Uusi Voikko-lisäosa Windowsille

Harri Pitkänen Harri Pitkänen

Uusi Voikko-lisäosa Windowsille

Uusi Voikko-lisäosa Windowsille on nyt testattavissa. Lisäosan voi ladata
osoitteesta

  http://www.puimula.org/htp/ooo/voikko-win/3.3.0.20120120/voikko-laaja.oxt

Testausvaiheessa on saatavilla vain "laaja" versio, joka sisältää
perussanaston lisäksi kaksi valinnaista lisäsanastoa. Lopullisen julkaisun
yhteydessä laitan saataville myös perusversion, jossa lisäsanastoja ei
ole.

Uutta tässä versiossa:

 * Päivitetty Suomi-malaga versiosta 1.8 version 1.11 esiversioon.
Päivityksen myötä oikolukusanasto on laajentunut ja useita virheitä
oikoluvussa on korjattu.
 * Päivitetty libvoikko versiosta 3.1 versioon 3.4.1 ja
openoffice.org-voikko versiosta 3.1.2 versioon 3.3. Päivitysten myötä mm.
kieliopin tarkistimen toimintaan on tullut useita parannuksia.
 * Uutena ominaisuutena kieliopin tarkistuksessa tarjotaan
lisätietolinkki, jonka kautta voi lukea tarkempia ohjeita virheen
korjaamiseksi ja välttämiseksi. Tämä ominaisuus on käytettävissä
ainoastaan LibreOfficen versiosta 3.5beta3 lähtien.

Tämä versio on testattu toimivaksi yhdistelmillä LibreOffice 3.4.5 +
Windows XP ja LibreOffice 3.5beta3 + Windows Vista. Toivoisin
mahdollisimman paljon raportteja onnistuneista ja epäonnistuneista
asennuksista näillä tai muilla LibreOfficen ja Windowsin versioilla.
Toimivuutta OpenOffice.orgin kanssa sopii myös testata.

Tarkoitus on korvata nykyinen Voikko-lisäosa tällä uudella versiolla
hiukan ennen LibreOffice 3.5:n julkaisua.

Harri

--
Ohjeet listalta poistumiseksi: E-mail [hidden email]
Ohjeita viestien laadintaan: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette

Tom Ingberg Tom Ingberg

Re: Uusi Voikko-lisäosa Windowsille

2012/1/20 Harri Pitkänen <[hidden email]>:
> [...]
> perussanaston lisäksi kaksi valinnaista lisäsanastoa. Lopullisen julkaisun
> yhteydessä laitan saataville myös perusversion, jossa lisäsanastoja ei

Hei,

Edellisen version korvaaminen WinXP+ LibreOffice 3.4.5 -yhdistelmällä
onnistui hyvin ja oikoluku toimii. Erinomaista työtä!
Jos valitsen Voikon asetuksista murresanaston, tehdään tarkistus
ilmeisesti sillä sekä perussanastolla. En tarvitse seuraavaa
käytännössä, mutta kysyn silti että onko mahdollista ottaa käyttöön
kaikki kolme sanastoa samaan aikaan?

--
Ystävällisin terveisin
Tom

On Saturday 21 January 2012, Tom Ingberg wrote:
> Edellisen version korvaaminen WinXP+ LibreOffice 3.4.5 -yhdistelmällä
> onnistui hyvin ja oikoluku toimii. Erinomaista työtä!

Kiitos testauksesta!

> Jos valitsen Voikon asetuksista murresanaston, tehdään tarkistus
> ilmeisesti sillä sekä perussanastolla.

Kyllä, murresanasto yksinään ei kattaisi läheskään kaikkia sanoja
tyypillisestä murretekstistä.

> En tarvitse seuraavaa
> käytännössä, mutta kysyn silti että onko mahdollista ottaa käyttöön
> kaikki kolme sanastoa samaan aikaan?

Ei suoraan asetusten kautta. Tarjolla on kuitenkin muitakin sanastoja kuin nuo
kolme, ja eräs niistä (morfologisen analyysin sanasto) sattumalta sisältää
melko tarkasti juuri tuon kysymäsi yhdistelmän. Sanastoja voi ladata täältä:

  http://www.puimula.org/htp/testing/voikko-snapshot/

ja niiden avulla voi melko helposti rakentaa mukautetun Voikko-lisäosan, jossa
on mukana juuri ne sanastot, joita itse tarvitsee. Lisäosan oxt-paketin voi
purkaa (se on zip-tiedosto) ja tämän jälkeen korvata alihakemistossa "2"
olevat sanastot niillä, jotka saat kun purat yllä mainitulla sivulla olevat
zip-paketit. Ja lopuksi oxt-paketti pitää tietysti pakata uudestaan ja asentaa
LibreOfficeen.

