LO meeting

Next » 12
Rob Westein-3 Rob Westein-3

LO meeting

Hoi,

het is alweer 1,5 maand geleden dat de LibreOffice conference is
georganiseerd. Ik ben best benieuwd wat er allemaal voorbij gekomen is.

Nu kunnen we een meeting ergens in het land organiseren, maar dan moeten
we een iets van een agenda maken...

Nu heb ik het tot eind december nogal druk in het weekend om tijd vrij
te maken voor een meeting in den lande... het lijkt mij dan handiger dat
we online een kleine meeting beleggen, middels Jitse Meet, waar de
resultaten van de LibreOffice conference besproken/gepresenteerd wordt.

Voordelen voor zo'n meeting zijn:

- Het kost de betrokkenen weinig tijd om deel te nemen aan zo'n online
meeting

- Kan redelijk op korte termijn georganiseerd worden

- Het aantal onderwerpen kan beperkt blijven

- Mensen voor wie het niet mogelijk is om een meeting in het land bij te
wonen, kunnen nu wel deelnemen.

- het is laagdrempelig en we kunnen hiermee wellicht de NL community
uitbreiden met nieuw bloed

Nu is mijn vraag wel is Jitsi goed te gebruiken met screen sharing?
Heeft iemand er ervaring mee? (ik week dat TDF ook Jitsi gebruikt voor
teammeetings, dus wellicht kan iemand zijn/haar ervaringen ermee delen)

Heb net Jitsi getest op twee computers naast elkaar maar dat was nou
niet echt een succes...

Wat vinden jullie van dit idee?

/Rob

Re: LO meeting

Ik heb laatst met "ring" kunnen experimenteren. Dat viel me echt mee https://ring.cx/
Wat indruk op mij maakte is dat ring voor heel veel systemen beschikbaar is.
Ik weet niet of je er ook een groepsgesprek mee kan houden. Dat ga ik morgen even uitzoeken. Maar ik neem aan dat je wel een "groepschat" of hoe het ook heet kan hebben (alleen schrijven).
Ik ga er morgen eens goed naar kijken....
Pieter

Op donderdag 8 november 2018 21:53:04 CET schreef Rob Westein:

> [...]
> teammeetings, dus wellicht kan iemand zijn/haar ervaringen ermee delen)
>
> Heb net Jitsi getest op twee computers naast elkaar maar dat was nou

Rob Westein-3 Rob Westein-3

Re: LO meeting

Het zou fijn zijn als je via zo'n applicatie je scherm kan delen zodat
je bv een presentatie kan laten zien.
Kan dat ook met Ring?
Bij mijn Jitsi test gisteren werkte het delen van het scherm niet heel
erg goed...

/Rob

On 08-11-18 22:29, pieter wrote:

> [...]
> Ik ga er morgen eens goed naar kijken....

Re: LO meeting

Hoi Rob

Ik heb nog niet veel ervaring met online applicaties, maar vind het wel een
geweldig idee.
Als we dit kunnen organiseren ben ik zeker van de partij.
Mits ik op die datum kan natuurlijk.
Ik zal ook eens zoeken of ik geschikte (gratis) toepassingen zie.

Groetjes, Kees

Op vr 9 nov. 2018 om 07:35 schreef Rob Westein <[hidden email]>:

> [...]
> morgen even uitzoeken. Maar ik neem aan dat je wel een "groepschat" of hoe
> het ook heet kan hebben (alleen schrijven).

Re: LO meeting

Hi Rob (en anderen)

Ik zie dat join.me goede mogelijkheden heeft.
Volgens mij is het ook gratis, maar dat is niet helemaal duidelijk.

Groetjes, Kees

Op vr 9 nov. 2018 om 08:31 schreef Kees Kriek <[hidden email]>:

> [...]
> Mits ik op die datum kan natuurlijk.
> Ik zal ook eens zoeken of ik geschikte (gratis) toepassingen zie.

Re: LO meeting

Ik zie wel iets over "screen-sharing" in gnu-ring... https://ring.cx/en/documentation/useful-functions-for-a-call-in-progress-on-gnulinux . Maar eerlijk=eerlijk: ik heb het natuurlijk nog nooit geprobeerd.
Ik heb ooit eens, één keer, met Ring van een linux laptop naar een android telefoon ge-beeldbeld. En dat ging wel goed.
Ik ga ring maar installeren op deze machine... https://ring.cx/en/download

Op vrijdag 9 november 2018 08:31:17 CET schreef u:

> [...]
> Mits ik op die datum kan natuurlijk.
> Ik zal ook eens zoeken of ik geschikte (gratis) toepassingen zie.

