leestekens in libreoffice

Next » 12
Max Wichern Max Wichern

leestekens in libreoffice

Hallo,

Ik kan sinds kort geen leestekens meer typen in libreoffice. bv " en ` en
~. Er gebeurd gewoon niets, alsof libreoffice de toetsaanslag niet erkent.
In alle andere applicaties (bv Kate, terminal, Firefox) lukt dat wel.

Ik gebruik libroffice 4.2.7.2 op ubuntu 14.04.2 LTS met KDE 4.13.3.

Ik heb elke combinatie van Engels/Nederlands voor gebruikersinterface en
Locale instellingen geprobeerd, maar niets helpt.

Elke aanwijzing is welkom.

Groet,
Max

Re: leestekens in libreoffice

Hai Max
Wat leuk! Iemand die ook Kubuntu gebruikt. Naast Kubuntu gebruik ik ook
bijvoorbeeld Ubuntu.
Ik (her)ken je probleem totaal niet.
Mijn configuratie is erg te vergelijken met die van jou maar ik heb
Kubuntu 14.10 geïnstalleerd en dat is een nieuwere versie.

14.04 is een geweldige release van Ubuntu maar het is wel jammer dat je
dan altijd met een oude libreoffice zit te werken. Ik denk het niet,
maar misschien ligt het daar wel aan.

Als je in een terminal zou zeggen:

sudo add-apt-repository ppa:libreoffice/ppa

en dan

sudo apt-get update

en dan

sudo apt-get upgrade

Dan heb je altijd de nieuwste libreoffice in het vervolg. Geen alfa's en
beta's maar de nieuwste versie. Heel misschien is je probleem dan
verholpen. Heel misschien. Maar je hebt in elk geval een glimmende
nieuwe libreoffice.
PIeter

Op 21-03-15 om 23:26 schreef Max Wichern:

> [...]
>
> Ik heb elke combinatie van Engels/Nederlands voor gebruikersinterface en
> Locale instellingen geprobeerd, maar niets helpt.

Roelof Everts Roelof Everts

Re: leestekens in libreoffice

Hallo Max,

Ik ben ook een verstokte ubuntu gebruiker, en herken je probleem deels,
de "dode" toetsen moet ik altijd een spatie achteraan tikken, geen flauw
idee waarom maar ik ben het inmiddels gewend.

Ubuntu 15.10 en Libre Office 4.3.3.2 build 2

  met vriendelijke groet,

Roelof

Op 21-03-2015 om 23:26 schreef Max Wichern:

> [...]
>
> Ik heb elke combinatie van Engels/Nederlands voor gebruikersinterface en
> Locale instellingen geprobeerd, maar niets helpt.

Hubertus Verdonck Hubertus Verdonck

Re: leestekens in libreoffice

Beste,
Als jullie met "dode toetsen" de [Alt GR]-toetsaanslagen bedoelen : ik
ervaar daarmee geen problemen noch onder Windows 7 noch onder Unbuntu
14.04 LT
De oplossing is wellicht : systeem-taal "Nederlands (België)" of "Frans
(België)" + toetsenbord "Belgisch Punt" selecteren.

succes

      Bert Verdonck

Hildering 70
_2290 Vorselaar_
0479993298
Dick Stomp schreef op 23/03/2015 om 08:36:

> Inderdaad! Voor een enkele of dubbele quote weet ik ook niet beter... Voor
> de andere dode toetsen tik altijd de gewenste letter na: ñ õ ô ë Ë ö Ö éúí
> èùò ç = enkele quote en c!
> Alleen met een Azerty bord in België en Frankrijk ben ik lichtelijk
> invalide... :)
> Dick

Re: leestekens in libreoffice

"off topic"?
HEEFT IEMAND NOG ZO'N DING???
IK!!
Ik kan die dingen moeilijk laten staan op rommelmarkten en in de kringloop.
Op verzoek van mijn vriendin en mijn kinderen heb ik laatst een aantal
van de machines weggebracht.
Nu heb ik er nog maar een stuk of zes.
Pieter.

Op 23-03-15 om 09:06 schreef Dick Stomp:

> [...]
> geen dode toets.
> De "dode toets" bestond vroeger op de tikmachines (heeft iemand nog zo'n
> ding?) en als je de " aantikte, dan bleef de wagen staan en wachtte op
> spatie of een letter, die eronder moest en ging dan een positie naar
> links...
> Dick
> PS Een Qwerty bord begint de letters links boven met QWERTY; België en
> Frankrijk hebben daar AZERTY en de rest van die borden ligt voor ons in de
> war... Erg lastig als je in Brussel in een Internet-café zit...

