Libreoffice loopt vast

Henk Klomp Henk Klomp

Libreoffice loopt vast

Beste mensen,

Onder het enige maanden geleden geïnstalleerde Windows 10 liep Libreoffice
5.1.1 iedere keer vast na enkele minuten gebruik van Calc (een vrij simpel
bestand). Kreeg mededeling “reageert niet”. Moest het programma compleet
afsluiten via “taakbeheer”.

Ik dacht dat het iets te maken had met de capaciteit van de laptop (Asus, 7
jaar oud, 4 GB geheugen). Omdat ik onder Windows 7 dat probleem niet had heb
ik dat maar weer geïnstalleerd, waarbij alle programma’s (dus ook
Libreoffice, nu 5.1.2 ) opnieuw geïnstalleerd moesten worden.

Tot mijn schrik en verbazing gebeurt het nu onder Windows 7 ook weer na
enkele minuten. Dat is erg lastig, want je moet elke keer de gegevens van
enkele minuten werk (afhankelijk van “Autoherstel-informatie opslaan”)
opnieuw invoeren. Het gebeurt zowel bij de 32 als 64-bits versie. Van
ellende ben ik maar overgestapt op Excel 2010, waarbij ik dit probleem niet
heb.

Heeft iemand daar ook ervaring mee, of weet iemand wat daar de reden van kan
zijn? Met Libreoffice Writer heb ik dit probleem niet.

Bij voorbaat dank,

Groeten,

Henk Klomp

---
Dit e-mailbericht is gecontroleerd op virussen met Avast antivirussoftware.

VLB1 VLB1

Re: Libreoffice loopt vast

Beste Henk,

Je zou eerst eens kunnen kijken of het aan het bestand ligt en een ander
bestand gebruiken die in het verleden gemaakt is.
Indien het dan niet optreedt weet je dat het aan het bestand moet liggen
en dit als een bug moeten melden.

groet Frank

Op 26-04-16 om 14:35 schreef Henk Klomp:

> [...]
>

> ---
> Dit e-mailbericht is gecontroleerd op virussen met Avast antivirussoftware.

Dag Henk,

Henk Klomp wrote on 26-04-16 14:35:

> [...]
> afsluiten via “taakbeheer”.
> [...]
> Tot mijn schrik en verbazing gebeurt het nu onder Windows 7 ook weer na

Da's niet leuk.
Zou je willen kijken wat de invloed is van Extra > Opties > LibreOffice
> Weergave > OpenGL gebruiken?
Dat is een bekende spelbreker - met bepaalde drivers.
De drivers waarmee het niet goed gaat worden in een black-list opgenomen
en op systemen daarmee, wordt OpenGL automatisch uitgeschakeld..

Zoals Frank al noemde: een issue in BugZilla is dan nuttig, om de
informatie te kunnen verzamelen.

Is het niet OpenGL, dan zou je nog OpenCL kunnen uitschakelen: Extra >
Opties > LibreOffice Calc > Formules ...

> Van ellende ben ik maar overgestapt op Excel 2010, waarbij ik dit probleem niet
> heb.

Dat is inderdaad ellendig :)
Laten we hopen dat het op te lossen is.

- vrijwilliger http://nl.libreoffice.org
- volunteer http://www.libreoffice.org
- The Document Foundation Membership Committee Member

Re: Libreoffice loopt vast

Ik gebruik ook LibreOffice 5.1... onde Windows 10 en herken het vastlopen
niet.
Maar ik kan inderdaad OpenGl niet aanzetten, want dan ziet het er niet uit.

Groeten, Kees

Virusvrij.
<#DDB4FAA8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>

Op 26 april 2016 22:09 schreef Cor Nouws <[hidden email]>:

> [...]
> - vrijwilliger http://nl.libreoffice.org
> - volunteer http://www.libreoffice.org
> - The Document Foundation Membership Committee Member