Re: LO meeting

Hier staan een aantal mogelijke gratis applicaties, waaronder join.me:
https://www.gratissoftware.nu/gratis-webinar-software.php

Op vr 9 nov. 2018 om 08:36 schreef Kees Kriek <[hidden email]>:

> Hi Rob (en anderen)
>
> Ik zie dat join.me goede mogelijkheden heeft.
> Volgens mij is het ook gratis, maar dat is niet helemaal duidelijk.
>
> Groetjes, Kees

Re: LO meeting

als ik alles zo lees is Livestorm ook een goed kanshebber.
En misschien ook Google+ Hangouts.

Op vr 9 nov. 2018 om 08:38 schreef Kees Kriek <[hidden email]>:

> Hier staan een aantal mogelijke gratis applicaties, waaronder join.me:
> https://www.gratissoftware.nu/gratis-webinar-software.php

Re: LO meeting

GNU Ring is helemaal opensource en in dat opzicht helemaal toppie. Ik zou eigenlijk niet weten hoe goed of slecht het werkt. Ik zelf gebruik een kde systeem (linux) en daar is sinds augustus een mooie "appimage" voor te downloaden... (uitvoerbaar maken, erop klikken... dat is het) https://download.kde.org/stable/ring-kde/3.0.0/ring-kde_3.0.0_x86_64.AppImage ). Maar Ring is er werkelijk voor erg veel systemen https://ring.cx/en/download .
Ik vind het er echt indrukwekkend uitzien.

Op vrijdag 9 november 2018 08:38:52 CET schreef u:

> Hier staan een aantal mogelijke gratis applicaties, waaronder join.me:
> https://www.gratissoftware.nu/gratis-webinar-software.php

Rob Westein-3 Rob Westein-3

Re: Re: [nl-discuss] LO meeting

Dank voor de suggesties en enthousiasme... Ik ga nog even navragen bij de LibreOffice user group op Telegram wat de ervaringen zijn...
De applicatie moet als het even kan makkelijk (via het web) te gebruiken zijn, zonder dat een deelnemer extra software moet installeren en in te stellen...

Zal komend weekend even wat testen... kan zijn dat ik wat uitnodigingen plaats om eea te testen.

Groet,
Rob

Re: Re: [nl-discuss] LO meeting

Op vr 9 nov. 2018 om 10:34 schreef Rob Westein <[hidden email]>:

> [...]
> De applicatie moet als het even kan makkelijk (via het web) te gebruiken
> zijn, zonder dat een deelnemer extra software moet installeren en in te

Dat lijkt mij ook een vereiste. Maar ook dat het zowel met pc als tablet
gebruikt moet kunnen worden.

> Zal komend weekend even wat testen... kan zijn dat ik wat uitnodigingen
> plaats om eea te testen.

Ik wil je wel daarmee helpen als het zover is.

Groetjes, Kees

> Groet,
> Rob

Meeting technisch.... Re: [nl-discuss] LO meeting

Kees Kriek wrote on 11/9/18 10:38 AM:

> Dat lijkt mij ook een vereiste. Maar ook dat het zowel met pc als tablet
> gebruikt moet kunnen worden.

Dat is volgens mij altijd zo.
Binnen TDF wordt jisti veel gebruikt. Ik meen gezien te hebben dat delen
van schermen daarbinnen inmiddels mogelijk is.

Ook in Nextcloud is er een app waarmee je bijeenkomsten en delen van
schermen kunt doen. Dus evt. is iets in mijncloudoffice.nl te regelen.

vr groet,

meeting inhoudelijk... Re: [nl-discuss] LO meeting

Hoi allen,

Rob Westein wrote on 11/8/18 9:53 PM:

> ... het lijkt mij dan handiger dat
> we online een kleine meeting beleggen, middels Jitse Meet, waar de
> resultaten van de LibreOffice conference besproken/gepresenteerd wordt.

Het bespreken van "de resultaten van de conferentie" is wat moeilijk te
omvatten. Er komt zoveel langs, er zijn zoveel dingen die ik zelf ook
niet heb gezien..

> Voordelen voor zo'n meeting zijn:
>
> - Het kost de betrokkenen weinig tijd om deel te nemen aan zo'n online
> meeting

OK

> - Kan redelijk op korte termijn georganiseerd worden

Ehh... ik heb weinig vrije tijd de komende maanden..

> - Het aantal onderwerpen kan beperkt blijven

We kunnen idd proberen een selectie te maken.
Als belangstellenden hier kijken
  https://conference.libreoffice.org/2018/the-program/
en dan laten weten welk onderwerp ze erg interesseert, kunnen we het
proberen?

> [...]
> wonen, kunnen nu wel deelnemen.

OK

> - het is laagdrempelig en we kunnen hiermee wellicht de NL community

Leuk plan!

