Merkwaardige postcode

12 « Prev
VLB1 VLB1

Re: Openen en sluiten

Dat de bestanden beschikbaar zijn via venster blijft handig en gewenst.
Dat er verschillende bestanden geopend wordt binnen LO vindt ik zelf wel
handig, doordat je juist verschillende sheets/bestanden naast elkaar
geopend kan hebben.

Groet Frank

Op 6-3-2012 13:48, Pieter Kristensen schreef:

> Ik ga proberen een bijdrage te leveren.
> Onder het menu "Venster" staan alle geopende Libreoffice documenten
> altijd onder elkaar. Ik heb het net geprobeerd en dat nog altijd zo.
> Dus door bovenin in het menu op "Venster" te klikken kan je wisselen
> tussen vensters. Maakt niet uit of het nu Writer bestanden zijn en/of
> Impress of noem maar op.
> Libreoffice komt van lang geleden. Inmiddels zouden we natuurlijk
> "tabs" verwachten. Iedere keer als je een nieuw document opent een
> [...]

Reginald Ricquier Reginald Ricquier

Re: Merkwaardige postcode

De merkwaardige postcode is niet merkwaardig. Het is enkel door het feit
dat ENKEL de Nederlandse postcodes deze bijzondere vorm van 4 cijfers
gevolgd door 2 letters vertonen. Het is dus zeker niet aan de orde om
Calc enkel voor de Nederlanders aan te passen, en daarbij de rest van de
wereld de gekende automatische invoeging voor tijd te ontnemen.

Wat de automatische toepassing van hoofdletters betreft, dit kan je
instellen via het menu Extra-AutoCorrectie-Opties

Groeten,

Reginald

Op 06-03-12 17:58, VLB1 schreef:

> Ik werk veel met calc, waarbij mijn ervaring is dat in sommige
> gevallen, bv invullen van lijsten en gelijke teksten in voor komen het
> erg handig werkt.
> Het soms automatisch aanvullen van teksten kan vervelend overkomen,
> maar is ook een gewenning om ermee om te gaan. Indien de tekst
> aangevuld wordt met een stukje alertheid en als dat optreed en gelijk
> de delete knop en enter gebruiken en het treed niet op.
> Wat ik wel als storend ervaar dat er soms hoofdletters automatisch
> toegepast worden, waar ik ze niet wil en heb nog niet kunnen regelen
> [...]

Johan Vromans Johan Vromans

Re: Merkwaardige postcode

Reginald Ricquier <[hidden email]> writes:

> [...]
> orde om Calc enkel voor de Nederlanders aan te passen, en daarbij de
> rest van de wereld de gekende automatische invoeging voor tijd te

Huh?

Als ik Calc vertel dat mijn document Nederlands is, dan zou die zich
anders kunnen (behoren te) gedragen. Dat is toch met punten en komma's
ook zo?

-- Johan

Reginald Ricquier Reginald Ricquier

Re: Merkwaardige postcode

Hallo Johan,

Nederlands wordt niet enkel in Nederland gesproken!!! Dus voor
niet-Nederlanders die Nederlands spreken en Nederlanders die in het
buitenland wonen, zou de wijziging niet welkom zijn. Voor punten en
komma's ligt dit anders: dit is de Europese standaardnotering (op de
Engelstaligen na) en geldt dus voor een grotere gemeenschap.

Groeten,

Reginald

> [...]

> niet-Nederlanders die Nederlands spreken en Nederlanders die in het
> buitenland wonen, zou de wijziging niet welkom zijn.

Hier begrijp ik niets van.

Als ik een Nederlands document aan het bewerken ben, dan zal daarin 1234
AM in vrijwel alle de gevallen een postcode zijn, geen tijdaaanduiding.

Dat geldt ook voor een Timboektaan die in Venezuela een Nederlands
document bewerkt...

-- Johan

Pierre Debecker Pierre Debecker

Re: Merkwaardige postcode

Op 7/03/2012 17:37, Johan Vromans schreef:

> [...]
> AM in vrijwel alle de gevallen een postcode zijn, geen tijdaaanduiding.
>
> Dat geldt ook voor een Timboektaan die in Venezuela een Nederlands

Johan,
Als ik, in België, 1234AM in een document schrijf, dan zal het vrijwel
nooit een postcode zijn!
Je gaat er foutief van uit dat die Timboektaan uitsluitend naar
Nederland in het Nederlands schrijft!!!
Geloof me vrij: dat is zeker niet het geval!!!

Pierre Debecker

Reginald Ricquier Reginald Ricquier

Re: Merkwaardige postcode

Hallo Johan,

Ik werk hier in Vlaanderen, dus ook in het Nederlands. Als ik 1234 AM
toets in een cel is dit GEEN postcode, want wij hebben geen dergelijke
postcodes. Hieruit volgt dat LibreOffice dus aparte Nederlandstalige
versies voor Nederland en voor de rest van de wereld zou moeten maken,
weliswaar met dezelfde Nederlandse spelling, ofwel een keuzemogelijkheid
om ook het land in te stellen in Calc om voor Nederland het automatisme
uit te schakelen. Ik zie dit toch niet snel gebeuren.

