font request

Joep L. Blom Joep L. Blom

font request

Hi,
Vorig jaar heb ik op de algemene lijst een vraag gesteld over de import
van Musicxml bestanden. Dat zijn bestanden waarin muziek is genoteerd
(obvious!!). Er zijn meerdere programma's waarmee muziek genoteerd kan
worden van zeer algemene (Band-in-a-box) tot meer specifieke (Finale,
Symphony, Sibelius) allemaal voor Windows en MUseScore voor Linux.
Nu hebben sinds een paar jaar de producenten van deze programma's
besloten gebruikers de mogelijkheid te geven hun scores in een soort
"lingua Franca" op te slaan die door alle verschillende programma's
gelezen kunnen worden. Een zeer lovenswaardig principe (Microsoft eat
your heart out).
Nu schrijf ik - en er zijn vele anderen - een boek over een bepaald
aspect van muziek en gebruik daarin uiteraard veel muziek vooreelden.
Nu moet ik het zeer omslachtig doen door de muziek eerst in een
postscript bestand te zetten, dat dan met behulp van een linux programma
ps2pdf om te zetten in een pdf-bestand dat met the Gimp om te zetten
naar een .jpg bestand en dan dat in een frame in de tekst te plakken.
Dat, met enige variaties, was ook het advies dat ik kreeg.

Ik heb wel geprobeerd zowel het .pdf- als het .ps-bestand direct in LO
in te lezen ( ik gebruik 3.4.5) maar dat gaat niet goed. Het .pdf
bestand wordt alleen in draw ingelezen terwijl ik het gewoon wil
importeren in een frame. Het .ps-bestand wordt in het geheel niet
ingelezen (maar misschien doe ik dat niet goed).
Als ik zie hoeveel verschillende fonts gebruikt kunnen worden in LO kan
ik me toch indenken dat er developers zijn die hun tanden in deze optie
zouden willen zetten?
Joep

H. Harmsen H. Harmsen

Re: font request

Joep,

Het hangt natuurlijk van de kwaliteit af die je nodig hebt voor je
'muziekplaatje', maar zou het ook zo kunnen:
maak van je muziekbestand een schermafdruk (ik gebruik daarvoor PicPick),
kopieer dat en plak dat in je tekstbestand.
Of: maak een pdfbestand van de muziek. In een pdf-reader (ik gebruik Foxit
Reader, maar in Adobe kan het ook) kun je gemakkelijk een plaatje kopiëren
via Take a Snapshot en dat vervolgens in je tekstbestand plakken.

Groet,
Harry Harmsen
Assen

Op 19 maart 2013 10:57 schreef Joep L. Blom <[hidden email]> het
volgende:

> [...]
> me toch indenken dat er developers zijn die hun tanden in deze optie zouden

drek drek

Re: font request

Op 19-03-13 10:57 schreef Joep L. Blom:

> [...]
> Als ik zie hoeveel verschillende fonts gebruikt kunnen worden in LO
> kan ik me toch indenken dat er developers zijn die hun tanden in deze

Hallo Joep,

Ik ken het oorspronkelijke bestandsformaat niet, maar om van ps (of pdf)
naar een ander formaat te komen (jpg, png, enz.) gebruik ik zelf het
Linux-commando 'convert' [1], onderdeel van ImageMagick. Het commando
'convert test.ps test.png' zet test.ps direct om in test.png. Directer,
sneller en ontzettend veel opties, maar wel via de commandline.

[1] http://www.imagemagick.org/script/convert.php

Groeten, André

Joep L. Blom Joep L. Blom

Re: font request

On 19/03/13 12:32, drek wrote:

> [...]
> 'convert test.ps test.png' zet test.ps direct om in test.png. Directer,
> sneller en ontzettend veel opties, maar wel via de commandline.

