[da-stavekontrol] LibreOffice udvidelse

esben_aaberg esben_aaberg

[da-stavekontrol] LibreOffice udvidelse

Hej

Jeg har lavet et udkast til Stavekontrolden-udvidelsen på LibreOffice-udvidelsessiden, hvor jeg har lagt Stavekontrolden 2.0pre3 op.

http://extensions-test.libreoffice.org/extension-center/stavekontrolden-danish-dictionary

I må meget gerne komme med rettelsesforslag og læse korrektur på siden.

Pt. er der en fejl når man prøver at søge siden frem, hvor man skal vælge "Any version" da den ellers ikke finder udvidelsen.

Leif: Jeg har givet dig redigeringsrettigheder til udvidelsens side!

Med venlig hilsen

Esben Aaberg

Jørgen Rasmussen Jørgen Rasmussen

Re: [da-stavekontrol] LibreOffice udvidelse

Hej Espen

Når jeg henter filen i Internet Explorer ændres filen til en zip-fil. (
Det er vist ikke usædvanligt)  Firefox og Google Chrome ser filendelsen
som .0pre3.

Den 30-09-2011 01:36, Esben Aaberg skrev:

> [...]
>
> Leif: Jeg har givet dig redigeringsrettigheder til udvidelsens side!

Jørgen

esben_aaberg esben_aaberg

SV: [da-stavekontrol] LibreOffice udvidelse

Hej Jørgen

Tak for feedbacket!

Det er nu rettet for Firefox og Chrome.

Der mangler mime-types for oxt-filer til IE, hvilket skal rettes uden for mit adgangs niveau, men jeg vil forsøge at fejlmelde det.

/Esben

> [...]

> Leif: Jeg har givet dig redigeringsrettigheder til udvidelsens side!

Jørgen

Re: [da-stavekontrol] LibreOffice udvidelse

Hej Esben,
Betyder det at der overhovedet ikke bliver foreslået sammensatte ord
længere?

Hvordan får vi indsamlet og registreret de sammensatte ord som vi
betragter som selvstændige od, og som derfor gerne må foreslås?

Eksempelvis ordet "havebord". Der er et sammensat ord "have" og "bord",
men det er et ord som jeg mener skal foreslås.

/Leif

On 30-09-2011 01:36, Esben Aaberg wrote:

> [...]
>

> Med venlig hilsen
>
> Esben Aaberg

Re: [da-stavekontrol] LibreOffice udvidelse

Jeg synes det er en rigtig god idè at samle ordbøgerne i en og samme
udvidelse.

Vi skal måske koordinere arbejdet lidt, så vi kan få en opdateret
version af synonymordbogen med næste gang.

Hvor hyppigt forestiller du dig vi skal udgive?
Hvornår er næste gang og hvornår er der deadline?

Har du overvejet at vi bør lave en form for funktionstest, så vi noterer
nogle eksempler (tests) på ting vi har ændret, således at det kan afprøves?

> [...]

> Leif: Jeg har givet dig redigeringsrettigheder til udvidelsens side!

esben_aaberg esben_aaberg

SV: [da-stavekontrol] LibreOffice udvidelse - sammensatte ord

Hej Leif

Det betyder at der ikke kommer forslag hvor vi gætter på hvad der kan sammensættes.

Sammensatte ord der er i Stavekontrolden forslås.

Jeg har lavet et Linux Shell/Bach-script der laver frekvensanalyse af ord, ud fra tekstdokumenter i en mappe og dens undermapper. Denne mappe kunne f.eks. være en filservers rod-mappe evt. tilsluttet via Samba.

Dette script har bl.a. været kørt på UddannelsesCenter Ringkøbing-Skjern, hvor det er over 60.000 dokumenter der har lagt grundlag for den analyse jeg har arbejdet mest med på det seneste. Tidligere har jeg også kørt den på den danske Wikipedia og korpusserne fra DSL.

Mine fremtidsplaner er at få kørt scriptet hos repræsentative bruger af Stavekontrolden, det kunne være på en folkeskole, en handelsskole, en kommune, en fagforening, et sygehus og så senere over til smallere brugergrupper som et lystfiskerblad, en haveforening osv. og derved få en brancheoptimering i den rækkefølge hvor vi rammer flest mulige bruger.

