opmaak afhankelijk van wel of niet berekend

Leo L te Braake Leo L te Braake

opmaak afhankelijk van wel of niet berekend

Dag,

Ik ben wat technische gegevens van diverse merken aan het vergelijken
(van ombouwsets electrische fietsen :-)  ).
Ze geven lang niet allemaal hetzelfde op, dus voor vergelijking moet ik
soms rekenen: cap. in Ah x spanning is cap in Wh. En andersom.
Ik zou willen kunnen zien aan de opmaak, welke velden ik ingevoerd heb,
en welke ik laat berekenen. In de dialoog voor voorwaardelijke opmaak
kom ik er niet uit.
Iemand tips?

Leo

(Windows 7 64 bit, LO Versie 4.0.1.2 .1.2 (Bouw-id:
84102822e3d61eb989ddd325abf1ac077904985)

VLB1 VLB1

Re: opmaak afhankelijk van wel of niet berekend

Beste Leo,

Naar mijn idee kies je gewoon in de voorwaardelijke opmaak bij
"celwaarde is" "gelijk aan" en dan de formule die je gebruikt met de
bijbehorende gewenste opmaak.
Is er geen formule gebruikt maar gewoon ingevoerd, zal de opmaak niet
voor de cel toegepast worden.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt?

groeten Frank

Alex Plantema Alex Plantema

Op woensdag 5 november 2014 13:13 schreef Leo te Braake lijsten:

> [...]
> Ik zou willen kunnen zien aan de opmaak, welke velden ik ingevoerd
> heb, en welke ik laat berekenen. In de dialoog voor voorwaardelijke

=ISFORMULE(A1) levert WAAR als A1 een formule bevat.
Dit kun je gebruiken in de voorwaardelijke opmaak.

Alex.

Alex Plantema schreef op 5-11-2014 om 18:12:

> =ISFORMULE(A1) levert WAAR als A1 een formule bevat.
> Dit kun je gebruiken in de voorwaardelijke opmaak.

Ah, ongeveer als in excel.
Maar ik zie niet hoe ik dat in de dialoogvensters kwijt kan :-(
Staat dat ergens in een hulpfile met afbeeldingen?

Leo

Leo te Braake lijsten schreef op 5-11-2014 om 19:19:

> Ah, ongeveer als in excel.
> Maar ik zie niet hoe ik dat in de dialoogvensters kwijt kan :-(
> Staat dat ergens in een hulpfile met afbeeldingen?

wel, ik kan nu voor een bereik in een keer opmaak instellen per cel
afhankelijk van de waarde van die cel, maar hoe ik met formules moet
omgaan is me volmaakt onduidelijk. Heb met F1 Hulpteksten gevonden, maar
die lijken vertaald door iemand die voorwaardelijke opmaak niet uit
eigen diepgaande ervaring kent.
Als technisch vertaler kun je soms herkennen wat de oorspronkelijke
Engelse tekst was, en dan van daaruit werken, maar dat lukt hier niet:
taalkundig is er niks mis met het Nederlands...
De constructie met =isformula() kan ik in dit kader nergens kwijt.

Graag ideeën...

Op woensdag 5 november 2014 19:19 schreef Leo te Braake lijsten:

> Ah, ongeveer als in excel.
> Maar ik zie niet hoe ik dat in de dialoogvensters kwijt kan :-(

Als je deze opmaak op de cellen X2:X100 wil toepassen dan selecteer je deze cellen,
en dan klik je op Opmaak>Voorwaardelijke opmaak>Voorwaarde.
In plaats van: Celwaarde is
kies je: Formule is
en daarachter vul je in: ISFORMULE(X2)=1
en dan kies je een opmaak.

Maar je kunt ook waardenmarkering aanzetten, dat heeft Excel niet:
Extra>Opties>LibreOffice Calc>Weergave: Waardenmarkering aanvinken,
of alleen voor het huidige bestand: Ctrl+F8.
Dan zijn formules groen, getallen blauw en tekst zwart.

Alex.

Re: opmaak afhankelijk van wel of niet berekend

Dag Leo,

Leo te Braake lijsten wrote on 05-11-14 13:13:

> Ik zou willen kunnen zien aan de opmaak, welke velden ik ingevoerd heb,
> en welke ik laat berekenen. In de dialoog voor voorwaardelijke opmaak
> kom ik er niet uit.

Naast de - tegenwoordig erg uitgebreide - mogelijkheden van
voorwaardelijke opmaak, is er een andere mogelijkheid.
Menu Beeld > Waardenmarkering doet iets met andere kleuren voor
getallen, tekst en formules. En ik maak me sterk dat je via Extra >
Opties > LibreOffice ... Weergave... onderdeel Werkblad ook de kleuren
kunt instellen. Maar dat weet ik niet zeker.

- vrijwilliger http://nl.libreoffice.org
- volunteer http://www.libreoffice.org
- The Document Foundation Membership Committee Member

Alex Plantema schreef op 5-11-2014 om 21:30:

> [...]
> In plaats van: Celwaarde is
> kies je: Formule is
> en daarachter vul je in: ISFORMULE(X2)=1
Mooi. Werkt.
Zo snap ik het (nou ja, dat =1 is niet onlogisch, dat kan ik onthouden
voor de volgende keer)
> [...]
> of alleen voor het huidige bestand: Ctrl+F8.
> Dan zijn formules groen, getallen blauw en tekst zwart.
GEWELDIG!
Dàt was wat ik nodig heb! ... Dit kun je gewoon tijdelijk aanzetten
zolang je de behoefte hebt.
Werkt prima, behalve dat vooral groen niet zo goed opvalt.
Ik ga nu zoeken of deze opmaak bijgesteld kan worden. bv deze kleuren,
maar dan vet.

De voorwaardelijke opmaak heb ik weer uitgeschakeld.

Bedankt.

Leo.