Merkwaardige postcode

Next » 12
Aleidus Aalderink Aleidus Aalderink

Merkwaardige postcode

Beste mensen,

Diverse pogingen gedaan en in alle postcode in calc werkblad behalve
8309 AM dat blijft 8309:00:00 in welke cel dan ook.Als andere postcode
gewoon wordt geaccepteerd en deze ene niet lijkt mij een bug.
Vandaar dat ik deze ene postcode tussen quotes heb gezet .

Hoe los ik dit op. Als ik het nuchter bekijk lijkt mij een bug. Hopelijk
kan iemand mij de oplossing bieden.

Aleidus Aalderink

Peter Boeré Peter Boeré

Re: Merkwaardige postcode

Op 3-mrt-2012 17:18, Aleidus Aalderink schreef:

> [...]
>

> Hoe los ik dit op. Als ik het nuchter bekijk lijkt mij een bug.
> Hopelijk kan iemand mij de oplossing bieden.

Beste Aleidus,

Ik heb in een werkblad even jouw voorbeeld opgenomen en ben daarna wat
gaan experimenteren.
De oplossing is dat je de "celeigenschappen" veranderd. Door er "tekst"
als eigenschap aan te geven kun je elke willekeurige vorm van postcode
invullen.

--
Vriendelijke groet,

Peter Boeré

H. Harmsen H. Harmsen

Re: Merkwaardige postcode

Volgens mij heeft het te maken met 'AM': dat staat in een tijdsaanduiding
voor 'ante meridium (voor de middag).
De inhoud van de cel wordt dus vertaald naar een tijdsaanduiding.

Moet je eens 'PM' achter 8309 zetten. 'PM' is 'post meridium' (na de
middag).
Dan krijg je iets soortgelijks, bovendien wordt de 9 omgezet naar 21: (9
uur 's avonds)!

Dus of het een bug is...?

Groet,
Harry Harmsen
Assen

Op 3 maart 2012 17:51 schreef Peter Boeré <[hidden email]> het
volgende:

> [...]
> De oplossing is dat je de "celeigenschappen" veranderd. Door er "tekst"
> als eigenschap aan te geven kun je elke willekeurige vorm van postcode

Alex Plantema Alex Plantema

Re: Merkwaardige postcode

Op zaterdag 3 maart 2012 17:18 schreef Aleidus Aalderink:

> [...]
>
> Hoe los ik dit op. Als ik het nuchter bekijk lijkt mij een bug.
> Hopelijk kan iemand mij de oplossing bieden.

Het gebeurt bij elke postcode die op AM of PM eindigt. Het wordt nl. als tijd opgevat.
Het is voldoende voor het eerste cijfer een apostrof te typen.
Die zorgt ervoor dat het als tekst wordt behandeld en wordt niet zichtbaar.

Alex.

Aleidus Aalderink Aleidus Aalderink

Re: Merkwaardige postcode

Beste mensen,

Één van de tips heb ik uit geprobeerd. Ik had het al eerder gedaan
vooral de celeigenschappen naar "Tekst" zetten dat lukte niet. Vandaar
dat ik de mededeling heb gedaan.
Na ontvangst van tips en antwoorden ben ik opnieuw aan de slag gegaan om
celeigenschappen naar "Tekst" te zetten en nu lukt het wel. Wat er mis
is gegaan weet ik niet en het is nu opgelost.

Bedankt voor de tips die toch nuttig is geweest.

Aleidus Aalderink

Op 3-3-2012 18:44, Alex Plantema schreef:

> [...]
> Het is voldoende voor het eerste cijfer een apostrof te typen.
> Die zorgt ervoor dat het als tekst wordt behandeld en wordt niet

Johan Vromans Johan Vromans

Re: Merkwaardige postcode

Aleidus Aalderink <[hidden email]> writes:

> Diverse pogingen gedaan en in alle postcode in calc werkblad behalve
> 8309 AM dat blijft 8309:00:00 in welke cel dan ook.Als andere postcode
> gewoon wordt geaccepteerd en deze ene niet lijkt mij een bug.