Groeten,

Reginald

Op 07-03-12 17:37, Johan Vromans schreef:

> [...]
> AM in vrijwel alle de gevallen een postcode zijn, geen tijdaaanduiding.
>
> Dat geldt ook voor een Timboektaan die in Venezuela een Nederlands

Re: Openen en sluiten

Ook ik merk dat als ik een calc bestand open heb en ik open een tweede
bestand dat deze dan niet binnen de huidige calc opent (met een
afsluitkruisje in de rechter bovenhoek), maar dat het nieuwe bestand in een
nieuw calc venster opent. Ik gebruik LibO 3.5 onder Windows 7.

Groeten, Kees

Op 6 maart 2012 18:06 schreef VLB1 <[hidden email]> het volgende:

> [...]

Re: Merkwaardige postcode

Reginald Ricquier <[hidden email]> writes:

> Ik werk hier in Vlaanderen, dus ook in het Nederlands.

De locale omvat zowel de taaleigenschappen als de regionale
aigenschappen. Mijn locale is nl_NL, de jouwe is nl_BE.

Perfect gescheiden, ook al hebben ze veel gemeen.

> [...]
> Nederlandstalige versies voor Nederland en voor de rest van de wereld
> zou moeten maken, [...] Ik zie dit toch niet snel gebeuren.

Dat komt omdat je omgekeerd redeneert. De wens is niet dat 1234 AM als
Nederlandse postcode wordt herkend, de wens is dat in een Nederlandse
locale 1234 AM ***NIET*** als tijd wordt herkend.

Om precies te zijn, 1234 AM mag enkel als tijdsaanduiding worden herkend
in die locales die dat ook gebruiken. Vrijwel alle en_?? locales, denk
ik. Misschien nog wat anderen.

Nu wordt iedereen overal ter wereld opgezadeld met een typisch engelse
manier van tijdschrijven.

-- Johan

Kees Verhagen Kees Verhagen

Re: Merkwaardige postcode

Re: Merkwaardige postcode

Dank voor de bijval. Ik vergeef je de HTML...

Op zaterdag 10 maart 2012 16:46:59 schreef Johan Vromans:

> Dank voor de bijval. Ik vergeef je de HTML...
>
> -- Johan

Sorry, ik heb dit geschreven met mijn telefoon en had dit ook nog niet eerder
opgemerkt.

Kees

Joop Letteboer Joop Letteboer

Re: Openen en sluiten

Op 06-03-12 13:48, Pieter Kristensen schreef:

> Libreoffice komt van lang geleden. Inmiddels zouden we natuurlijk "tabs"
> verwachten. Iedere keer als je een nieuw document opent een nieuwe tab.

Het wordt inderdaad wel eens tijd dat ze dat gaan implementeren.

Groeten,
Joop

Re: Merkwaardige postcode

Johan Vromans wrote (05-03-12 09:36)

> De autocorrect feature van CALC is nog vervelender dan die van de
> iPhone. Heeft iemand hier echt wel eens voordeel van gehad? Mij zit het
> enkel maar in de weg.

Lang geleden deze discussie :-)
(En was ook niet voor het eerst...)

Maar nu:
https://bugs.freedesktop.org/show_bug.cgi?id=47149

http://cgit.freedesktop.org/libreoffice/core/commit/?id=803b5513eff8f8c185a91e91aee235dfab38d3bc

--
  - Cor
  - http://nl.libreoffice.org

Theo van Nunen Theo van Nunen

Re: Merkwaardige postcode

Ga naar Opmaak -> cellen -> getallen -> onderaan naar "tekst" en dan is
de postcode correct weer gegeven.
Ik vermoed dat AM als na de middag wordt gezien.
groeten Theo

Op 10-5-2012 16:33, Cor Nouws schreef:

> Johan Vromans wrote (05-03-12 09:36)

> [...]

Theo van Nunen wrote (10-05-12 16:48)
> Ga naar Opmaak -> cellen -> getallen -> onderaan naar "tekst" en dan is
> de postcode correct weer gegeven.
> Ik vermoed dat AM als na de middag wordt gezien.

Goed advies (voor bepaalde gevallen), dank je Theo.
Maar heb je ook de beschijving in de issue gelezen ;-)

Cor Nouws <[hidden email]> writes:

> https://bugs.freedesktop.org/show_bug.cgi?id=47149

Het juiste probleem.

> http://cgit.freedesktop.org/libreoffice/core/commit/?id=803b5513eff8f8c185a91e91aee235dfab38d3bc

De verkeerde oplossing.

-- Johan

Re: Merkwaardige postcode

Ha Johan,

Johan Vromans wrote (10-05-12 19:59)

> De verkeerde oplossing.

Hé, geweldig dat je een nog beter idee hebt. Ik weet zeker dat Eike
bijzonder open staat voor betere ideeën.

groetjes,

--
  - Cor
  - http://nl.libreoffice.org

Johan Vromans Johan Vromans

Re: Merkwaardige postcode

Cor Nouws <[hidden email]> writes:

> Hé, geweldig dat je een nog beter idee hebt.

Nou, beter... 100% fout is vaak beter mee om te gaan dan 20% fout.

-- Johan

12 « Prev