Jan_Kol Jan_Kol

Re: leestekens in libreoffice

Het lijkt mij toch een simpel verhaal.  Een dode toets doet niets als je
die dood laat, daarom noemen ze die ook zo.  Een dode toets komt pas tot
levenals je hem leven in blaast.  Dat gebeurt door aansluitend een
lettertoets in te drukken of door de spatiebalk in te drukken.  Dat was
zo en zal altijd wel zo blijven.  In feite is het gebruik van een dode
toests niet anders dan een noodzakelijke combinatie van twee
toetsaanslagen om één teken te verkrijgen. Dus alleen het dode teken om
het zo maar te noemen verkrijgen vergt altijd een extra toetsaanslag.
In dit geval de spatiebalk, die in feite een spatie ofwel een leeg of
blanko teken weergeeft plus het dode toets teken (om bij de é te blijven
dus ').

Bij Windows werkt dit het beste als in Nederland deze keuze wordt
gemaakt: Taal Nederlands en toetsenbord US Internationaal.  Alle andere
instellingen verwijderen levert het beste resultaat als je met een
NL-versie van Windows werk.
Bij Ubuntu werkt dit het beste door bij de installatie te kiezen voor
Taal Nederlands en toetsenbord Engels (US internationaal met dode
toetsen).  Dit kan ook achteraf bij Systeeminstellingenç dan moet je
Taalondersteuning en Tekstinvoer wijzigen.

Jan

Dick Stomp schreef op 23-03-2015 om 09:16:

> En voor de heel nieuwsgierigen:
> http://nl.wikipedia.org/wiki/Diakritisch_teken
>
> Dick

Re: leestekens in libreoffice

Het LIJKT simpel, daar heb je volkomen gelijk in, en in de rest wat je
schrijft heb je ook 100% gelijk, maar blijkbaar IS het niet simpel.
Bij deze mensen werken de dode toetsen dus systeembreed BEHALVE IN
LIBREOFFICE. Dat is vreemd.

Op 23-03-15 om 09:39 schreef Jan Koll:

> [...]
> toetsen).  Dit kan ook achteraf bij Systeeminstellingenç dan moet je
> Taalondersteuning en Tekstinvoer wijzigen.

Max Wichern Max Wichern

Re: leestekens in libreoffice

Het lijkt voor jou misschien heel simpel, maar voor mij is dat het niet.
In elke applicatie die ik probeer, werken de toetsen naar behoren. En
inderdaad, voor sommige combinaties is het nodig om een spatie erna te
tikken.

Maar in libreoffice werken die combinaties niet. Bijvoorbeeld een dubbel
aanhalingsteken (") is niet te tikken, alleen te kiezen via het invoeg
menu via speciale tekens.

Zeg mij maar heel simpel hoe ik dat in libreoffice aan de praat krijg.
Die instellingen heb ik al bekeken en verschillende combinaties geprobeerd.

Groet,
Max

Ad Rienks Ad Rienks

[hidden email]>:

> de "dode" toetsen moet ik altijd een spatie achteraan tikken

Dat is normaal; in Windows in ieder geval. Een dode toets en dan een andere
toets, om een diakritisch teken te vormen.

Met vriendelijke groet
Ad Rienks

Max Wichern Max Wichern

Re: leestekens in libreoffice

Het heeft iets met de locale settings te maken.
Ik denk dat het misgaat (bij mij) omdat de installatie in het engels is
gedaan, en ik vervolgens bij system settings-locale-country voor Nederland
heb gekozen. Daar struikelt LO blijkbaar over (alle andere programma's
werken goed).
Ik heb nu als land USA gekozen, en vervolgens alle settings (geld,
decimaal teken, datum format etc) handmatig gezet zoals we dat in
Nederland gewend zijn, en dan gaan die aanhalingstekens ook in LO goed.

Ik weet nog niet of het de systeem installatie of de LO installatie is die
het probleem veroorzaakt.

Max Wichern Max Wichern

Re: leestekens in libreoffice

Ha,

Opgelost.
Ik heb eerst alle packages van libreoffice verwijderd, en de
~/.config/libreoffice directory. Vervolgens alle packages
ge-update/upgrade/purged. Oftewel, geen spoor meer van LO op mijn systeem.
Daarna heb ik de taalregio (locale) in de systeem instellingen op
Nederland gezet.
Een keertje gereboot.
En toen LO geïnstalleerd. En nu werkt alles naar behoren.