Henk Klomp Henk Klomp

RE: Libreoffice loopt vast

Beste mensen,

Na lang experimenteren denk ik het lek gevonden te hebben!!
Ik heb verschillende grote en kleine bestanden geprobeerd, allen opgeslagen onder xls/xlsx. Ik heb de laatste tijd WPS Office eens uitgeprobeerd op een aantal bestanden en na bewerking met WPS weer opgeslagen onder xls/xlsx. Het zijn die bestanden die nu mijn problemen veroorzaken, want andere bestanden, die ik niet met WPS geopend/bewerkt/opgeslagen heb, hebben de problemen van vastlopen niet, hoe groot het bestand ook is. Dus het ligt vermoedelijk , voor zover ik het nu kan bekijken, op de één of andere wijze aan WPS. Ik zal dat programma (hoe mooi  het ook werkt, hoe compatible met MS Office) dan ook niet meer gebruiken!!
Al doende leert men!
Allen bedankt voor het aangeven van suggesties!!!
Groeten,
Henk Klomp

> [...]

---
Dit e-mailbericht is gecontroleerd op virussen met Avast antivirussoftware.

Alex Plantema Alex Plantema

Re: Libreoffice loopt vast

Op woensdag 27 april 2016 13:29 schreef Henk Klomp:

> [...]
> zal dat programma (hoe mooi  het ook werkt, hoe compatible met MS
> Office) dan ook niet meer gebruiken!! Al doende leert men!

En daar kom je nu pas mee...

Alex.

HarryH HarryH

Re: Libreoffice loopt vast

CONTENTS DELETED
The author has deleted this message.

Op woensdag 27 april 2016 15:58 schreef [hidden email]:

> Alex, ik neem aan dat je opmerking 'grappig' bedoeld is?
> Anders vind ik 'm niet zo aardig.
> Ik begrijp althans van Henk dat hij zijn best heeft gedaan om zelf het
> probleem nader te onderzoeken toen dit forum hem, ondanks pogingen
> daartoe van een aantal leden, jammer genoeg geen oplossing kon bieden.
> Dat lijkt me een prima instelling. En met resultaat ook nog!
> Als we zo -niet grappig- op elkaar gaan reageren op dit forum voel ik
> mij verlegen ooit nog een vraag te stellen...

Nee, het is helemaal niet grappig bedoeld.
Het is de zoveelste vragensteller die onvolledige informatie geeft, zodat je moet gaan gissen naar de oplossing.
Het antwoord van Frank (VLB1) was nog het dichtst bij de oplossing, maar daar ging Henk niet op in.
Nu blijkt het alleen om Excelbestanden te gaan, terwijl alle antwoorden ervan uitgingen dat de problemen bij elk bestand optraden.

Alex.

HarryH HarryH

[hidden email] wrote on 27-04-16 17:50:
> OK, Alex, daar heb je wel een punt.
> Maar zou het dan niet meer helpen als je een vragensteller helpt
> zijn/haar vraag scherper te krijgen?

Dat is een mooiere aanpak ja.
Het is echter niet moeilijk (vind ik) om Alex' reactie te begrijpen.
Er wordt soms weinig moeite gedaan om duidelijke vragen, met voldoende
informatie, te stellen. En men zou uit eerdere discussies moeten weten
dat we in het algemeen niet zo helderziend zijn ;)

> Ik ga er nog steeds vanuit dat dit forum bedoeld is om elkaar te helpen.
> En helpen begint soms bij het helder krijgen van de goede vraag.
> (Goede vragen stellen is sowieso vaak moeilijker dan antwoorden geven... ;-))

Helemaal eens :)

HarryH HarryH

Re: Libreoffice loopt vast

CONTENTS DELETED
The author has deleted this message.
Henk Klomp Henk Klomp

RE: Libreoffice loopt vast

Heren,

Sorry voor de onduidelijk van mijn kant en voor de tijd die jullie er in gestoken hebben.
Ik zocht het probleem in eerste instantie in het programma. Mijn ervaring met LibreOffice is dat het nog wel eens gebeurt, dat er bij een nieuwe release naast het opheffen van oude bugs ook nog wel eens nieuwe bugs tevoorschijn komen. Ik was in de veronderstelling dat dit ook hier het geval was en dat er misschien mensen waren, die er ook tegenaan gelopen waren.
Ik werd gelukkig door Frank (VLB1) op het spoor van het bestand gezet en daardoor ben ik het verder in die richting gaan zoeken, met positief resultaat.
Nogmaals excuses en dank voor de hulp.

Groeten,
Henk Klomp