> Wat vinden jullie van dit idee?

Fijn dat je met dit idee komt, Rob. Dank!

Rob Westein-3 Rob Westein-3

Re: Meeting technisch.... Re: [nl-discuss] LO meeting

Heb het even in de LO Telegram groep gegooid en TDF heeft Jitsi op hun server geinstalleerd... deze is ook door ons te gebruiken. Ga ik morgen even uitproberen...
Gisteravond had ik wat probleempjes met het delen van schermen, het gedeelde scherm flikkerde nogal of was zwart... misschien had het te maken met de algemene server van Jitsi, misschien dat de TDF installatie wat minder wordt gebruikt en daardoor stabieler is????

>Ook in Nextcloud is er een app waarmee je bijeenkomsten en delen van
>schermen kunt doen. Dus evt. is iets in mijncloudoffice.nl te regelen.

Daar kunnen we ook naar kijken op termijn... Jitsi schijnt gewoon te moeten werken en is redelijk stabiel.

>vr groet,
>Cor
>
>--
>Cor Nouws
>GPD key ID: 0xB13480A6 - 591A 30A7 36A0 CE3C 3D28  A038 E49D 7365 B134 80A6
>- vrijwilliger https://nl.libreoffice.org
>- volunteer https://www.libreoffice.org
>- Member Board The Document Foundation
>- http://www.nouenoff.nl / https://www.mijncloudoffice.nl

Rob Westein-3 Rob Westein-3

Re: meeting inhoudelijk... Re: [nl-discuss] LO meeting

Ha Cor en anderen,

On 09-11-18 11:04, Cor Nouws wrote:

> Hoi allen,

> Het bespreken van "de resultaten van de conferentie" is wat moeilijk te
> omvatten. Er komt zoveel langs, er zijn zoveel dingen die ik zelf ook
> niet heb gezien..

Mag ook highlights zijn hoor.. Maar indien dit niet mogelijk is door
tijdgebrek dan kunnen we een ander onderwerp pakken...

Bijvoorbeeld, eind deze maand gaat iedereen aan de slag met kerstkaarten
sturen... hoe werk dat samenvoegen nou precies.... Dat kan dan tijdens
zo'n sessie uitgelegd/gedemonstreerd worden.

Of een speciale sessie over Base. Sessie wat men kan doen in de LO NL
Community... enz enz.. vooraf her en der oproepjes plaatsen op de
gebruikerslijst en Social Media zodat men dat in zijn/haar agenda kan
zetten.

Misschien zijn er wel dingen die via de lijst voorgesteld worden, die
behandeld kunnen worden.

> Fijn dat je met dit idee komt, Rob. Dank!
Graag gedaan
/Rob

Re: meeting inhoudelijk... Re: [nl-discuss] LO meeting

Ik hoorde van Leo Moons iets over next cloud.
Dit zou odf-authos wellicht gaan vervangen.
Misschien weet iemand hier meer over en kan er een presentatie over komen?

Groetjes, Kees

Op vr 9 nov. 2018 15:14 schreef Rob Westein <[hidden email]:

> [...]
> zetten.
>
> Misschien zijn er wel dingen die via de lijst voorgesteld worden, die

Rob Westein-3 Rob Westein-3

Re: meeting inhoudelijk... Re: [nl-discuss] LO meeting

Voila, eerste verzoek ;-)

Helaas weet ik er niets vanaf, maar heb dit ook voorbij zien komen....
misschien kunnen we Oliver Halot uitnodigen om hier (engelstalig) uitleg
over te geven? Is dat iets?

/Rob

On 09-11-18 16:18, Kees Kriek wrote:

> [...]
>
> Groetjes, Kees

Re: meeting inhoudelijk... Re: [nl-discuss] LO meeting

Lijkt me een goed plan als dat zou lukken.

Op vr 9 nov. 2018 16:28 schreef Rob Westein <[hidden email]:

> [...]
>
> Helaas weet ik er niets vanaf, maar heb dit ook voorbij zien komen....
> misschien kunnen we Oliver Halot uitnodigen om hier (engelstalig) uitleg

Rob Westein-3 Rob Westein-3

Re: meeting inhoudelijk... Re: [nl-discuss] LO meeting

Ik begrijp dat er elke woensdag een Documentation Team Call meeting
wordt georganiseerd om 19:00... wordt daar eea niet besproken?

/Rob

Op zo 11 nov. 2018 om 12:15 schreef Rob Westein <[hidden email]>:

> Ik begrijp dat er elke woensdag een Documentation Team Call meeting
> wordt georganiseerd om 19:00... wordt daar eea niet besproken?

Dat zal van het Engelstalige documentation team zijn. Daar zijn wij niet
bij betrokken.

Kees

> /Rob

> te