Punten van aandacht versie 3.5 LibreOffice

Paul van Tooren Paul van Tooren

Punten van aandacht versie 3.5 LibreOffice

Geacht team,

Ik heb versie 3.5 van LibreOffice geïnstalleerd. het is even wennen met de verdwijnen van de margelijnen, maar het went wel.

Ik heb enkele punten, die de aandacht vergen:

1.    De spellingscontrole krijg ik niet aan het werk.
        Ik heb de knop aangezet zonder resultaat.
        Ik heb via de menubalk getracht de spellingscontrole uit te laten voeren.
        Ik krijg een leeg venster van de spellingscontrole met een leeg vak voor de tekstaal
        Hoe krijg ik de spellingscontrole aan het werk?
        In 3.4.5. werkte deze wel.

2.    Ik heb een overzicht van mijn bankrekeningen in Calc, bestaande uit 5 bladen
        Plotseling, zonder enige reden, waren de van 3 bladen de eerste 7 rijen niet meer bereikbaar.
        De overige bladen vertoonden deze storing niet.
        Ik heb het opgelost door een kopie te maken van de onjuiste bladen en alles werkt weer.
        Ik kan niet achterhalen wat de oorzaak van de anomalie.

Ik wacht het antwoord af.

Met vriendelijke groeten,

Paul van Tooren

VLB1 VLB1

Re: Punten van aandacht versie 3.5 LibreOffice

Beste Paul,

2. Merk met mijn spreatsheets ook dat bij nieuwere versies bepaalde
problemen ontstaan en zodra je deze weer goed opslaat en in de nieuwe
versie van LO dat het probleem mogelijk niet meer voordoet. Dus door de
nieuwe conversie naar 3.5 kan dit veroorzaken.

Groet Frank

Op 18-2-2012 10:17, [hidden email] schreef:

> [...]
>
> Met vriendelijke groeten,
>
> Paul van Tooren

Re: Punten van aandacht versie 3.5 LibreOffice

Dag Paul, geacht medelid :-)

[hidden email] wrote (18-02-12 10:17)
> Geacht team,
> [...]
> 1.    De spellingscontrole krijg ik niet aan het werk.

Is de Nederlandse woordenlijst wel geïnstalleerd?
Je kunt die zien bij Extra > Extensiebeheer.
En als er een woordenlijst voor een taal beschikbaar is, zie je dat door
een vinkje bij de taal-keuze in de lijst Taal op het tab Teken in het
venster Opmaak > Teken (op het venster voor opmaakprofielen).

> 2.    Ik heb een overzicht van mijn bankrekeningen in Calc, bestaande
> uit 5 bladen Plotseling, zonder enige reden, waren de van 3 bladen de
> eerste 7 rijen niet meer bereikbaar.

Waren ze er ook niet meer? Of waren ze verborgen (Opmaak > Rij > Verbergen)
Wat voor een document type is het ? ods, xls ?

Is het een document dat een heel lange historie heeft, misschien
conversie op import op conversie ... ?

> De overige bladen vertoonden
> deze storing niet. Ik heb het opgelost door een kopie te maken van de
> onjuiste bladen en alles werkt weer. Ik kan niet achterhalen wat de
> oorzaak van de anomalie.

Als je nog een ander exemplaar hebt met dit gebrek, waaruit je gevoelige
gegevens kunt verwijderen, is dat wel interessant voor onderzoek, denk ik.

vr. groeten,

--
  - Cor
  - http://nl.libreoffice.org

Paul van Tooren Paul van Tooren

Re: Punten van aandacht versie 3.5 LibreOffice

Beste Cor,

Bedankt voor je antwoord betreffende de spellingscontrole.
Bij Opmaak > Teken staat Nederlands(NL)

Bij Extra> Extensiebeheer staat de Nederlands Open Taal.

Kan er ergens in de instellingen niet goed staan bij mij? Ik heb het eerder
gehad meet de versie 3.4.5.
Toen bleek ook een vinkje te missen, maar ik weet niet meer waar dit was.
Misschien weet u hierop het antwoord.