Men en ting er at få lavet analysen, det næste er så at få lagt de ord ind man identificere. Jeg kan holde en kadence på 25-30 ord om dage i snit over tid, hvilket betyder at der er ca. 8-10.000 ord mere i Stavekontrolden 2.0pre3 end der var i 1.6.

Jeg har lavet en test, hvor der fundet 21540 ord på en minimums længde af 4 tegn, hvor ordet bliver godkendt af minimum 1 af disse 3 stavekontroller Stavekontrolden 1.6, Stavekontrolden 2.0pre2 og da.speling 1.4.87. Ordene er så blevet forsynet med kunstige stavefejl, som fjern et
 tegn,  tilføj et tegn, udskift et tegn, lav om i endelsen, eller byt et tegn der ofte forveksles. Her har Stavekontrolden 2.0pre3 så det rigtige ord med i forslagslisten i 16045 af tilfældene, og godkender yderligere 1760 ord hvor sammensætning er slået fra. Det vil sig en hitrate på 82,66%, hvor Stavekontrolden 2.0pre1 kun havde en hitrate på 79,61% (når der var korrigeret for en tastefejl vedr. sammensatte forslag i aff-filen).

Ja, havebord er så et af de ord jeg ikke var støt på endnu, men tilgengæld er kædedans, hytteost, guldvægt, døgnboks, boksebold, bageform, vielsesring, sygeseng, svingtur, strikkepind, springkniv, sparegris, skilteskov, og ruinhob nået med. Havebord er nu også lagt ind, så den er med i Stavekontrolden 2.0 final.

Med venlig hilsen

Esben Aaberg

Betyder det at der overhovedet ikke bliver foreslået sammensatte ord
længere?

Hvordan får vi indsamlet og registreret de sammensatte ord som vi
betragter som selvstændige ord, og som derfor gerne må foreslås?

esben_aaberg esben_aaberg

SV: [da-stavekontrol] LibreOffice udvidelse

Hej Leif

Jeg regner med at en endelig udgivelse af Stavekontrolden 2.0 vil blive om en månedes tid, da jeg begynder at være tilfreds med f.eks. hitraten på ordforslag, hvilket har været en af de primære grunde til at trække udgivelsen.

Her efter regner jeg med at der kommer et par hurtige-udgivelser, med 3-4 måneders mellemrum, og har efter må vi se hvilken udgivelsescyklus der passer os. Vi har tidligere lagt os op af OpenOffice.orgs halvårlige udgivelsescyklus, så vi nåede med i hovedudgaverne. Men da både LibreOffice og Firefox nu køre med en langt hurtigere udgivelsescyklus, så må det vel være noget med når vi har noget der er en udgivelse værdig, med hvad det nu omfatter af test og kommunikation.

Ja, jeg har været ved at arbejde på nogle test af Stavekontrolden som oxt-fil, dog mangler at få fundet en form så jeg kan skælene mellem kendte fejl og ny opståede fejl. Test rapporten for Stavekontrolden 2.0pre3 er kopieret ind neden for.

Med venlig hilsen

Esben Aaberg

[...]

------

--- Fejl rapport ---
#Stavekontrolden version 2.0pre3             <- da_DK.aff
    <version value="2011.09.25" />         <- description.xml
Version 2.0pre3 - 2011-09-25             <- README_da_DK.txt

Ikke slettede backupfiler:
Antal fejl: 0

Foranstillede blanktegn i dic-filen:
Antal fejl: 0

Efterstillede blanktegn i dic-filen:
Antal fejl: 0

Linjer uden ord kun med flag i dic-filen:
Antal fejl: 0

Linjer med flag-fejl i dic-filen:
foretrække/,
jar/,
koggen/,
krønikebog/,
nørre/,
paramenter/,
planlægge/,
pps/,
proaktiv/,
samuelsbog/,
servlets/,
tar/,
thessalonikerbrev /,
timotheusbrev/,
Antal fejl: 14

Linjer med specialtegn før flag i dic-filen:
"A/S"as/70,9,976
"c/o"c-mol/190,976
"I/S"is/70,7,252,976
Antal fejl: 3

Tomme linjer i dic-filen:
Antal fejl: 0

Ikke fangede stavefejl:
gymnasie
hovedsaglig
overbevidst
reflektion
ærende
turne
køberene
bannerene
Antal fejl af 117 testlinje: 8

