LibrOffice 4.0 Beta in het Engels

vpanter vpanter

LibrOffice 4.0 Beta in het Engels

Hallo,

Om de context bij vertaling beter te begrijpen, probeer ik LO 4.0 in het
Engels te installeren onder Windows 7. Ik download de betreffende versie
van de internationale pagina, kies voor Engels, maar bij installatie
blijkt het toch om de NL versie te gaan. Ik kan de taal van de GUI ook
niet wijzigen via Extra > Opties > Talen, want alleen NL is beschikbaar.
Mijn Windows is wel een NL versie, maar toch zou ik graag LO en uitproberen.
Kan iemand helpen?

Bedankt
Vriendelijke groeten

  --
Leo Moons
LibreOffice/nl

Nous sommes condamnés à être libres

JorenDC JorenDC

Re: LibrOffice 4.0 Beta in het Engels

Hey Leo,

> [...]
> van de GUI ook niet wijzigen via Extra > Opties > Talen, want alleen
> NL is beschikbaar. Mijn Windows is wel een NL versie, maar toch zou ik
En wat gebeurd er als je daarbovenop een Engelstalige Helppack installeert?

Ik zie dat je vraag over de beta gaat. De eerste release kandidaat is al
gepubliceerd, en ik verwacht binnen enkele ogenblikken
(uren/dag/anderhalve dag) RC2.
https://www.libreoffice.org/download/pre-releases/

Op het feit dat hij standaard de Nederlandstalige versie "installeert"
kan ik geen antwoord geven. Ik vermoed dat hij een vorig helppack
gebruikt. Als je LibreOffice installeerd, installeer je eigenlijk alleen
de Engelstalige versie, en wordt daar (door middel van dat helppack) een
Nederlandstalig jasje over getrokken.

Hopelijk brengt dit je wat verder.

Groet,
Joren

vpanter vpanter

Re: LibrOffice 4.0 Beta in het Engels

Goede avond Joren,

Op 24-01-13 23:38, Joren schreef:

> Hey Leo,

> En wat gebeurd er als je daarbovenop een Engelstalige Helppack
> installeert?
Heeft helaas geen effect

> Ik zie dat je vraag over de beta gaat. De eerste release kandidaat is
> al gepubliceerd, en ik verwacht binnen enkele ogenblikken
> (uren/dag/anderhalve dag) RC2.
> https://www.libreoffice.org/download/pre-releases/
Sorry, verkeerde titel, gaat idd over RC1

> [...]
> alleen de Engelstalige versie, en wordt daar (door middel van dat
> helppack) een Nederlandstalig jasje over getrokken.
Het Engelstalige jasje past blijkbaar niet :-)

> Hopelijk brengt dit je wat verder.

Bedankt voor het meedenken

drek drek

Op 25-01-13 00:11 schreef Leo Moons:
> Het Engelstalige jasje past blijkbaar niet :-)

Even off topic: ik installeer nooit het helppack en gebruik LO bijna
altijd in het Nederlands. Het helppack is dus niet nodig om de taal te
veranderen en er wordt dus niet 'alleen' een Engelstalige versie
geïnstalleerd.

Groeten, André

JorenDC JorenDC

On 25-01-13 00:11, Leo Moons wrote:

> Het Engelstalige jasje past blijkbaar niet :-)

Hehe :-)

Als je naar Start -> configuratiescherm -> programma's verwijderen gaat,
en in die waslijst alle Libreoffice help-pakketten verwijderd die je
tegenkomt... zou dit helpen?

Indien niet kan je ook eens proberen om je gebruikersprofiel te resetten
https://wiki.documentfoundation.org/UserProfile/nl#Gebruikersprofiel_resetten
. Het kan zijn dat je nu map '4' moet resetten (niet map 3) (Windows
Vista en 7: \Gebruikers\<gebruikersnaam>\AppData\Roaming\LibreOffice\->
3 -> 4 <-\user).

Als je na het heropstarten van LibreOffice RC1 nog steeds geen
Engelstalige versie hebt stel ik voor om RC1 ook te verwijderen :-). Ik
zal je zodadelijk even offtopic een link geven waar je de komende RC2
kan downloaden (ik kan deze helaas hier niet publiceren, omwille van het
feit dat deze nog niet gemirrored wordt door andere servers en men dus
liefst niet heeft dat iedereen al vanaf daar begint te downloaden).
Probeer het misschien met deze versie dan eens :-).