Vriendelijke dank.

Paul van Tooren

> [...]

gegevens kunt verwijderen, is dat wel interessant voor onderzoek, denk ik.

deleted

Paul van Tooren Paul van Tooren

Re: Punten van aandacht versie 3.5 LibreOffice

Beste Cor,

Je aanwijzingen werken helaas niet.
Bij Extra > Taal> Voor selectie staat wel Nederlands aangevinkt
Bij de andere 2 opties: Voor alinea en Voor alle tekst is Nederlands niet
aan te vinken.
De Taalinstellingen in Extra> Opties > Talen is de gebruikersinterface
Nederlands evenals de Lokale instelling.
In Extensiebeheer zie ik de Nederlandse dictionaire van Open Taal.
Wat doe ik verkeerd?

Met vriendelijke groeten,

Paul van Tooren

lvdelden lvdelden

Re: Punten van aandacht versie 3.5 LibreOffice

Beste Paul
mij kukt het gewoonlijk als ik de tekst eerst selecteer en vervolgens via
menu Extra --> Taal --> en dan selctie of ..
mogelijk heb je er wat aan
vriendelijke Groet
Luc

> [...]

deleted

Paul van Tooren Paul van Tooren

Re: Punten van aandacht versie 3.5 LibreOffice

Beste Luc,

Bedankt voor de suggestie, maar het werkt bij mij niet.
Het punt is, dat in het veld Taal in het venster van Spellingscontrole geen
taal verschijnt, ook al heb ik in Extra > Taal > Selectie het Nederlands
aangevinkt.

Met vriendelijke groet,

Paul van Tooren

> [...]

deleted

Paul van Tooren Paul van Tooren

Re: Punten van aandacht versie 3.5 LibreOffice

Ik heb nu van alles geprobeerd, zelfs opnieuw installeren van 3.5, maar
niets helpt de spellingscontrole te activeren.
De Nederlandse extensie is geïnstalleerd,.
Bij Opmaak>Teken staat onderaan in het venster de Taal: Nederlands (NL)
In de Standaardbalk staan de 2 pictogrammen voor de speling en zijn
werkzaam.
In Extra > Opties > Taalinstellingen > Talen staat Nederlands, zowel voor
Gebruikersinterface als voor lokaal
    De instelling voor Standaard voor documenten is Nederlands (Westerse
taal)
    De Aziatische talen zijn niet aangevinkt
    Voor Linguïstiek staat ingesteld op Standaards Nederlands
Waar zit nu de fout? Bij mij ?

Met vriendelijke groeten,

Paul van Tooren

> [...]

gegevens kunt verwijderen, is dat wel interessant voor onderzoek, denk ik.

Ivo ten Hagen Ivo ten Hagen

Re: Punten van aandacht versie 3.5 LibreOffice

Wat staat er ingesteld onder Stijlen en opmaak (F11); selecteer
Standaard (of de stijl die je gebruikt), rechterklik wijzigen, tabblad
lettertype; vakje Taal? Staat daar Nederlands (NL)?

Op 21-2-2012 9:18, [hidden email] schreef:

> [...]
>
> vr. groeten,

Paul van Tooren Paul van Tooren

Re: Punten van aandacht versie 3.5 LibreOffice

Beste Ivo,
Dat staat er allemaal.

Ik ga me in gemoede afvragen wat moet een starter, die dit ook overkomt wel
denken van LibreOffice?

Ik heb het ook gecontroleerd op mijn laptop en daar is het zelfde probleem.
Met vriendelijke groeten,

Paul van Tooren
> [...]

> gegevens kunt verwijderen, is dat wel interessant voor onderzoek, denk ik.

deleted

Re: Punten van aandacht versie 3.5 LibreOffice

Ik heb ook weleens een probleem(pje) met libreoffice en voorheen ook met
openoffice.org. Maar zo erg als bij jou kan en mag het niet zijn.
Wat voor computers zijn het? Je laptop en je desktop? Zijn ze er al
lang? Heb je er al verschillende versies op gedraaid achter elkaar in de
tijd? Misschien is het goed om te weten welk besturingssystemen erop staan.

