Re: LO 6.1.3 F1 Help werkt niet

Hai Dick,
Ik geloof dat het pakket heet: libreoffice-help-nl
Ik kan het nu niet 100% zeker weten maar open eens een terminal en geef dan eens in:
sudo apt install libreoffice-help-nl
kijken wat er gebeurt.
groet Pieter

Op maandag 17 juni 2019 19:19:29 CEST schreef Dick Stomp:

> Beste mensen,
> Nogmaals aan "users" het probleem nu weer voorgelegd.
> Wat is hier aan de hand en hoe is het te herstellen?
> Met groet,
> Dick

Re: LO 6.1.3 F1 Help werkt niet

Je gebruikt toch Ubuntu? Ik neem aan dat je een LTS-versie gebruikt... Soms moet je dan best lang wachten op nieuwe LibreOffice'en... Het kan voorkomen dat mensen dan ongeduldig worden dat mensen dan de libreoffice-ppa erbij halen en/of de site van de Document Foundation met een recente versie. Daardoor kan het dan voorkomen dat je verschillende versies aan het mengen bent met de meest onvoorspelbare gevolgen... (ik spreek uit eigen ervaring). Zou zoiets niet de oorzaak van je probleem kunnen zijn?

Op maandag 17 juni 2019 20:38:04 CEST schreef Dick Stomp:

> Pieter, bedankt.
> Advies gelijk uitgevoerd.
> Response Help F1: file:///tmp/lu9944pr4de.tmp/NewHelp2.html File not found
> Zo werkt het dus nog niet.
> Groet, Dick

H.C. Croon H.C. Croon

Re: LO 6.1.3 F1 Help werkt niet

Beste Dick,

Ik gebruik ook Ubuntu en ben inmiddels bij 18.04 LTS. In het begin zat
ik ook steeds met LO te emmeren omdat ik steeds de nieuwste versie met
de hand ging installeren. Daar ben ik toen van af gestapt door de
zogenaamd LO package te gebruiken. Je stelt dat in bij software beheer.
Zoek even op Ubuntu libreoffice package dan vind je wel hoe dat moet.
Als je over gaat op een nieuwere Ubuntu kun je ook het SNAP systeem
gebruiken. Bij mij loopt het help systeem ook goed. Je wordt zowel met
package als met SNAP automatisch up to date gehouden. Ik zie dat je nu
al "achter" loopt want LO 6.2.... is al in gebruik.

Groet van Harry Croon

Op 17-06-19 om 19:19 schreef Dick Stomp:

> Beste mensen,
> Nogmaals aan "users" het probleem nu weer voorgelegd.
> Wat is hier aan de hand en hoe is het te herstellen?
> [...]

Ik heb weleens gedaan:

sudo apt remove libreoffice*

(sterretje er achter dus). Hij doet het dan niet meteen maar hij zegt wat hij van plan is en vraagt of je accoord bent. Als je accoord bent zou je daarna nog eens kunnen doen:

sudo apt autoremove

En dan denk ik dat je een schone lei hebt.

Op dinsdag 18 juni 2019 09:21:13 CEST schreef Dick Stomp:

> Dag Pieter,
> Het platform is zoals eerder gemeld Ubuntu 16.04 LTS.
> De upgrade LO was zoal eerder gemeld van LO 6.1.3.3 over LO 6.0.2 heen
> geïnstalleerd.
> Niet gerommeld met ppa en zo...
> Maar de Help & F1 blijven zoek.
> Vragen: hoe verwijder ik ALLES van LO en installeer ik opnieuw 6.1.3.3?
> Met groet,
> Dick

Re: LO 6.1.3 F1 Help werkt niet

Hi Dick,

Dick Stomp wrote on 6/18/19 10:19 AM:

> 7) LibreOffice gestart
> 8) Help en F1 kunnen bestand niet vinden

Er is een instelling in je gebruikersprofiel die iets doet met de keuze
tussen geïnstalleerde Help en die op het WWW.
Extra > Opties > LibreOffice > Geavanceerd > Expert configuratie ..
zoeken naar 'builtin'
Geeft het veranderen van die instelling resultaat?
Of een schoon gebruikersprofiel? (Je kunt ook de
registrymodifications.xcu gaan doorzoeken ;) )

Aleidus Aalderink Aleidus Aalderink

Re: LO 6.1.3 F1 Help werkt niet

Dick en Cor,

Kom hier even tussen en op mijn MAC PRO zie ik het volgende bij het kijken naar Extra > Opties > LibreOffice > Geavanceerd > Expert configuratie ..
Builtin

Zie hier het volgende:
-org.openoffice.Office.Common
Help                                                 Kolom Eigenschap: BujiltinHelpNotInstalledPop kolom:Type:boolean Kolom waarde: true

Zo te zien lijkt of ik dit heb geïnstalleerd en dat weer gewoon kan weghalen. Graag jullie commentaar.

