[da-dansk] Fwd: [libreoffice-l10n] "Redaction" of documents

[da-dansk] Fwd: [libreoffice-l10n] "Redaction" of documents

Hej alle,
Her er lidt input til et nyt begreb i LibreOffice "redaction".
Det er processen hvor f.eks. et tekstdokument konverteres til et bitmap
efter at personlige informationer er blevet fjernet. Det foregår ved at man
overstreger eller udvisker dele af teksten.

Et eksempel er når man søger aktindsigt i det offentlige, så bliver noget
af teksten "overstreget", enten fordi det er persondata eller fordi det er
hemmeligt.

Hvad skal vi kalde det på dansk?
Overstregning
Anonymisering
Censur

/Leif

Re: [da-dansk] Fwd: [libreoffice-l10n] "Redaction" of documents

Min søn arbejder med 'Anonymisering' af journaler i det danske retsvæsen,
og det lyder som det her. Alle navne ændres til 'Tiltalte', 'Tiltaltes
søn', 'Anklagede' og så videre.
Anonymisering er et godt ord, synes jeg.

Venligst, David

Den man. 11. feb. 2019 kl. 18.57 skrev Leif Lodahl <[hidden email]>:

> [...]
> af teksten "overstreget", enten fordi det er persondata eller fordi det er

"Jørgen F. Madsen" "Jørgen F. Madsen"

Re: [da-dansk] Fwd: [libreoffice-l10n] "Redaction" of documents

Jeg synes anonymisering er det bedste ord!!

Den 11-02-2019 kl. 18:56 skrev Leif Lodahl:

> [...]
> af teksten "overstreget", enten fordi det er persondata eller fordi det er

Preben Hedegaard Preben Hedegaard

Re: [da-dansk] Fwd: [libreoffice-l10n] "Redaction" of documents

Jeg bruger programmet Evernote, som har denne funktion, den kaldes for
"pixeler billedet",
om det så passer bedre på billeder end på den tilsvarende funktion i et
tekstdokument, ved jeg ikke...

men jeg synes faktisk også bedre om Anonymisering, så den får +1 herfra.

/Preben

Den 11-02-2019 kl. 19:43 skrev David Lamhauge:

> [...]
> søn', 'Anklagede' og så videre.
> Anonymisering er et godt ord, synes jeg.

Jeppe Bundsgaard Jeppe Bundsgaard

Re: [da-dansk] Fwd: [libreoffice-l10n] "Redaction" of documents

Ejnar Zacho Rath Ejnar Zacho Rath

Re: [da-dansk] Fwd: [libreoffice-l10n] "Redaction" of documents

Jeg synes ikke, at "anonymisering" er helt dækkende, fordi det er rettet
for meget mod identificering af personer.  Mit indtryk af censuren i
aktindsigtssvar er, at det er meget andet, der bliver fjernet.

Hvad med "maskering" eller "afdækning"?

Vh
Ejnar

Den tir. 12. feb. 2019 kl. 10.11 skrev Jeppe Bundsgaard <
[hidden email]>:

> [...]
> --
> Send en e-mail til [hidden email] for instruktioner

Ejnar Zacho Rath
Kølstrup Bygade 48
Kølstrup
5300  Kerteminde

Steen Rønnow Steen Rønnow

Re: [da-dansk] Fwd: [libreoffice-l10n] "Redaction" of documents

Jeg er enig med Ejnar -- også når ordet skal bruges som beskrivende
tillægsord,
foretrækker jeg
           maskeret dokument
frem for
           afdækket dokument, -- burde det ikke snarere være *til*dækket
dokument,
eller
           anonymiseret dokument.

Og jeg vil endda gå så vidt, at jeg kunne få medlidenhed med embeds- og
tjenestemænd og -kvinder, der skal sidde og tildække et tildækningsforbud
eller maskere et maskeringsforbud. -- Men det er måske udelukkende
politiker-arbejde?

Venligst

Steen Rønnow

-----
Steen Rønnow
--
Sent from: http://document-foundation-mail-archive.969070.n3.nabble.com/Dansk-f1744063.html

Steen Rønnow

Re: [da-dansk] Fwd: [libreoffice-l10n] "Redaction" of documents

Tak for de mange forslag.
Hvis ingen protesterer vil jeg oversætte til "maskere", "maskeret", ...osv.

/Leif