Voorwaardelijke opmaak

Ivo ten Hagen Ivo ten Hagen

Voorwaardelijke opmaak

Beste mensen,

Ik maak een een1voudige kalender. Op B1 staat het jaartal, Vanaf A4 tot
A34 staan de cijfers van de dagen en op b3 tot m3 de nummers van de maanden.

Met voorwaardelijke opmaak lukt het om de weekenddagen grijs te kleuren,
maar ik wil nu de dagen die niet bestaan (31 april, 29 februari) een
andere kleur geven. Ik gebruik daarvoor de formule

LAATSTE.DAG(DATUM($B$1;B$3;1);1)<DATUM($B$1;B$3;$A4)

in losse cellen werkt het, maar als voorwaardelijkje opmaak niet. Heeft
iemand een suggestie?

--
Met vriendelijke groet
Ivo ten Hagen

Leo Moons-3 Leo Moons-3

Re: Voorwaardelijke opmaak

Beste Ivo en *.*

Als ik het goed begrijp zet je je formule
LAATSTE.DAG(DATUM($B$1;B$3;1);1)<DATUM($B$1;B$3;$A4) in cellen B4 tot M34.
Maar dan ontbreekt er nog een als-vraag: is de laatste dag < datum?

Ik zou het omkeren naar: als laatste dag >= datum dan waar; niet waar
Afhankelijk van waar of niet waar kan je dan voorwaardelijke opmaak
maken (waar = geen achtergrond, niet waar = grijs achtergrond opmaakprofiel)

Mijn formule ziet er dan zo uit:
=ALS(LAATSTE.DAG(DATUM($B$1;C$3;1);0)>=DATUM($B$1;C$3;$A32);WEEKDAG(DATUM($B$1;C$3;$A32);2);0)
waarin de weekdag wordt getoond als de datum bestaat. Uiteraard kan je
dit laatste vervangen door jouw voorkeur.
Merk ook op dat ik je functie LAATSTE.DAG aangepast heb (laatste
argument is 0) omdat ik de vergelijking maak voor de kolom waarin de
maand staat en niet de volgende maand.

Ik hoop dat ik wat duidelijk ben, indien gewenst kan ik je mijn werkblad
wel sturen via mail.

Vriendelijke groeten

Leo

Op 6/09/2020 om 15:54 schreef Ivo ten Hagen:

> [...]
>
> LAATSTE.DAG(DATUM($B$1;B$3;1);1)<DATUM($B$1;B$3;$A4)
>
> in losse cellen werkt het, maar als voorwaardelijkje opmaak niet.

Alex Plantema Alex Plantema

Re: Voorwaardelijke opmaak

Ivo ten Hagen schreef op 06-09-2020 15:54:

> [...]
>
> LAATSTE.DAG(DATUM($B$1;B$3;1);1)<DATUM($B$1;B$3;$A4)
>
> in losse cellen werkt het, maar als voorwaardelijkje opmaak niet.

Met 0 in plaats van 1 als laatste argument van LAATSTE.DAG gaat het wel
goed.

--
Alex.

Ivo ten Hagen Ivo ten Hagen

Re: Voorwaardelijke opmaak

Beste mensen,

Met een paar van de onderstaande suggesties is het gelukt. Dank

De formule is geworden (onder opmaak, voorwaardelijke opmaak)
LAATSTE.DAG(DATUM($B$1;B$3;1);0)<DATUM($B$1;B$3;$A4) dus bijna het
oorspronkelijke maar nu een 0 achter de eerste formule en deze
voorwaarde als eerste opgenomen.

Hoera!

Ivo