Ikke godkendte substantiver:
3161 ./Test_data/sb_en_er_s.txt
brunch brunchen bruncher bruncherne brunchs brunchens brunchers brunchernes
knort knorten knorter knorterne knorts knortens knorters knorternes
oligark oligarken oligarker oligarkerne oligarks oligarkens oligarkers oligarkernes
radikalitet radikaliteten radikaliteter radikaliteterne radikalitets radikalitetens radikaliteters radikaliteternes
ægt ægten ægter ægterne ægts ægtens ægters ægternes
1337 ./Test_data/sb_en_e_s.txt
absorber absorberen absorbere absorberne absorbers absorberens absorberes absorbernes
blander blanderen blandere blanderne blanders blanderens blanderes blandernes
crooner crooneren croonere croonerne crooners croonerens crooneres croonernes
fastholder fastholderen fastholdere fastholderne fastholders fastholderens fastholderes fastholdernes
forfægter forfægteren forfægtere forfægterne forfægters forfægterens forfægteres forfægternes
forgylder forgylderen forgyldere forgylderne forgylders forgylderens forgylderes forgyldernes
fornægter fornægteren fornægtere fornægterne fornægters fornægterens fornægteres fornægternes
forretter forretteren forrettere forretterne forretters forretterens forretteres forretternes
hvirvler hvirvleren hvirvlere hvirvlerne hvirvlers hvirvlerens hvirvleres hvirvlernes
klinker klinkeren klinkere klinkerne klinkers klinkerens klinkeres klinkernes
kludrer kludreren kludrere kludrerne kludrers kludrerens kludreres kludrernes
knipler knipleren kniplere kniplerne kniplers kniplerens knipleres kniplernes
knæler knæleren knælere knælerne knælers knælerens knæleres knælernes
logger loggeren loggere loggerne loggers loggerens loggeres loggernes
læsser læsseren læssere læsserne læssers læsserens læsseres læssernes
maner maneren manere manerne maners manerens maneres manernes
marker markeren markere markerne markers markerens markeres markernes
modellerer modellereren modellerere modellererne modellerers modellererens modellereres modellerernes
opstiller opstilleren opstillere opstillerne opstillers opstillerens opstilleres opstillernes
padler padleren padlere padlerne padlers padlerens padleres padlernes
pakker pakkeren pakkere pakkerne pakkers pakkerens pakkeres pakkernes
plager plageren plagere plagerne plagers plagerens plageres plagernes
praler praleren pralere pralerne pralers pralerens praleres pralernes
presser presseren pressere presserne pressers presserens presseres pressernes
ransager ransageren ransagere ransagerne ransagers ransagerens ransageres ransagernes
rokker rokkeren rokkere rokkerne rokkers rokkerens rokkeres rokkernes
romaner romaneren romanere romanerne romaners romanerens romaneres romanernes
ryster rysteren rystere rysterne rysters rysterens rysteres rysternes
sampler sampleren samplere samplerne samplers samplerens sampleres samplernes
skrubber skrubberen skrubbere skrubberne skrubbers skrubberens skrubberes skrubbernes
skumler skumleren skumlere skumlerne skumlers skumlerens skumleres skumlernes
smører smøreren smørere smørerne smørers smørerens smøreres smørernes
stabler stableren stablere stablerne stablers stablerens stableres stablernes
stempler stempleren stemplere stemplerne stemplers stemplerens stempleres stemplernes
udskiller udskilleren udskillere udskillerne udskillers udskillerens udskilleres udskillernes
vader vaderen vadere vaderne vaders vaderens vaderes vadernes
varetager varetageren varetagere varetagerne varetagers varetagerens varetageres varetagernes
vasker vaskeren vaskere vaskerne vaskers vaskerens vaskeres vaskernes
vrager vrageren vragere vragerne vragers vragerens vrageres vragernes
vækker vækkeren vækkere vækkerne vækkers vækkerens vækkeres vækkernes
æder æderen ædere æderne æders æderens æderes ædernes
øder øderen ødere øderne øders øderens øderes ødernes
øser øseren øsere øserne øsers øserens øseres øsernes
743 ./Test_data/sb_en_s.txt
hockey hockeyen hockeys hockeyens
hvidvask hvidvasken hvidvasks hvidvaskens
23 ./Test_data/sb_er_ene_m.txt
740 ./Test_data/sb_et_er_s.txt
konkret konkretet konkreter konkreterne konkrets konkretets konkreters konkreternes
re reet reer reerne res reets reers reernes
51 ./Test_data/sb_et_ret_re_s.txt
279 ./Test_data/sb_et_s.txt
1764 ./Test_data/sb_n_r_s.txt
blakke blakken blakker blakkerne blakkes blakkens blakkers blakkernes
brinte brinten brinter brinterne brintes brintens brinters brinternes
fjante fjanten fjanter fjanterne fjantes fjantens fjanters fjanternes
kinke kinken kinker kinkerne kinkes kinkens kinkers kinkernes
laske lasken lasker laskerne laskes laskens laskers laskernes
lulle lullen luller lullerne lulles lullens lullers lullernes
skærpe skærpen skærper skærperne skærpes skærpens skærpers skærpernes
tulle tullen tuller tullerne tulles tullens tullers tullernes
tvinge tvingen tvinger tvingerne tvinges tvingens tvingers tvingernes
165 ./Test_data/sb_n_s.txt
208 ./Test_data/sb_t_r_s.txt
yrke yrket yrker yrkerne yrkes yrkets yrkers yrkernes
26 ./Test_data/sb_t_s.txt
Antal fejl af 8496 testlinjer: 62