Goede nacht,
Joren

JorenDC JorenDC

Re: LibrOffice 4.0 Beta in het Engels

Hey André,

On 25-01-13 00:10, drek wrote:
> [...]
> altijd in het Nederlands. Het helppack is dus niet nodig om de taal te
> veranderen en er wordt dus niet 'alleen' een Engelstalige versie

Oei ... dan ben ik foutief van die veronderstelling uit gegaan (ik
installeer zelf alleen op Mac OSX en Linux, en daar is het wel van
toepassing). Als ik op Linux of Mac LibreOffice installeer heb ik
standaard de Engelstalige versie; tenzij ik een ander bestand
(taalpakket) overheen installeer.

Groet,
Joren

H.C. van der Burg-2 H.C. van der Burg-2

RE: LibrOffice 4.0 Beta in het Engels

Hallo Leo,

Bij release kandidaat 2 is het wel gelukt om de Engelse versie te installeren naast de Nederlandse versie.
Als je aangeeft Engels te willen installeren op de download-pagina, verandert alleen het helppack-bestand. Als je het msi-bestand (parallel) installeert heb je daadwerkelijk de Nederlandse versie. Installeer vervolgens het Engelstalige helppack-bestand en wijzig in Extra-Opties-Taalinstellingen-Talen Standaard - Nederlands (NL) in Engels (GB) onder Taal van 2x en onder Standaardtalen voor documenten 1x.
Bovenstaande levert bij mij een Engelse interface en helpbestand op.
Nogmaals parallel installeren in een andere directory levert uiteindelijk ook de Nederlandse versie op. Hierbij dienen de wijzigingen die aangebracht worden in het bestand bootstrap.ini duidelijk te verschillen. (Wijzigen in $ORIGIN/Data/settings en $ORIGIN/Data/settings1 geeft een foutmelding bij het opstarten, maar bijv $ORIGIN/Data/settings en $ORIGIN/LO4002nl/settings levert geen probleem op).

Hopelijk lukt het je nu wel/ook.

Met vriendelijke groet,
Henk van der Burg

> En wat gebeurd er als je daarbovenop een Engelstalige Helppack
> installeert?
Heeft helaas geen effect

--
Leo Moons
LibreOffice/nl

Nous sommes condamnés à être libres

vpanter vpanter

Re: LibrOffice 4.0 Beta in het Engels

Hallo Henk, Joren,

Bedankt voor de tips.
Het lukt me niet om de GUI in een andere taal dan het NL te krijgen,
noch met parallel installeren noch met mijn gebruikersprofiel te
resetten. Het heeft volgens mij niets te maken met LO maar eerder met
mijn Windows instellingen, want ik heb al mijn LO versies er af gegooid
en 3.6.4 geeft hetzelfde probleem. Het helppack in een andere taal
installeren geeft wel het gewenste resultaat maar dit heeft geen invloed
op de GUI.

Heeft iemand een idee?

Bedankt
Vriendelijke groeten

Leo

Op 25-01-13 12:44, H.C. van der Burg schreef:

> [...]
> Nogmaals parallel installeren in een andere directory levert uiteindelijk ook de Nederlandse versie op. Hierbij dienen de wijzigingen die aangebracht worden in het bestand bootstrap.ini duidelijk te verschillen. (Wijzigen in $ORIGIN/Data/settings en $ORIGIN/Data/settings1 geeft een foutmelding bij het opstarten, maar bijv $ORIGIN/Data/settings en $ORIGIN/LO4002nl/settings levert geen probleem op).

Hoi Leo (en anderen)

Bij mij is het precies hetzelfde. Ook ik werk met Windows (7) en zowel bij
3.6.4 als 4.0.2 kan ik de taal van de GUI niet aanpassen. Dit is alleen
Nederlands.

Groeten, Kees

Op 26 januari 2013 09:19 schreef Leo Moons <[hidden email]> het
volgende:

> [...]
> hetzelfde probleem. Het helppack in een andere taal installeren geeft wel
> het gewenste resultaat maar dit heeft geen invloed op de GUI.

Kees Kriek wrote (26-01-13 09:27)

> Bij mij is het precies hetzelfde. Ook ik werk met Windows (7) en zowel bij
> 3.6.4 als 4.0.2 kan ik de taal van de GUI niet aanpassen. Dit is alleen
> Nederlands.

Ik heb een heel ander probleem met release kandidaat 2 op Win7 (in
VirtualBox): ik kan na het starten van de installatie met
    msiexec /a LibreOffice_4.0.0.2_Win_x81.msi
alleen het pad van de installatie invoeren. Ik kan niet kiezen voor het
al dan niet mee installeren van taalpakketen.

Dus als ik na de installatie kijk onder Extra > Extensiebeheer ... staat
er een enorme waslijst taalpakketten bij :-)

En kan ik bij Extra > Opties > Taalinstellingen een grooooot aantal
talen voor de GUI kiezen, waaronder Engels ...

--
  - Cor
  - http://nl.libreoffice.org