Gr. Aleidus

> [...]
> Cor Nouws
> GPD key ID: 0xB13480A6 - 591A 30A7 36A0 CE3C 3D28  A038 E49D 7365 B134 80A6

Allen,

Mijn conclusie is het volgende.

Verbinding tussen Write bestand “velden” waa9r de Base “tekst” moet worden ingevuld wordt gewoon niet gemaakt. Oorzaak Java of Firebird e.a. anderen werken niet.

Online Help werkt bij mij wel en waardeer die recht toe uitleg. Alleen kan dit hier niet mee oplossen.

Poging om 6.0.7. te proberen onder Windows werkt ook niet.

Kortom zit menu met het probleem dat ik de mailing niet kan uitvoeren. Zie geen alternatief.

Bestand in excel (xlsx) en Calc (ods) en Base (odb) Hier kom ik niet mee verder.

Hoe is dit op te lossen om enveloppen en acceptgiro te printen.

Gr. Aleidus

> Op 18 jun. 2019, om 10:19 heeft Dick Stomp <[hidden email]> het volgende geschreven:
>
> Dag Pieter,
> Instructies uitgevoerd:
> 1) alle LibreOffice verwijderd
> 2) herstart
> 3) autoremove (76 items...)
> 4) herstart
> 5) deb, language en help LO 6.1.3.3 geïnstalleerd
> 6) herstart
> 7) LibreOffice gestart
> 8) Help en F1 kunnen bestand niet vinden
> [...]

Fijn dat alles werkt zoals het moet.
En dat je een hele fijne vakantie hebt (gehad).

Groetjes, Kees

Op za 6 jul. 2019 om 21:42 schreef Dick Stomp <[hidden email]>:

> Beste mensen,
> Weer een nieuw stukje!
> Met vakantie de notebook ASUS Eee PC 900A meegenomen. 32bits met 1GiB
> geheugen en 16GiB SSD.
> Mooie gelegenheid om de LO5 te verheffen naar LO6.
> LO6 gedownload inclusief Language en Help.
> Standaard de drie TAR-bestanden uitgepakt naar mappen.
> LO 6.1 DEBS daaruit allemaal opgezet. Via Synaptics de oude spullen van LO5
> opgeruimd.
> PC herstart.
> LO6 draait zoals het hoort, inclusief de offline Help met F1 !!
> [...]
H.C. Croon H.C. Croon

Re: LO 6.1.3 F1 Help werkt niet

Hoi Dick,

Misschien misplaatst, maar ik ken de opdracht "install" alleen na "apt"
of "apt-get". Lost dit het op?

groet van Harry

Op 09-08-19 om 21:22 schreef Dick Stomp:

> Beste mensen,
> Vandaag maar eens geprobeerd om de LO Help en F1 ook op mijn Fujitsu 64bits
> laptop te krijgen.
> Procedure:
> 1) oude help LO6.1.3 verwijderd met Synaptic
> 2) de help-deb LO6.1.3 van Download er op gezet met *sudo install * deb*
> Resultaat:
> Firefox kan het bestand op /tmp/lu123574gs3t2.tmp/NewHelp0.html niet
> vinden...
> Deze foutmelding komt na elke installatie terug met nieuwe nummers zoals
> [...]

Martin /Nightowl/ Byttebier Martin /Nightowl/ Byttebier

Re: LO 6.1.3 F1 Help werkt niet

Op Fri, 9 Aug 2019 21:22:00 +0200
Dick Stomp <[hidden email]> schreef:

> [...]
> vinden...
> Deze foutmelding komt na elke installatie terug met nieuwe nummers

Waarom zoekt Firefox naar de helpfiles in de /tmp dir?
Dit is zeker niet de normale plaats voor helpfiles.