Als ik het lees begin ik steeds meer te denken dat je je
"gebruikers-profiel" moet wissen. Ergens in één of andere programma-map
staat het programma, in windows kan dat zijn de map "c:\program files".

Als je het programma de eerste keer start maakt het een
"gebruikers-profiel" voor jou aan. In XP vind je dat profiel in de map
c:\documents and setting\users\je-naam\application data\libreoffice. Op
een Apple computer of een computer met Linux bijvoorbeeld wordt dat
profiel op een andere plaats bewaard
http://wiki.documentfoundation.org/UserProfile . Volgens mij is je
probleem over als je het profiel wist. Uit voorzichtigheid kan je het
ook hernoemen. Dan kan je altijd terug.
Bij de eerste keer opstarten na het wissen of hernoemen van je profiel
wordt automatisch een nieuw profiel gemaakt. Verschillende versies van
libreoffice maken soms net verschillende gebruikers-profielen en daar
gaat het weleens fout bij upgraden.
Ik denk zelf dat je problemen dan voorbij zijn. Maar ik kan er naast
zitten. Ik vind het vervelend voor je.

Op 21-02-12 11:49, [hidden email] schreef:

> [...]
> lettertype; vakje Taal? Staat daar Nederlands (NL)?

Paul van Tooren Paul van Tooren

Re: Punten van aandacht versie 3.5 LibreOffice

Beste Pieter,

Bedankt voor je suggestie. Het blijkt de oplossing te zijn.
\Wat was/is er aan de hand:
Er stond nog een oud user-profile van OpenOffice 3 in de Roaming-file.
Ik heb deze geheel verwijderd.
De user-profile van LibreOffice herbenoemd.
LibreOffice opnieuw gestart en toen werden alle bestanden van de
user-profile weer aangemaakt
en na enig proberen startte de spelling-checker .

Weer wat geleerd en we zijn nooit te oud om te leren!
Een ieder die meegewerkt heeft aan dit probleem, uiteraard om het op te
lossen, hartelijk bedankt.

Met vriendelijke groeten,

Paul van Tooren

> [...]

> Standaard (of de stijl die je gebruikt), rechterklik wijzigen, tabblad
> lettertype; vakje Taal? Staat daar Nederlands (NL)?

deleted

Paul van Tooren Paul van Tooren

Re: Punten van aandacht versie 3.5 LibreOffice

Beste Cor, Pieter,

Ik heb de installatie van LO 3.5 op mijn laptop ook gewijzigd en de
spellingscontrole werkt naar behoren.
Op de laptop staat Windows 7 62-bits.
Daar moet eerst de map AppData zichtbaar gemaakt worden in het pad: C:
\Gebruikers\<gebruikersnaam>\AppData\Roaming\LibreOffice\3\user
Dan herbenoemen van de map user en LibreOffice opnieuw starten
De spellingscontrole werkt dan weer.

Is het misschien een aanbeveling dit gebruikers van OpenOffice en LO 3.4 te
waarschuwen, dat dit kan optreden?

Met vriendelijke groeten,

Paul van Tooren

> [...]

> Standaard (of de stijl die je gebruikt), rechterklik wijzigen, tabblad
> lettertype; vakje Taal? Staat daar Nederlands (NL)?

deleted

deleted

Re: Punten van aandacht versie 3.5 LibreOffice

Beste Paul, *,

[hidden email] wrote (22-02-12 08:42)

> [...]
> \Gebruikers\<gebruikersnaam>\AppData\Roaming\LibreOffice\3\user
> Dan herbenoemen van de map user en LibreOffice opnieuw starten

Duidelijk verhaal - dank je.

> Is het misschien een aanbeveling dit gebruikers van OpenOffice en LO 3.4
> te waarschuwen, dat dit kan optreden?