De autocorrect feature van CALC is nog vervelender dan die van de
iPhone. Heeft iemand hier echt wel eens voordeel van gehad? Mij zit het
enkel maar in de weg.

-- Johan

Paul van Tooren Paul van Tooren

Re: Merkwaardige postcode

Geachte heer Vromans,

Als u in LO 3.5 gaat naar Gegevens, Geldigheid  in Calc,  het tabblad
Criteria opent, kunt u
uw probleem, tijdelijk, oplossen.
Zet in het venster van Criteria  bij     Toegestaan:     Elke waarde
                                                            Gegevens
gelijk aan
                                                            Waarde
8309 AM
De waarde wordt dan in ieder geval opgenomen in Calc en wordt niet omgezet
in een tijdswaarde.
LO 3.5 Calc geeft bij mij precies zo'n vreemde waarde.
Voor uw postcode kunt u hiermee "uit de voeten".

Heeft u een cel waarin deze postcode moet worden ingevoerd kunt u ook
gebruik maken van het volgende.

Ga naar Opmaak, Cellen.
In het venster selecteert u de categorie Tekst
In het veld Opmaak staat het @-teken
Voor de cel, b.v A1 is nu de opmaak gedefinieerd
Met de postcode 8309 AM wordt nu als gewone tekst behandeld.

Misschien heft u wat aan deze tussen oplossingen.

Met vriendelijke groeten.

Paul van Tooren

> [...]

De autocorrect feature van CALC is nog vervelender dan die van de
iPhone. Heeft iemand hier echt wel eens voordeel van gehad? Mij zit het

deleted

Re: Merkwaardige postcode

Johan Vromans wrote (05-03-12 09:36)

> De autocorrect feature van CALC is nog vervelender dan die van de
> iPhone. Heeft iemand hier echt wel eens voordeel van gehad? Mij zit het
> enkel maar in de weg.

Eike Ratke (Calc ontwikkelaar - ex Sun, tegenwoordig RedHat)  heeft een
tijdje geleden tijdnotaties voor diverse landeninstellingen verzameld,
om het gedrag van ongewenst omzetten naar data en tijden in te perken.
Details schieten me nu even niet te binnen.

--
  - Cor
  - http://nl.libreoffice.org

Ivo ten Hagen Ivo ten Hagen

Re: Merkwaardige postcode

Maak een opmaakprofiel "postcode" Tabblad [getallen], kies uit de lijst
[Tekst] opslaan en deze stijl toepassen waar je postcodes gebruikt.

Cor Nouws <[hidden email]> writes:

> [...]
> een tijdje geleden tijdnotaties voor diverse landeninstellingen
> verzameld, om het gedrag van ongewenst omzetten naar data en tijden in

Mijn vraag was eigenlijk (uit een soort van wetenschappelijke
nieuwsgierigheid) of iemand eigenlijk wel eens gemak ondervindt van de
'intelligente invoer' feature van Calc. Ik hoor enkel vervelende ervaringen.

-- Johan

Freek de Kruijf Freek de Kruijf

Re: Merkwaardige postcode

On maandag 5 maart 2012 22:51:48 Johan Vromans wrote:

> [...]
> nieuwsgierigheid) of iemand eigenlijk wel eens gemak ondervindt van de
> 'intelligente invoer' feature van Calc. Ik hoor enkel vervelende

Ik heb problemen met het invoeren van geldbedragen vanuit een csv-bestand.
Sommige van die bedragen, als er een datum van is te maken, bijv. 9.06, worden
dan van een accent voorzien, nadat ik de punten in de kolom vervangen heb door
komma's, en als ik er dan euro's van maak gaan die bedragen niet mee en moet
ik die accenten handmatig, stuk voor stuk verwijderen om het euroteken in de
kolom te krijgen.

