inbedden of insluiten

Allen

Als je in LibreOffice een afbeelding invoegt kun je kiezen tussen koppelen
of inbedden. Bij koppelen voeg je alleen een verwijzing naar een
afbeeldingsbestand in en bij inbedden plaats je de afbeelding daadwerkelijk
in het document.
Nu zijn de meningen verdeeld over de term inbedden. Velen vinden
waarschijnlijk insluiten mooier. Vooral omdat de overgang vanuit MS-Word
eenvoudiger is, omdat daar ook over insluiten wordt gesproken. Nu is het zo
dat de kreet inbedden vaak voorkomt in de gebruikersinterface, de Help en
de handleidingen.

Nu vinden we het op zich geen probleem om dit aan te passen, maar willen
dan wel weten of dit wenselijk is.

Graag hoor ik je mening of inbedden vervangen moet worden door insluiten.

Met vriendelijke groet,
Kees

Re: [nl-users] inbedden of insluiten

Hi Kees,

Kees Kriek wrote on 6/15/19 3:38 PM:

> [...]
> de handleidingen.
>
> Nu vinden we het op zich geen probleem om dit aan te passen, maar willen

Fijn dat je het ter sprake brengt. Ik sluit me aan bij de anderen:
Insluiten. Volgens mij heb ik bij vertalen ook wel eens mee zitten
worstelen. Het lijkt me - retrospectief ;) - dat inbedden een half
Anglicisme is, verwant aan het 'embedden'.

Cor Nouws wrote on 6/15/19 11:01 PM:

> [...]
> worstelen. Het lijkt me - retrospectief ;) - dat inbedden een half
> Anglicisme is, verwant aan het 'embedden'.

NB: Ik realiseer me ineens dat 'inbedden' waarschijnlijk bij meer
functies voorkomt. Het insluiten van lettertypen in het bestand, het
insluiten van kleur-paletten misschien ook?

On 15/06/2019 23.01, Cor Nouws wrote:

> [...]
> worstelen. Het lijkt me - retrospectief ;) - dat inbedden een half
> Anglicisme is, verwant aan het 'embedden'.

Hai mannen,

Yep, ik leef nog...  ;-)

Puur taaltechnisch verdient inbedden de voorkeur. Hoewel archaïsch is het een
correct Nederlands woord en toch niet een Anglicisme. Qua betekenis past het
exact bij datgene wat hier bedoeld wordt, namelijk "iets opnemen in een groter
geheel". Het mogelijke probleem met insluiten is dat het een andere betekenis
kan hebben in de zin van iemand in het cachot opsluiten. Insluiten heeft
uiteraard ook een betekenis die dicht bij inbedden komt, maar dan hebben we het
veel meer over "iets ergens in doen" ipv "iets ergens in opnemen".

Maar uiteraard zijn dicht slechts mijn interpretaties van onze taal.

Grx HdV

Re: [nl-users] inbedden of insluiten

Hoi Hans,

hdv@gmail wrote on 6/15/19 11:16 PM:
> Yep, ik leef nog...  ;-)

Oh top, dan kijk ik gelijk of het tijd is mijn mening te toetsen ;)

> [...]
> exact bij datgene wat hier bedoeld wordt, namelijk "iets opnemen in een groter

In mijn ervaring past het past een bouwkundige actie, waarbij je iets in
beton inbed of zo.
Maar goed, dat sluit niet uit dat je het ook voor een afbeelding/bestand
in een ander document gebruikt.

> [...]
> veel meer over "iets ergens in doen" ipv "iets ergens in opnemen".
>
> Maar uiteraard zijn dicht slechts mijn interpretaties van onze taal.

Je maakt het maar weer ingewikkeld ;)
Zeer gewaardeerd natuurlijk :)

h groet - Cor

Re: [nl-users] inbedden of insluiten

Als eerste bedankt voor jullie inbreng.
Maar zoals Cor al schreef maakt het er niet gemakkelijker op.
De voorstanders van inbedden hebben hele goede argumenten, maar dat hebben
de voorstanders van insluiten ook.
Kortom, ik weet het even niet.
Daarom zou mijn voorstel zijn het dan maar zo te laten. Inbedden dus.

Met vriendelijke groet,

Kees

Kees Kriek wrote on 6/16/19 7:01 AM:
> [...]
> Maar zoals Cor al schreef maakt het er niet gemakkelijker op.
> De voorstanders van inbedden hebben hele goede argumenten, maar dat hebben

Die Hans ook altijd ;))

> Daarom zou mijn voorstel zijn het dan maar zo te laten. Inbedden dus.

Even doordenken. Wat denk je van mijn opmerking over het gebruik op
andere plaatsen, werpt dat mogelijk ander licht op deze kwestie?

Op zo 16 jun. 2019 om 07:57 schreef Cor Nouws <[hidden email]>:

> Hi Kees, *,

> hebben
>
> Die Hans ook altijd ;))

Ja haha, heeft hij een keer een mening ...... :-)

> Even doordenken. Wat denk je van mijn opmerking over het gebruik op
> andere plaatsen, werpt dat mogelijk ander licht op deze kwestie?

Voor lettertypes e.d zou ik meer voelen voor invoegen. Ik vergelijk de te
vertalen Engelse tekst in pootle soms met de Duitse vertaling. Daar staat
bv bij lettertypes ' einzubetten', maar de (google) vertaling daarvan geeft
weer 'invoegen'.

Pffff... toch wel verwarrend allemaal.

Groetjes, Kees

> [...]
> Cor Nouws
> GPD key ID: 0xB13480A6 - 591A 30A7 36A0 CE3C 3D28  A038 E49D 7365 B134 80A6

Een snel onderzoek levert op dat inbedden ook voor lettertypes,
OLE-objecten en macro's wordt gebruikt.
Vooral bij OLE-objecten en macro's lijkt mij dat inbedden het enige juiste
is.
Maar ook voor lettertypes en afbeeldingen kan het bij nader inzien de
juiste éénduidige interpretatie zijn.
Sorry voor de 'tegenstanders' maar ik ben nu van mening dat inbedden de
juist term is.
Mochten er nog zwaarwegende argumenten zijn om het anders te doen, dan hoor
ik het graag.

Met vriendelijke groet,
Kees

On 16/06/2019 07.57, Cor Nouws wrote:

> Hi Kees, *,

> Die Hans ook altijd ;))

<evil grin>   }:-)

Grx HdV

On 16/06/2019 09.00, Kees Kriek wrote:
> [...]
> inbedden het enige juiste is. Maar ook voor lettertypes en afbeeldingen kan
> het bij nader inzien de juiste éénduidige interpretatie zijn.

Bij al die voorbeelden zie je dat het gaat om "iets ergens in opnemen/verwerken"
en niet "iets ergens in doen". Het is slechts een subtiel verschil, dat wel.

> Sorry voor de 'tegenstanders' maar ik ben nu van mening dat inbedden de juist
> term is. Mochten er nog zwaarwegende argumenten zijn om het anders te doen,
> dan hoor ik het graag.

Ik denk dat je hier de goede keuze maakt. Maar uiteraard is deze mening in het
geheel niet objectief!

Grx HdV