Harry,
bedankt voor je reactie maar ik doe het op een vergelijkbare manier.
André, Bedankt voor je snelle reactie. Ja dat heb ik ook wel gebruikt
maar ik heb met convert slechte ervaringen. IK heb echter sinds een paar
maanden 12.04 met een nieuwe ImageMagick dus misschien is dat weer te
proberen. Het laat echter onverlet dat een directe weg te prefereren is.
Geen frames en gewoon tussen tekst zoals dat in alle muziekboeken
standaard is. Musicxml (of mxml) is net als elk font een vertaling van
toetsindrukken naar symbolen die dan weer in tekens omgezet worden. Net
als ieder font zijn er verschillende soorten (Maestro, Engravers, etc)
en net als gewone fonts zijn ze verschillend voor de verschillende OS.
Ik heb geen voorbeeld van de symbolen die gebruikt worden maar daar is
uiteraard gemakkelijk aan te komen.
Joep

Johan Vromans Johan Vromans

Re: font request

"Joep L. Blom" <[hidden email]> writes:

> Het laat echter onverlet dat een directe weg te
> prefereren is. Geen frames en gewoon tussen tekst zoals dat in alle
> muziekboeken standaard is.

Het je al gekeken naar OOLilyPond?

-- Johan

Joep L. Blom Joep L. Blom

Re: font request

On 19/03/13 14:45, Johan Vromans wrote:

> Het je al gekeken naar OOLilyPond?
>
> -- Johan

Johan,
Nee dat heb ik niet. Is dat een plug-in voor OpenOffice?
Ik zal eens kijken.
Bedankt,
Joep

Joep L. Blom Joep L. Blom

Re: font request

On 19/03/13 22:47, Joep L. Blom wrote:

> Johan,
> Nee dat heb ik niet. Is dat een plug-in voor OpenOffice?
> Ik zal eens kijken.
> Bedankt,
> Joep

IK heb ondertussen even gekeken maar dat is voor mij geen oplossing. Het
komt erop neer dat je in LilyPond de muziek schrijft die je in de tekst
wil hebben. Echter dat is - voor mij - geen praktische oplossing omdat
veel nogal complex is en in een standaard notatieprogramma goed gemaakt
kan worden (en ik ook al veel reeds heb). Er komen nogal wat praktijk
voorbeelden  uit composities en arrangementen die ik heb (gemaakt) in voor.
Het is een boek dat, met harmonieleer als basis, de praktijk en theorie
van akkoorden beschrijft met enigszins de nadruk op toepassing in de
jazz en daarnaast hoe de manier van verwerking door de hersenen weer
bepaald hoe wij akkoorden horen (als gepensioneerd hersenonderzoeker
kruipt het bloed kruipt nu eenmaal waar het niet gaan kan!) en dus als
componist/arrangeur maken. Maar dat is ver buiten dit onderwerp.
Joep

Johan Vromans Johan Vromans

Re: font request

"Joep L. Blom" <[hidden email]> writes:

> Nee dat heb ik niet. Is dat een plug-in voor OpenOffice?

Precies. Je kunt daarmee LilyPond intypen dat dan in-place wordt
geformat.

LilyPond is wel iets waaraan je moet wennen, maar als je de smaak te
pakken hebt werkt het lekker.

Succes,

        Johan

Johan Vromans Johan Vromans

Re: font request

"Joep L. Blom" <[hidden email]> writes:

> IK heb ondertussen even gekeken maar dat is voor mij geen oplossing.

Ok.

> [...]
> hersenonderzoeker kruipt het bloed kruipt nu eenmaal waar het niet
> gaan kan!) en dus als componist/arrangeur maken. Maar dat is ver

Het is wel een onderwerp dat mij (als musicus (o.m. Jazz en Big Band) en
muziektheoreticus, alsmede hersengeïnteresseerde) erg boeiend lijkt.

-- Johan

Freek de Kruijf Freek de Kruijf

Re: font request

Op woensdag 20 maart 2013 08:22:49 schreef Johan Vromans:

> Precies. Je kunt daarmee LilyPond intypen dat dan in-place wordt
> geformat.
>
> LilyPond is wel iets waaraan je moet wennen, maar als je de smaak te
> pakken hebt werkt het lekker.

Het bestand OOoLilyPond-0.4.0.oxt is ook in LibreOffice als extensie te
gebruiken. Het is pas zichtbaar als ook lilypond zelf is geïnstalleerd. Dit is
althans het geval in Linux.

--
vr.gr.

Freek de Kruijf