--
vr.gr.

Freek de Kruijf

Joop Joop

Re: Merkwaardige postcode

Op 5-3-2012 23:16, Freek de Kruijf schreef:

> [...]
> ik die accenten handmatig, stuk voor stuk verwijderen om het euroteken in de

Wellicht zou voorgesteld kunnen worden om die autocorrectie per module
instelbaar te maken. Dus writer en calc apart instellen. Nu neem ik
bepaalde onhebbelijkheden van calc voor lief omdat ik die autocorrectie
voor writer niet wil uitzetten. Da's namelijk een heel gedoe als je
gelijktijdig met verschillende soorten documenten bezig bent.

Joop

Joop <[hidden email]> writes:

> [...]
> autocorrectie voor writer niet wil uitzetten. Da's namelijk een heel
> gedoe als je gelijktijdig met verschillende soorten documenten bezig

Ik noemde het 'intelligente invoer' omdat het niet zozeer gaat om de
autocorrectie. Om ingave van "OOk" te corrigeren naar "Ook" kan ik
billijken (voor een tekstdocument, minder voor een spreadsheet
overigens) maar om een ingave te maltraiteren in een datum of bedrag? Of
"Jan" onmiddellijk aan te vullen tot "Januari" omdat er in een andere
cel toevallig deze tekst voorkomt? In Writer heb je de keuze om de
aanvulling te accepteren, in Calc gebeurt het automatisch.

Maar ik hoor nog steeds geen signalen van mensen die hier gemak van
ondervinden...

-- Johan

Re: Merkwaardige postcode

Ik werk niet zoveel met Calc meer met Writer maar als ik LO opnieuw
opzet zet ik eerst de woordaanvulling uit en de autocorrectie uit. Ik
kan er niet aan wennen. Het doorkruist mijn gedachten en irriteert me.

Op 06-03-12 09:19, Johan Vromans schreef:

> [...]
> aanvulling te accepteren, in Calc gebeurt het automatisch.
>
> Maar ik hoor nog steeds geen signalen van mensen die hier gemak van

Joop Joop

Openen en sluiten

Ik heb toch ook maar 3.5 op een eigen win-xp pc gezet. Kijken waar ik
tegenaan loop.

Weet niet of het de bedoeling bij deze versie (en/of de vorige, die ik
heb overgeslagen) is, maar ik merk dat als ik een tweede document open,
dat dan niet het extra vakje "Document sluiten" rechtsboven verschijnt.
Het lijkt dus alsof LibO bij elk volgend document opnieuw opstart.

Ook keer ik bij laatste sluiten niet meer terug naar het openingsscherm
met de keuzes voor de verschillend modules.

Een 3.5-leek schrijft dit.

Joop

drek drek

Re: Merkwaardige postcode

Op 06-03-12 09:42, Pieter Kristensen schreef:

> Ik werk niet zoveel met Calc meer met Writer maar als ik LO opnieuw
> opzet zet ik eerst de woordaanvulling uit en de autocorrectie uit. Ik
> kan er niet aan wennen. Het doorkruist mijn gedachten en irriteert me.

Ik vind het automatisch aanvullen erg handig als ik ons kerkrooster
invul. Ik hoef zo niet elke keer de naam volledig in te toetsen, maar
volsta bijna altijd met één letter. Omzettingen zoals van postcode naar
tijd vind ik ook niet handig.

Groeten, André

Re: Openen en sluiten

Beste Joop,

Joop wrote (06-03-12 11:26)

> Ik heb toch ook maar 3.5 op een eigen win-xp pc gezet. Kijken waar ik
> tegenaan loop.

Benieuwd ... We zijn allemaal mensen, dusssss verandering is (meest)
lastig. Maar als het goed is, kun je veel in 3.5. merken dat in 3.3.
minder/afwezig was.