Harri

[...]

Otto Kekäläinen Otto Kekäläinen

Re: Uusi Voikko-lisäosa Windowsille

Moi,

VALO-CD versio 8:n julkaisu alkaa olla aika lähellä
(http://valo-cd.fi/mailman/private/kehitys/2012-January/000745.html)

Osaatteko arvioida ehtiikö tämä uusi Voikko virallisesti valmistua
tammikuun loppuun mennessä? Entä mikä on LibreOffice 3.5:n arvioitu
julkaisuajankohta ja onko se suomennettu yhtä hyvin kuin 3.4.5?

20. tammikuuta 2012 23.15 Harri Pitkänen <[hidden email]> kirjoitti:
> Uusi Voikko-lisäosa Windowsille on nyt testattavissa. Lisäosan voi ladata
> [...]

Otto Kekäläinen                   []         [hidden email]
Finnish Team Coordinator        [][][]  GPG/PGP 0xB7F7E4E1
Free Software Foundation Europe   ||      +358 44 566 2204
http://www.fsfe.org/                      [hidden email]

[...]
Jussi Silvonen Jussi Silvonen

Re: Uusi Voikko-lisäosa Windowsille

Hei!

Asensin Win7:ään LibO 3.5 RC1:n. Tuntuu toimiva moitteettomasti, vajaan
tunnin pyörittelyllä ei ole tullut mitään ongelmia ja kaikki näyttää hyvin
suomennetulta. Voikko toimii oikoluussa hyvin, mutta kieliopin tai
kieliasun tarkistuksessa ei oikeastaan toimi kuin tautologioista
huomauttaminen. "He keskusteli keskenään" menee Voikolle ihan täydestä.

Kaiken kaikkiaan siis Win7:lla vakaan tuntuista ja toimivaa.

JusSi

su 22.1.2012 22:11 Otto Kekäläinen kirjoitti:
> [...]
> (http://valo-cd.fi/mailman/private/kehitys/2012-January/000745.html)
> Osaatteko arvioida ehtiikö tämä uusi Voikko virallisesti valmistua

Aika täpärälle menee. Jos testauksessa ei löydy mitään korjattavaa niin
luultavasti ehtii, mutta jos jotain joudutaan korjaamaan, siirtyy varmasti
helmikuun puolelle.

> Entä mikä on LibreOffice 3.5:n arvioitu
> julkaisuajankohta ja onko se suomennettu yhtä hyvin kuin 3.4.5?

Suunnitelman mukainen julkaisuajankohta on 6.-12. helmikuuta. On

ma 23.1.2012 22:50 Jussi Silvonen kirjoitti:
> [...]
> huomauttaminen. "He keskusteli keskenään" menee Voikolle ihan täydestä.
>
> Kaiken kaikkiaan siis Win7:lla vakaan tuntuista ja toimivaa.

Kiitos testauksesta! Tuo "He keskusteli keskenään" hyväksytään, koska
siihen liittyvää tarkistussääntöä ei ole (kukaan ei sitä vielä ole
pyytänyt). Se on kyllä toteutettavissa, voin ottaa sen tehtäväksi
seuraavaan versioon.

Mitä muita virheitä olisit odottanut Voikon löytävän? Todennäköisesti
kieliopin tarkistus toimii jotenkin, jos se on löytänyt edes yhden
virheen. Silti on mahdollista, että jonkin bugin takia osa säännöistä on
poistunut käytöstä. Tästä syystä haluaisin tutkia itse läpi kaikki
tapaukset, jossa virhe on jäänyt havaitsematta. Jonkinlaista kuvaa
virheistä, joita Voikon pitäisi löytää, saa täältä:

  http://voikko.sourceforge.net/gchelp/fi/

Harri

[...]

Hei Harri!

Hienoa, jos saat tuon mukaan seuraavaan versioon. Kokemukseni mukaan
yliopistolla esiintyy opiskelijoilla systemaattisesti virheitä:
- yhdyssanoissa
- verbien monikon taivuttamisessa
- possessiivisuffiksin käytössä.

Englanti ja mainonnan kieli siis lyövät läpi kielen käyttöön. Eli ainakin
noita pitäisi pystyä systemaattisesti seuraamaan.