Het lijkt er dus op dat LO ergens bijhoudt wat de taalregio was tijdens
het installeren, en dat veranderingen achteraf niet goed worden
doorgevoerd.

Dank voor de aanwijzingen. Ze waren niet allemaal even zinvol, maar
sommige hielpen me wel om de goede kant op te zoeken.

Groet,
Max

> [...]
> Ik moet zeggen dat dat handig is. Ik gebruik normaliter enkele en dubbele
> quotes in mijn verhalen dus gebruik ik 1). Voor de enkele keer, dat ik
> trema of "dakje" nodig heb gebruik ik 2).
> Boven in de Systemtray staat een ikoon Toetsenbord normaal met 'en' en
> special als 'en2'. Kan ik met twee klikken omschakelen.
> Dat ikoon in de bovenbalk komt uit Instellingen >Toetsenbord > Toevoegen >
> Menukiezen. Zodra de twee toetsenborden US-Engels gekozen zijn komt dat
> ikoontje in de bovenbalk. Lekker makkelijk!
> Ik zei al, binnen LibreOfficeWriter werkt het prima!

Max Wichern Max Wichern

Re: leestekens in libreoffice

Daar ben ik het niet zomaar mee eens.
Als ubuntu zelf niet alle wijzigingen kan bijhouden, waarom kunnen dan
álle programma's, ook de command line, prima mijn verschil in locale
volgen, maar LO niet?

Max

> Volgens mij is het niet LO maar Ubuntu die niet to the point alle
> wijzigingen kan bijhouden. Het kost mij ook veel puzzelen om te vinden hoe
> iets in Ubuntu in combinatie met LO in elkaar zit.
> Maar over het algemeen vind ik, dat LO wat slomer is dan Ubuntu, maar daar
> mag een paar weken tussen zitten.
> Ik gebruik als ouwe man van 77 nog steeds LO3 en heb dus nergens last
> van..
> Dick

Koen van Venetië Koen van Venetië

Re: handleiding

Ik heb de handleiding van mijn printer (OKI mc362nb) gedownload van https://www.gebruikershandleiding.com/Oki-MC362/handleiding-5-492974.html, opgeslagen als .odg maar ik kan alleen de voorpagina zien…..

met vriendelijke groet,

Koen van Venetië

www.jazzgigs.cc
www.regentenkamer.nl
www.budgetwebhosting.nl
www.muziekschoolypenburg.nl
www.voorall.nl

> All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted

H.C. van der Burg-2 H.C. van der Burg-2

RE: handleiding

Hallo Koen,

Het bestand dat je download is een pdf-bestand, dat je volgens mij niet direct in odg-formaat kan opslaan.

Volgende werkwijze gaat wel goed.
Sla het bestand op als pdf.bestand. Open Libre Office Draw. Klik op Bestand - Openen en zoek het gedowloade pdf-bestand. Het zal uiteindelijk openen als de fel groene voortgangsbalk aan de onderzijde van de balk uitgeknipperd is.
Het bestand is nu door Draw geconverteerd en alle bladen zijn leesbaar.

Hopelijk helpt dit je verder.

Met vriendelijke groet,
Henk van der Burg
> [...]

www.voorall.nl

> All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted

Anke Griffioen Anke Griffioen

Re: handleiding

Ha Koen en Henk,

Hartelijk dank voor jullie reacties. Maar ik begrijp er nog heel weinig van.
Ook vandaag zijn er allerlei bestanden uit mijn inbox verdwenen. Ik heb het
idee dat ik ergens een actieve deleteswitch oid moet uitschakelen

groeten,
Anke

----- Original Message -----  i k

Re: handleiding

Hai Koen

Ik heb je gebruiksaanwijzing gedownload en geopend met LibreOffice Draw.
Dit kostte gewoon aardig watl tijd. Het zijn ook meer dan 130 pagina's.
Ik wist niet eens dat Draw dat aankan.
Op mijn laptop (6 jaar oud, single core, Kubuntu 14.10 32 bit) duurt het
laden van die pdf echt een minuut of 2 denk ik.
Daar is het misschien bij jou fout gegaan? Je moet misschien meer geduld
hebben.
Ook het opslaan als odg duurt even, zij het niet zo lang.
Maar bij mij werkte het zonder probleem.
Oh ja, ik gebruik LibreOffice 4.4.1.2 uit de LibreOffice ppa. De
nieuwste stabiele versie dus.