Ikke godkendte verber:
2857 ./Test_data/vb_ede_s.txt
blække blækkede blækket blækker
buske buskede busket busker
bødle bødlede bødlet bødler
detaljere detaljerede detaljeret detaljerer
dige digede diget diger
dorne dornede dornet dorner
dune dunede dunet duner
frugte frugtede frugtet frugter
golde goldede goldet golder
herberge herbergede herberget herberger
jolle jollede jollet joller
kalve kalvede kalvet kalver
kanvasse kanvassede kanvasset kanvasser
katte kattede kattet katter
marve marvede marvet marver
navle navlede navlet navler
næse næsede næset næser
rande randede randet rander
rumpe rumpede rumpet rumper
skjolde skjoldede skjoldet skjolder
skænde skændede skændet skænder
slagge slaggede slagget slagger
spade spadede spadet spader
talje taljede taljet taljer
24 ./Test_data/vb_te_s.txt
Antal fejl af 2881 testlinjer: 24

Ikke godkendte adjektiver:
55 ./Test_data/adj_te_s.txt
adræt adrætte
brat bratte
but butte
dødtræt dødtrætte
eksplicit eksplicitte
fnuglet fnuglette
fuldtidsansat fuldtidsansatte
implicit implicitte
mundret mundrette
ordret ordrette
regelret regelrette
resolut resolutte
statsansat statsansatte
stålsat stålsatte
ultraviolet ultraviolette
utæt utætte
vandret vandrette
violet violette
2186 ./Test_data/adj_t_s.txt
allergen allergent
fangen fangent
hip hipt
homograf homograft
isotop isotopt
narkoman narkomant
nitid nitidt
prof proft
smig smigt
stikken stikkent
superlativ superlativt
svaj svajt
variabel variabelt
vennesæl vennesælt
180 ./Test_data/adj_t_xe_s.txt
hip hippe
prof proffe
172 ./Test_data/adj_ubøj_s.txt
Antal fejl af 2593 testlinjer: 34