Zeker een goed idee!
Een tijdje geleden is er al een linkje gemaakt op de pagina
"ondersteuning" naar de veelgestelde vragen:
   http://nl.libreoffice.org/ondersteuning/
En ik zie dat er nog ruimte is voor informatie :-p

Het is niet erg trouwens dat het nog niet af is: we doen dit immers ook
allemaal maar vrijwillig en tussen andere werkzaamheden door.
Maar als er mensen zijn die één of meer concrete tekstbijdragen hebben:
welkom.
Idealiter gaat dat via onze discussie-lijst (CC), maar daar zullen we
maar niet te bureaucratisch in zijn, denk ik.

Als mensen heel veel willen bijdragen, kan ook direct toegang tot het
CMS worden geregeld natuurlijk.

En dan is het natuurlijk een goed idee dat er een linkje komt bij de
download pagina naar de FAQ's. (er is ook een nieuwe downloadpagina
beschikbaar, meen ik.)

Dus simpel: iemand concrete tekst om op de FAX pagina te plaatsen?

Dank & Vr. groeten,

--
  - Cor
  - http://nl.libreoffice.org

Gerrit Snijder Gerrit Snijder

PDF Importeren

Hallo allen,

Ik probeer de extensie "PDF Importeren" te installeren, maar dat lukt me niet.
In extensiebeheer zie ik de betreffende extensie staan, maar als ik klik op toevoegen, dan opent er een venster waar ik moet aangeven waar het programma zich bevind, maar ik heb geen idee waar dat is.
Weet iemand van jullie misschien wat ik fout doe en hoe het wel moet?

Bij voorbaat dank,
Gerrit.

P.J. Koeleman. | J. Koeleman. P.J. Koeleman. | J. Koeleman.

Re: PDF Importeren

Gerrit Snijder,

Op donderdag 18 oktober 2012, om 13:53 uur, schreef u met als onderwerp "[nl-users] PDF Importeren".

> [...]
GS> ik klik op toevoegen, dan opent er een venster waar ik moet
GS> aangeven waar het programma zich bevind, maar ik heb geen idee waar dat is.
Als u de betreffende extensie ziet staan is deze al geinstalleerd en
kunt en hoeft u deze niet nogmaals installeren.

Er zijn twee mogelijkheden om bestanden te openen en te bewerken.
1.
Wanneer u een hybride bestand heeft (een PDF gemaakt met LibreOffice
en een ingebed ODF-bestand) dan opent dit in de tekst verwerker
Writer.

2.
Niet hybride bestanden zullen worden geopend in Draw voor bewerking.

Algemeen
Het openen van het PDF-bestand kunt u doen via de Rechter muis knop en
de functie 'Openen met'.

In de hoop dat dit voldoende informatie is.

Met vriendelijke groeten,

Piet Jan Koeleman.

--
Elektrotechniek, een vak met spanning.
http://www.jkoeleman.nl

Wily Bijk Wily Bijk

Re: PDF Importeren

Hallo Gerrit,

Als de extensie geïnstalleerd is, moet je de extensiebeheerder niet meer
openen! Het toevoegen betekent daar "nog een extensie toevoegen".

Om een pdf bestand te importeren open je LibreOffice.
Ga naar menu bestand, Openen. Er opent een dialoog-venster.
Zoek daarna het bestand, selecteer het en druk dan op de knop openen.
Onderaan het scherm zie je (per pagina) een voortgangsbalk.
Dit kan soms even duren, maar na enige tijd verschijnt het bestand in
Writer dan wel Draw afhankelijk van het soort pdf.

Je kunt ook vanuit de bestandsverkenner het bestand met de rechter
muisknop en Openen met... gebruiken.

Zojuist heb ik dit zelf geprobeerd en toen duurde het wel meer dan een
minuut voor het opende. LO was ook traag bij het bewerken. (Ubuntu 12.4)

Groeten,
Bijk

--
Afsluiting
Get Ubuntu <http://www.ubuntu-nl.org/> FireFoxIcon

Een mens heeft twee oren en één mond, om twee keer zoveel te luisteren
als te praten.

(Chinees gezegde)

Gerrit Snijder Gerrit Snijder

RE: PDF Importeren

Hallo Bijk,

Ik begrijp nu hoe het werkt; bedankt voor je reactie.

Groeten,
Gerrit.