kocht ik vorig jaar september met Windows 8,welke reeds was geïnstalleerd door de fabrikant en kon ik meenemen voor € 399,00. Het heeft WiFi,Bluetooth en een HD van 1 TB.
     Op de startpagina staat al een tegel voor het gratis bijwerken naar Windows 8.1.  Daarop hoef ik alleen maar te klikken en het bijwerken gaat beginnen.  Ik zal echter eerst een backup maken van mijn huidige bestanden.
     Voor de opslag dien ik echter eerst een USB-stick aan te schaffen,maar ik kan nog niet weg door een niet goed werkende accu op mijn 3-wielige fiets,dus ik belde al naar HartingBank die een monteur zal sturen. Dat wordt dus wachten.
     Mijn Epson printer blijkt wel op 8,1 te kunnen werken maar mijn Epson-scanner zou dan kunnen werken via een programma op 8.1,zoals een Epson-medewerker mij mailde,want voor mijn Scanner bleek geen driver te zijn gemaakt voor 8.1
     Zover is het echter nog niet,want ik kan nog niet weg om een USB-stick te kopen met een capaciteit van 64 GB.  Mijn bestanden zijn momenteel 58 GB,dus hou ik op die stick nog ruimte over van 6 GB.
     Pas na de backup kan ik die 8.1 gaan downloaden hetgeen 3 uur kan duren,zoals ik las op de site van het Seniorweb.nl. Dan zie ik wel wat er mogelijk is.  Van jou weet ik nu dat Libre Office prima op de 8.1 kan werken.  Dat schiet wel op.
     Ik dank jou voor je informatie en ik groet je vriendelijk.  Anton Doove.

drek drek

Re: Herhaalde vraag over Libre Office op Windows 8.1

Beste Anton,

Een usb-stick van 64 GB zal in werkelijkheid waarschijnlijk 59,6 GB
groot zijn (ik zal de details achterwege laten). Fabrikanten werken met
andere eenheden dan computers dat doen. Het wordt dus krap voor je
back-up. Ik adviseer je daarom een externe harde schijf te kopen voor je
back-up. Je krijgt dan meer ruimte voor dezelfde prijs.

Sowieso is een back-up altijd handig, niet alleen bij een
update/upgrade. Je harde schijf zou bijvoorbeeld ook spontaan kapot
kunnen gaan.

Als je de nieuwste versie van LibreOffice van de website download, werkt
deze op zowel Windows 8 als Windows 8.1. Als Windows 9 t.z.t.
verschijnt, zal de versie van LibreOffice die dan te downloaden is
gewoon werken.

LibreOffice is op dit moment niet beschikbaar voor de mobiele telefoon.
Wanneer dat wel is, weet ik niet. Er bestaan wel apps die documenten
gemaakt met LibreOffice kunnen lezen. Apps download je direct op je
telefoon, niet via je laptop.

Groeten, André

Op 07-07-14 21:48 schreef Anton Doove:

> [...]
>      Ik dank jou voor je informatie en ik groet je vriendelijk.  Anton Doove.

Anton Doove Anton Doove

Re: Herhaalde vraag over Libre Office op Windows 8.1

    Beste Andrè. Eerst dank ik jou voor je waardevolle uitleg over de USB-stick.  Het is goed dat ik dit nu weet,waardoor ik mij nu opnieuw realiseer,dat ik iets vergeten was om je te laten weten.
    Mijn Harddisk is 1 TB groot,maar daarvan is 914 GB beschikbaar na plaatsing van  Windows 8 met bijbehorende progs.  Van die 914 GB is nu momenteel 57 GB in gebruik. Dat kun je zien op de bijlage. Van die 57 GB wil ik dus een backup maken.

    Ik heb echter geen geld beschikbaar voor een externe harddisk,dus daarom koos ik voor die USB-stick van 64 GB.  Die 57 GB bestaat wellicht niet alleen uit gegevens-bestanden,maar ook uit diverse kleine programma`s.
    Dat dien ik nog te onderzoeken,want van programma`s heb ik geen backup nodig.  De programma`s krijgen immers wel hun updates.  Ik hoef dan alleen een backup te maken van mijn gegevens-bestanden.  Dat is dan minder dan die 57 GB en kan wel op de stick.

    Een USB-stick is wel goedkoper dan de Externe Harddisk.  Ik dien te bezuinigen i.v.m.een mogelijke verhuizing naar een gelijkvloerse Seniorenwoning van 3 kamers,hetgeen ook betaald moet worden,dus ik kan diet niet van mijn AOW/AIO-budget betalen.
    Ik dien dus zuinig te zijn met uitgaven en sparen voor de verhuizing plus woning-stoffering. Dat laat ik verder wel terzijde,maar dan weet je alvast waar ik allemaal op dien te letten en verantwoord te plannen. Die externe Harddisk kan wachten.

    Wat betreft Libre Office op mijn Smartphone,blijkt Samsung daartoe een alternatief te hebben,wat ik nog dien te onderzoeken,want mijn Smartphone is de Samsung Galaxy Mini 2. type  GT-S6500. Dat was een aanbieding bij BCC voor € 69,00.
    Goed genoeg om te beginnen met eem goedkoop abonnement van mijn provider Ziggo. Mijn smartphone heeft ook WiFi en Bluetooth,waarvan de Bluetooth kan werken op mijn gehoor-apparaten na instelling door de audiciën.

    Zo kan ik dan onderweg worden gebeld wat goed werkt op mijn gehoor-apparaten door die BlueTooth vanuit mijn smartphone,waarmee ik ook hoop te kunnen mailen. Samsung zal daartoe ook wel een geschikte app hebben.
    Dit is wat ik je nu kan laten weten.  Ik groet je vriendelijk. Anton Doove.