Valitettavasti pääsen aika harvoin tuolle Win7 koneelle, jolla nämä
kokeiluversiot ovat. Menee taas miltei kaksi viikkoa ennen kuin on seuraava
mahdollisuus. Mutta tässä alla yksi havainto lisää. Kirjoitapa seuraava
lause, niin näet hauskan korjausehdotuksen.

"Tätä ei käsittääkseni voi näin esittää."

Voikko käsittää tässä rakenteen väärin. "käsittääkseni" ei ole tässä -
käsittääkseni - se taipuva verbi, vaikka Voikko niin olettaa.

Toivottavasti ehdin tähän keväällä, kun opetusjakso päättyy maaliskuussa,
hieman paneutumaan.

JusSi

[...]

Harri,

tässä vielä yksi esimerkki. Ohjelma LibO 3.4.4 ja käyttis Linux niin kuin
edellisessäkin esimerkissä. Voikko ei tunnista verbien tautologiaa, jos
verbit eivät ole vierekkäin. Tässä esimerkki tyypillisestä virheestä, joka
jää kun leikataan ja liimataan sanoja uusiin paikkoihin:

 "Eri tavoin vammaisten asema ratkesi itsenäisyyden alkuvuosikymmeninä
ratkesi oppivelvollisuudesta vapauttamisella, ja – sikäli kun koulutusta
ylipäänsä tarjottiin – erillisillä, muusta koululaitoksesta irrallisilla
oppilaitosjärjestelyillä."

http://silvonen.wordpress.com/
http://mosapiha.wordpress.com/
http://silvonen.posterous.com/
http://www.mendeley.com/profiles/jussi-silvonen/
"Free software for free people!"

Teemu Likonen Teemu Likonen

Jussi Silvonen kirjoitti 26.1.2012 klo 10.17:

> "Tätä ei käsittääkseni voi näin esittää."
>
> Voikko käsittää tässä rakenteen väärin. "käsittääkseni" ei ole tässä -
> käsittääkseni - se taipuva verbi, vaikka Voikko niin olettaa.

En tiedä, miten Voikko tuon käsittää, muttä tässä yksi jäsennys:

  - "Käsittääkseni" on kvantumlauseenvastike 'sikäli kuin käsitän' ja on
    adverbiaali, joka määrittää predikaattia.

  - Verbiketju "ei voi esittää" on predikaatti.

  - "Tätä" on objekti (predikaatille).

  - "Näin" on adverbiaali, joka määrittää predikaattia.

  - Lauseessa on näkymätön subjekti, nollasubjekti (yks. 3. p.), jonka
    merkitys on 'kuka tahansa, kukaan'.

On Thursday 26 January 2012, Jussi Silvonen wrote:
> Hienoa, jos saat tuon mukaan seuraavaan versioon. Kokemukseni mukaan
> yliopistolla esiintyy opiskelijoilla systemaattisesti virheitä:
> - yhdyssanoissa

Voikko tunnistaa jo nyt monenlaisia yhdyssanavirheitä, mutta toisaalta suomen
kielessä on mahdollista tehdä hirvittävän paljon erilaisia virheitä
yhdyssanojen kanssa. Eli toivoisin ihan käytännön esimerkkejä tapauksista,
joita olisi hyvä tunnistaa. Näitä voi vaikkapa lähettää minulle sähköpostitse
aina kun jotain tulee vastaan.

> - verbien monikon taivuttamisessa

Tähän tosiaan voisin yrittää saada jotain tunnistusta aikaiseksi.

> - possessiivisuffiksin käytössä.

Tämän voin pitää mielessä, mutta en lupaa vielä mitään. Voihan olla, että
possessiivisuffiksien pakollisuudesta ehditään luopua ennen tarkistuksen
valmistumista.

> "Tätä ei käsittääkseni voi näin esittää."

Korjasin tämän virheen. En tiedä, kannattaako tämän takia päivittää
testiversiota, eikös tämä sama bugi ollut jo syksyllä 2010 julkaistussa
versiossa?

Harri

> [...]

> ratkesi oppivelvollisuudesta vapauttamisella, ja – sikäli kun koulutusta
> ylipäänsä tarjottiin – erillisillä, muusta koululaitoksesta irrallisilla

Tämäkin on luultavasti toteutettavissa, yritän saada sen seuraavaan versioon.

Harri

[...]