Over het algemeen hou ik er niet van als ik dit lees maar nu doe ik het
zelf ook een keer: waarom zou je dat bestand als odg willen opslaan?
Wat hoop je ermee te winnen? Wil je het bestand bewerken?
Ik open pdf-bestanden altijd met firefox. En dat gaat echt prima!
Groet, Pieter

Op 26-03-15 om 22:26 schreef Dick Stomp:

> Dag Koen,
> Wat ik mis is een opgave van je "platform".
> Ik heb je genoemde bestand als PDF gedownload.
> Mijn platform is Linux Ubuntu 12.
> Als ik dat PDF bestand aanklik wordt het door Documentweergave prima
> getoond. Dan kan ik het afdrukken en kopiëren.
> Onder Windows kan dat niet. Dat vind ik een zielige prothese.
> Een PDF bestand is een eenduidig bestand, niet bedoeld om te wijzigen.
> Documenten in ODx-formaat die ik verzend ter kennisname gaan dus als PDF de
> [...]

Jan_Kol Jan_Kol

Re: handleiding

Ik zie heel wat (min of meer ingewikkelde) oplossingen voorbij komen.
Maar.... waarom het bestand niet openen met een daartoe gemaakt
programma. Onder Windows en Apple Maczou ik k voor "Foxit Reader" kiezen
(http://www.foxitsoftware.com/Secure_PDF_Reader/) en onder Linux voor
"XPDF" via het Ubuntu software centrum of direct bij  de maker
(http://www.foolabs.com/xpdf).  Uiterlijk lijkt dat XPDF sprekend op
Foxit Reader.

Zelfs zijn dan tegenwoordig eenvoudige bewerkingen vaak mogelijk, b.v.
invullen van formulieren.

LO is niet bedoeld om .pdf-bestanden te lezen en/of te bewerken, probeer
dat dan ook niet.  Wat wel prachtig is aan LO, dat je er simpel en snel
zelf PDF-bestanden mee kunt maken (bij MS Word werkt deze optie, die wel
aanwezig is, meestal niet of heel slecht en moet je via een PDF-printer
werken).  Beveiligen kan ook nog, maar dat heeft geen zin omdat er op
internet legio mogelijkheden zijn die beveiliging er af te halen ook al
ken je het wachwoord niet.

Jan

Koen van Venetië schreef op 26-03-2015 om 17:41:

> Ik heb de handleiding van mijn printer (OKI mc362nb) gedownload van https://www.gebruikershandleiding.com/Oki-MC362/handleiding-5-492974.html, opgeslagen als .odg maar ik kan alleen de voorpagina zien…..

> [...]

Winfried Donkers Winfried Donkers

RE: handleiding

Dag Jan,

> LO is niet bedoeld om .pdf-bestanden te lezen en/of te bewerken, probeer
> dat dan ook niet.

Verrassing voor je: LO is wel geschikt om PDF-bestanden te bewerken.
Door een PDF-bestand te openen vanuit LO, opent het PDF-bestand als een presentatie, met elke pagina een 'dia'. Je kunt het bestand wijzigen, pagina's weghalen, tussenvoegen, etc. en vervolgens weer exporteren naar PDF.

Maar je hebt helemaal gelijk dat LO niet bedoeld is om PDF-bestanden te lezen.

Winfried

Jan_Kol Jan_Kol

Re: handleiding

Inderdaad een grote verrassing want even uitgeprobeerd en het werkt.
Grandioos, want dit is in feite nog makkelijker dan met een speciaal
PDF-bewerkingsprogramma dat ik een aantal jaren geleden heb aangeschaft!!

Dank  je Winfried en ik denk niet alleen van mij want hierbij zullen
meer mensen baat hebben.....

Jan

Winfried Donkers schreef op 27-03-2015 om 11:15:

> [...]
>
> Maar je hebt helemaal gelijk dat LO niet bedoeld is om PDF-bestanden te lezen.

SJJ Bakker SJJ Bakker

Re: handleiding

Jan

Het is wel degelijk mogelijk PDF bestanden te bewerken met DRAW van LO,
ik maar daar in ieder geval regelmatig gebruik van.
Maar om een PDF bestand te lezen is een PDF reader eerder een aangewezen
medium dan LO.
Ook ik ben dan nieuwsgierig waarom Koen LO gebruikt om een handleiding
te lezen!
gr John

Next » 12