Bij mij (OpenSuse Leap 15.0) staan ze in de /usr/share/libreoffice/ dir

tos4ever@linux-desk:/usr/share/libreoffice/help/nl/text> ll
totaal 32
drwxr-xr-x  5 root root 4096  8 aug 16:50 sbasic
drwxr-xr-x  9 root root 4096  9 aug 17:59 scalc
drwxr-xr-x  6 root root 4096  9 aug 17:59 schart
drwxr-xr-x  6 root root 4096  9 aug 17:59 sdraw
drwxr-xr-x 16 root root 4096  9 aug 17:59 shared
drwxr-xr-x  7 root root 4096  9 aug 17:59 simpress
drwxr-xr-x  8 root root 4096  9 aug 17:59 smath
drwxr-xr-x  9 root root 4096  9 aug 17:59 swriter

Zoek eens uit waar de install de files geplaatst heeft?

Je kan dit doen met:
dpkg --contents package-filename.deb

waarbij je package-filename.deb moet vervangen door de werkelijke naam
van het .deb bestand.

Groeten,
Martin

--

UTSI: http://users.telenet.be/tos4ever/utsi.htm
Atari FTP-site: ftp://kurobox.serveftp.net:3021

Martin /Nightowl/ Byttebier Martin /Nightowl/ Byttebier

Re: LO 6.1.3 F1 Help werkt niet

Op Sat, 10 Aug 2019 19:44:40 +0200
Dick Stomp <[hidden email]> schreef:

> Beste Martin,
> 0) Platform Ubuntu 16.04, LO 6.1.3-3
> 1) /usr/share/libreoffice/ komt bij mij niet voor
> 2) dpkg-deb: fout: kan niet lezen uit archief
> 'libobasis6.1-nl-help_6.1.6.3-3_amd64.deb': Bestand of map bestaat
> niet; waarom kan ik die dan wel installeren vanaf Download??
> Ik zal morgen op de Asus Eee 900 kijken hoe het daar zit, want daar
> werkt Help/F1 nu wel.
> Groet, Dick

Beste Dick,

Zonet eens Ubuntu 18.04 in VirtualBox geïnstalleerd.

De helpfiles van Libreoffice 6.07.3 geïnstalleerd door Ubuntu staan wel
degelijk in /usr/share/ en F1 toont de help niet in Firefox maar in de
standaard help-applicatie.

<URL:https://my.pcloud.com/publink/show?code=XZmjgr7Z3D23wTOT115qXxEqTxpvU7rSkek0>

Langs de andere kant: Ik heb Libreoffice 6.3 binnengehaald via
Libreoffice en op de pc gezet via de terminal

cd Downloads/Libreoffice_6.3.0.4_Linux_X86-64.deb/DEBS
sudo dpkg -i *.deb

Zelfde werkwijze voor de languagepack en help

Hier worden de helpfiles in /opt/libreoffice6.3/ gezet

F1 roept nu wel Firefox op en werkt perfect.

<URL:https://my.pcloud.com/publink/show?code=XZujgr7Z9RNwl95TPM4esb85YysRsRvXJQhk>

Hopelijk help je dit om jouw probleem op te lossen.

Martin

[...]

Op Sun, 11 Aug 2019 11:25:52 +0200
Dick Stomp <[hidden email]> schreef:

> Dag Martin,
> Wel heb ik gezien, dat de Asus Eee 900 bij aanklikken Help of F1 wel
> eerst via /tmp/... staat te zoeken en uiteindelijk terecht komt op
> /opt/libreoffice6.1/help/nl/...
> Er zit dus wel ergens een rare hik in het systeem.

Hallo Dick,

Ik heb helemaal geen ervaring met Ubuntu, maar het lijkt me inderdaad
dat er iets mis is met jouw systeem.

Ik kan je enkel maar aanraden om Libreoffice compleet te verwijderen en
via de geijkte applicaties Libreoffice terug op de pc te zetten.

Groeten,
Martin

[...]

Op Mon, 12 Aug 2019 14:47:27 +0200
> [...]