Ikke godkendte adverbier:
9 ./Test_data/adv_m.txt
Antal fejl af 9 testlinjer: 0

Ikke godkendte proprier:
39 ./Test_data/prop_biler_m.txt
Audi Audien Audier Audierne Audis Audiens Audiers Audiernes
Cadillac Cadillacen Cadillacer Cadillacerne Cadillacs Cadillacens Cadillacers Cadillacernes
Chevrolete Chevroleteen Chevroleteer Chevroleteerne Chevroletes Chevroleteens Chevroleteers Chevroleteernes
Chrysler Chrysleren Chryslerer Chryslererne Chryslers Chryslerens Chryslerers Chryslerernes
Citroën Citroënen Citroëner Citroënerne Citroëns Citroënens Citroëners Citroënernes
Daewoo Daewooen Daewooer Daewooerne Daewoos Daewooens Daewooers Daewooernes
Ferrari Ferrarien Ferrarier Ferrarierne Ferraris Ferrariens Ferrariers Ferrariernes
Fiat Fiaten Fiater Fiaterne Fiats Fiatens Fiaters Fiaternes
Honda Hondaen Hondaer Hondaerne Hondas Hondaens Hondaers Hondaernes
Hummer Hummeren Hummerer Hummererne Hummers Hummerens Hummerers Hummerernes
Hyundai Hyundaien Hyundaier Hyundaierne Hyundais Hyundaiens Hyundaiers Hyundaiernes
Kia Kiaen Kiaer Kiaerne Kias Kiaens Kiaers Kiaernes
Lada Ladaen Ladaer Ladaerne Ladas Ladaens Ladaers Ladaernes
Lamborghini Lamborghinien Lamborghinier Lamborghinierne Lamborghinis Lamborghiniens Lamborghiniers Lamborghiniernes
Landrover Landroveren Landroverer Landrovererne Landrovers Landroverens Landroverers Landroverernes
Lexus Lexusen Lexuser Lexuserne Lexuss Lexusens Lexusers Lexusernes
Lotus Lotusen Lotuser Lotuserne Lotuss Lotusens Lotusers Lotusernes
Maserati Maseratien Maseratier Maseratierne Maseratis Maseratiens Maseratiers Maseratiernes
Mazda Mazdaen Mazdaer Mazdaerne Mazdas Mazdaens Mazdaers Mazdaernes
Mercedes Mercedesen Mercedeser Mercedeserne Mercedess Mercedesens Mercedesers Mercedesernes
Mitsubishi Mitsubishien Mitsubishier Mitsubishierne Mitsubishis Mitsubishiens Mitsubishiers Mitsubishiernes
Nissan Nissanen Nissaner Nissanerne Nissans Nissanens Nissaners Nissanernes
Opel Opelen Opeler Opelerne Opels Opelens Opelers Opelernes
Peugeot Peugeoten Peugeoter Peugeoterne Peugeots Peugeotens Peugeoters Peugeoternes
Porsche Porscheen Porscheer Porscheerne Porsches Porscheens Porscheers Porscheernes
Renault Renaulten Renaulter Renaulterne Renaults Renaultens Renaulters Renaulternes
Rover Roveren Roverer Rovererne Rovers Roverens Roverers Roverernes
Seat Seaten Seater Seaterne Seats Seatens Seaters Seaternes
Skoda Skodaen Skodaer Skodaerne Skodas Skodaens Skodaers Skodaernes
Suzuki Suzukien Suzukier Suzukierne Suzukis Suzukiens Suzukiers Suzukiernes
Toyota Toyotaen Toyotaer Toyotaerne Toyotas Toyotaens Toyotaers Toyotaernes
Volkswagen Volkswagenen Volkswagener Volkswagenerne Volkswagens Volkswagenens Volkswageners Volkswagenernes
Volvo Volvoen Volvoer Volvoerne Volvos Volvoens Volvoers Volvoernes
BMW BMW'en BMW'er BMW'erne BMW's BMW'ens BMW'ers BMW'ernes
SAAB SAAB'en SAAB'er SAAB'erne SAAB's SAAB'ens SAAB'ers SAAB'ernes
VW VW'en VW'er VW'erne VW's VW'ens VW'ers VW'ernes
221 ./Test_data/prop_hovedstæder_m.txt
Abidjan     Yamoussoukro     Elfenbenskysten
Addis Abeba         Etiopien
Amsterdam     Haag     Nederlandene
Andorra la Vella         Andorra
Astana         Kasakhstan
Bandar Seri Begawan         Brunei
Basseterre         Saint Kitts og Nevis
Brazzaville         Republikken Congo
Castries         Saint Lucia
Cayenne         Fransk Guiana
Chisinau         Moldavien
Colombo     Sri Jayawardenapura     Sri Lanka
Dalap-Uliga-Darrit         Marshalløerne
Dili         Østtimor
Dodoma     Dar es-Salaam     Tanzania
Funafuti         Tuvalu
Helsingfors         Finland
Kiev         Ukraine
Kingstown         Saint Vincent og Grenadinerne
Malabo         Ækvatorialguinea
Manila         Filippinerne
Maputo         Moçambique
Melekeok         Palau
N'Djamena         Tchad
Naypyidaw         Burma
Nuku'alofa         Tonga
Nuuk         Grønland
Ouagadougou         Burkina Faso
Phnom Penh         Cambodia
Podgorica         Montenegro
Port of Spain         Trinidad og Tobago
Port-au-Prince         Haiti
Porto-Novo     Cotonou     Benin
Pretoria     Bloemfontein, Kapstaden     Sydafrika
Riyadh         Saudiarabien
Saint George's         Grenada
Saint John's         Antigua og Barbuda
Sanaá         Yemen