Re: [fi-discuss] Uusi Voikko-lisäosa Windowsille

Moi,

24. tammikuuta 2012 18.03 Harri Pitkänen <[hidden email]> kirjoitti:

> [...]
> helmikuun puolelle.

> Suunnitelman mukainen julkaisuajankohta on 6.-12. helmikuuta. On

Varmaankin sitten lykätään VALO-CD v8:n julkaisua kunnes 3.5 tulee
ulos ja siihen sopiva uusi Voikko.

VALO-CD v8:iin tulee myös mukaan Flossmanaualsin uusi LibreOffice-opas.

Jos suomenkielisen VALO-CD:n kehitys ja esim. beta-versiot kiinnostaa,
kannattaa liittyä kehityslistalle: http://www.valo-cd.fi/osallistu

On Friday 27 January 2012, Otto Kekäläinen wrote:
> Varmaankin sitten lykätään VALO-CD v8:n julkaisua kunnes 3.5 tulee
> ulos ja siihen sopiva uusi Voikko.
>
> VALO-CD v8:iin tulee myös mukaan Flossmanaualsin uusi LibreOffice-opas.

Pitäisi varmaan sitä ennen päivittää tuota opasta hiukan, koska Windows-
asennus on jälleen hiukan yksinkertaistunut edellisestä versiosta. Vaihe,
jossa asennusohjelma purkaa tiedostot väliaikaiseen kansioon, on vihdoin
jäänyt pois.

Kokonaan tuota kohtaa ei ohjeesta ehkä kannata poistaa, koska versio 3.4 on
saatavilla sivuiltamme ainakin ensi kesään saakka. Mutta ohjeessa voisi olla
maininta, ettei kyseistä vaihetta ole versiota 3.5 asennettaessa.

Harri

On Tuesday 24 January 2012, Harri Pitkänen wrote:

> Aika täpärälle menee. Jos testauksessa ei löydy mitään korjattavaa niin
> luultavasti ehtii, mutta jos jotain joudutaan korjaamaan, siirtyy varmasti
> helmikuun puolelle.

Mitään korjattavaa ei tullut, joten uusi Voikko-lisäosa on nyt "virallisesti"
julkaistu.

Harri

[...]

asensin LibO 3.5 RC2, ja ihan pikainen tuntuma, että Voikko toimii hyvin.
RC2 sen sijaan antaa ilmoituksen "templates on jo olemassa" aina kun luon
uuden tekstitiedoston. Ilmoitus pitää vain kuitata pois ja työskentelyä voi
jatkaa, mutta hiukka häiritseväähän tuo on. Muissa asiakirjoissa ilmoitusta
ei tule.

Calcin käytössä meinasi mennä sormi suuhun ennen kuin tajusin, että
yhtälöiden nimet on suomennettu. En ole koskaan käyttänyt suomenkielisiä
nimiä yhtälöissä, joten täytynee ottaa takaisin englanninkielinen
käyttöliittymä. En ole tätä keskustelua seurannut, mutta ilmeisesti
funktioiden suomennettuja nimiä toivottu, kun ne nyt ovat suomeksi. Se
taitaa olla liian monimutkaista, että sen voisi valita kummalla kielellä ne
ovat - vaikka käyttöliittymä muuten olisi suomennettu. Mutta ei tämä
olennaista ole, kun tuo käyttöliittymän kielen voi kuitenkin vapaasti
säätää haluamakseen.

JusSi

On Tuesday 07 February 2012, Jussi Silvonen wrote:
> [...]
> taitaa olla liian monimutkaista, että sen voisi valita kummalla kielellä ne
> ovat - vaikka käyttöliittymä muuten olisi suomennettu.

Englanninkielisiä nimiä voi käyttää, vaikka käyttöliittymä olisi suomeksi:
Työkalut -> Asetukset -> LibreOffice Calc -> Kaava -> Käytä englanninkielisiä
funktionimiä.

Eräät lisäosafunktiot jäävät tosin suomenkielisisiksi tämänkin asetuksen
kanssa, mutta olettaisin niiden olevan verrattain harvoin käytettyjä. En
ehtinyt tuota bugia korjaamaan, koska se olisi vaatinut koodiin laajempia
muutoksia, mutta toivottavasti minä / joku muu saa sen korjattua myöhempiin
versioihin (vika koskee muitakin kieliä, eikä siitä ole erityisemmin
valituksia tullut kansainvälisillä palstoilla, joten asia tuskin on kovin
kiireellinen).

Harri

[...]

hieno homma. En olisi tuota ehkä itse hoksannut katsoa.

JusSi