[da-dansk] Oversættelse af Small Capitals / Small Caps

Steen Rønnow Steen Rønnow

[da-dansk] Oversættelse af Small Capitals / Small Caps

Hej alle

Jeg mener, vi bliver nødt til at drøfte dette tilfælde

Set fra typografens vinkel er den korrekte betegnelse KAPITÆLER, men det er
ikke almen viden. Den korte definition på kapitæler er "Store bogstaver i
små bogstavers højde", som vi kan tilføje i parentes.

Bokmålsoversættelsen (norsk) lyder

"Små store bokstaver".

Denne sidste løsnings kvalitetet er at den er kort(fattet), men efter min
mening er den ikke præcis nok.

Jeg anbefaler derfor:

Kapitæler (STORE bogstaver i små bogstavers skrifthøjde)

Hvad mener I?

P.S.: Jeg har lagt mit forslag ind i Ordlisten til  LibreOffice Help – 7.0,
men retter den naturligvis, hvis gruppen vedtager noget andet.

-----
Steen Rønnow
--
Sent from: http://document-foundation-mail-archive.969070.n3.nabble.com/Dansk-f1744063.html

Steen Rønnow
Jesper Brogaard Jesper Brogaard

Re: [da-dansk] Oversættelse af Small Capitals / Small Caps

Hej Steen

Jeg synes, at dit forslag er godt. Du skriver, at betegnelsen Kapitæler
ikke er almen viden. Jeg ser sjældent kapitæler anvendt i tekst, så det
ikke gør noget, at det kun er få, der kender betegnelsen.

Nu vi er i gang med problematiske ord:
"Case" er oversat til "Sag" (se Typografier -> Rediger typografi ->
fanebladet Skrifteffekter). Det er ikke korrekt oversat, men jeg har
ikke kunnet finde et andet dansk ord for det. Jeg kan selv kun finde på
forslag som "Bogstaveffekt" og "Bogstavstørrelse", men jeg synes ikke at
de er særlig gode. Har I andre forslag?

Mvh
Jesper

Den 14-08-2020 kl. 12:43 skrev Steen Rønnow:

> [...]
>
> P.S.: Jeg har lagt mit forslag ind i Ordlisten til  LibreOffice Help – 7.0,
> men retter den naturligvis, hvis gruppen vedtager noget andet.

Ejnar Zacho Rath Ejnar Zacho Rath

Re: [da-dansk] Oversættelse af Small Capitals / Small Caps

Jeg mener, at vi tidligere har erkendt ikke at have et ord for "case" og
bare har brugt "store eller små bogstaver", selv om det fylder meget.

Vh
Ejnar

Den fre. 14. aug. 2020 kl. 14.55 skrev Jesper Brogaard <[hidden email]>:

> [...]
> >

> --
> Send en e-mail til [hidden email] for instruktioner

Ejnar Zacho Rath
Kølstrup Bygade 48
Kølstrup
5300  Kerteminde

Ejnar Zacho Rath Ejnar Zacho Rath

Re: [da-dansk] Oversættelse af Small Capitals / Small Caps

+1 (og ekstra anerkendelse, hvis det er "Store" i stedet for "STORE")

Vh
Ejnar