> Dag Martin,
> Via Synaptic alles wat op Libreoffice leek opgespoord. Alles wat met
> een groen merkje was aangemerkt als "geïnstalleerd" aangeklikt, mét
> Configuratiebestanden.
> Systeem herstart, niets meer van LibreOffice gevonden.
> Achtereenvolgens LO 6.1.3, de Language en de Help geïnstalleerd.
> Systeem herstart, alles is weer aanwezig.
> LO6.1 gestart, duurde lang.
> Toen F1 getoetst: kan via /tmp/... niks vinden.
> Toen Help getoetst: kan via /tmp/... niks vinden.
> Firefox kan het bestand op /tmp/lu28398drovg.tmp/NewHelp0.html niet

Hoi Dick,

Ik veronderstel dat je de configuratiefiles van Libreoffice heb laten
staan.

Momenteel kan ik het niet nakijken waar Libreoffice in Ubuntu deze
files zet, maar in OpenSuse is dat in de home dir
~/.config/libreoffice/

Hernoem deze dir in bijv. libreoffice-old en herstart Libreoffice en
kijk of het probleem opgelost is. Zoja, dan is er iets mis met de oude
configuratie.
Indien het probleem blijft dan zal je het ergens anders moeten zoeken.
Waar? Bij firefox misschien?

Indien het probleem blijft zou ik persoonlijk bijv. de chrome browser
installeren en aanduiden als standaard app. Indien Chrome de helpfiles
probleemloos kan weervinden dan ligt de fout in Frrefox.

HTH,
Martin

[...]

Op Tue, 13 Aug 2019 14:47:48 +0200
> [...]

> en die luidt als volgt:
> <!DOCTYPE HTML>
> url="file:///opt/libreoffice6.1/program/../help/index.html?
> swriter/.uno:HelpIndex?Language=nl&System=UNIX&Version=6.1"> <script
> type="text/javascript"> window.location.href =
> "file:///opt/libreoffice6.1/program/../help/index.html?
> swriter/.uno:HelpIndex?Language=nl&System=UNIX&Version=6.1"; </script>
> <title>Help Page Redirection</title>
> </head>
> Dat ontbreekt dus op de laptop Fujitsu 64bits.
> Als dat verhaal niet op de Fujitsu te vinden is, ga ik het met de

Hallo Dick. Het zal je geen zier helpen.

Denk eens na. tmp = temporaly = tijdelijk
"NewHelp0.html" wordt door Libreoffice aangemaakt van zodra je F1/help
gebruikt. Sluit Libreoffice af en weg is de "NewHelp0.html".

Het editeren van "NewHelp0.html" heeft dus geen enkele zin.

Heb je zoals ik gevraagd heb "~/.config/libreoffice" herbenoemd in
bijv. "~/.config/libreoffice_oud"?
Op deze manier zal Libreoffice opstarten met een splinternieuwe config
file.
Als je dan het F1-probleem niet meer hebt dan is het vrij duidelijk dat
de config van Libreoffice fout is.

Groeten,
Martin

[...]

Op Tue, 13 Aug 2019 19:27:54 +0200
Dick Stomp <[hidden email]> schreef:

> Hoi Martin.
> Map ~/.config/libreoffice hernoemd naar ~/.config/libreoffice_oud
> F1 komt gelijk terug "niet gevonden etcetera"
> Nieuwe map ~/.config/libreoffice is aangemaakt.
> Nog gecontroleerd: de aanwezigheid van javascript bij Chrome en
> Firefox. Dus de <script> van de Help Page Redirection zal moeten
> werken. Groet, Dick

Hallo Dick.

Persoonlijk denk ik dat je javascript niet nodig hebt.

Ik heb geen idee wat er fout gaat bij jou.
Zojuist nog eens Ubuntu (nu kubuntu 19.04) geïnstalleerd in
VirtualBox. Geen enkel probleem met de helpfile. Wordt netjes gevonden.

Start Libreoffice: /tmp/lu13537cq4fnx.tmp/lu13537cq4fny.tmp wordt
                   aangemaakt
Libreoffice F1:    /tmp/lu13537cq4fnx.tmp/NewHelp0.html wordt aangemaakt

 /*LO niet gestart*/
tos4ever@linux-desk:/tmp> ll lu*
ls: kan geen toegang krijgen tot 'lu*': Bestand of map bestaat niet

/*LO gestart*/
tos4ever@linux-desk:/tmp> ll lu*
totaal 0
-rw------- 1 tos4ever users 0 15 aug 15:54 lu14652cqwqn1.tmp