> [...]
> dat dan niet het extra vakje "Document sluiten" rechtsboven verschijnt.
> Het lijkt dus alsof LibO bij elk volgend document opnieuw opstart.

Ik kan alleen op Win7 en Ubuntu kijken op het moment.
- Start
   > startvenster
     rechtsboven X voor sluiten venster
- Start document
   > rechtsboven extra X voor sluiten document
- Start tweede document
   > rechtsboven geen extra X voor sluiten document zichtbaar
- Sluit document, nog één open
   > rechtsboven extra X voor sluiten document beschikbaar
- Sluit laatste document, met Ctrl-W of x of Bestand > Sluiten
   > Startvenster verschijnt.

> Ook keer ik bij laatste sluiten niet meer terug naar het openingsscherm
> met de keuzes voor de verschillend modules.

Sluit je dan met ??
Als het niet is als bvenstaand, is dat typish afwijkend gedrag op XP,
zou ik zeggen.

> Een 3.5-leek schrijft dit.

Voor hoe lang nog ;-)

groet,

--
  - Cor
  - http://nl.libreoffice.org

Jan_Kol Jan_Kol

Re: Openen en sluiten

 Het lijkt inderdaad alsof LO steeds opnieuw opstart als je een nieuw/ander
document opent.  Ik denk dat dat schijn is want kijk hier maar even:
http://img42.imageshack.us/img42/2540/06032012libosluitkruisj.png

Overigens is elk venster voorzien van een sluitkruisje (het dubbel pijltje
is niet van toepassing, dat hoort bij Teamviewer, zoals je boven in kunt
zien).  In de ook in deze schermafdruk opgenomen Sysinternals, waaruit
blijkt dat de geopende documenten in één item zijn opgenomen (omcirkeld is
het actieve document.  Als ik een ander document actief maak staat daar de
titel van het dan actieve document.  Kortom volgens mijn informatie is er
maar één programma actief met verschillende vensters, één voor elk
document/bestand.

Jan

Op 06-03-2012 11:26, Joop schreef:

[...]

Ik ga proberen een bijdrage te leveren.
Onder het menu "Venster" staan alle geopende Libreoffice documenten
altijd onder elkaar. Ik heb het net geprobeerd en dat nog altijd zo. Dus
door bovenin in het menu op "Venster" te klikken kan je wisselen tussen
vensters. Maakt niet uit of het nu Writer bestanden zijn en/of Impress
of noem maar op.
Libreoffice komt van lang geleden. Inmiddels zouden we natuurlijk "tabs"
verwachten. Iedere keer als je een nieuw document opent een nieuwe tab.
OpenOffice had daar een extensie voor (
http://wiki.services.openoffice.org/wiki/Framework/WorkInProgress/Tabbed_Windows_Extension
) maar die werkt niet meer.

Op 06-03-12 13:15, Jan Kolloffel schreef:

> [...]
> dus alsof LibO bij elk volgend document opnieuw opstart.
>
> Ook keer ik bij laatste sluiten niet meer terug naar het openingsscherm met

VLB1 VLB1

Re: Merkwaardige postcode

Op 6-3-2012 12:02, drek schreef:

> [...]
> invul. Ik hoef zo niet elke keer de naam volledig in te toetsen, maar
> volsta bijna altijd met één letter. Omzettingen zoals van postcode

Ik werk veel met calc, waarbij mijn ervaring is dat in sommige gevallen,
bv invullen van lijsten en gelijke teksten in voor komen het erg handig
werkt.
Het soms automatisch aanvullen van teksten kan vervelend overkomen, maar
is ook een gewenning om ermee om te gaan. Indien de tekst aangevuld
wordt met een stukje alertheid en als dat optreed en gelijk de delete
knop en enter gebruiken en het treed niet op.
Wat ik wel als storend ervaar dat er soms hoofdletters automatisch
toegepast worden, waar ik ze niet wil en heb nog niet kunnen regelen dit
te voorkomen.

Groet Frank

Next » 12