snel door een tekstdocument

Next » 12
Jaap van der Laan Jaap van der Laan

snel door een tekstdocument

Onlangs LibreOffice gedownload en nu aan het uitproberen.
Ik werk altijd met Word als tekstverwerker. Als ik lange stukken schrijf controleer ik deze later. Bij dat controleren moet ik regelmatig onderbreken. Dan plaats ik een bladwijzer. Bij het opnieuw openen ga ik naar de bladwijzer en controleer verder.
In Writer zit ook de functie bladwijzer maar ik heb het idee dat deze heel anders werkt.

Misschien heeft Writer wel een soortgelijke functie als ik hierboven beschreef maar ... hoe heet het? En waar kan ik het vinden? En, hoe kan ik anders snel door een tekstdocument gaan?
Groeten,Jaap

Re: snel door een tekstdocument

Op 9 mei 2015 12:09 schreef Jaap van der Laan <[hidden email]>
:

Hoi Jaap

> [...]
> naar de bladwijzer en controleer verder.
> In Writer zit ook de functie bladwijzer maar ik heb het idee dat deze heel

Ik weet niet hoe de functie bladwijzer in Word werkt, maar in Writer kun je
het ook gebruiken voor jij wilt (denk ik)
Plaats op het punt waar je dat wil een bladwijzer met Invoegen >
bladwijzer. Je kunt die bladwijzer een naam geven.
Als je later naar de bladwijzer wilt springen klik je rechtsonder de
verticale schuifbalk op het rondje [image: Inline afbeelding 1] dan kies je
in de balk die verschijnt voor bladwijzer. Daarna kun je met de pijlen naar
volgende en vorige bladwijzer springen.
Anders kun je ook notities plaatsen waar je wilt. Invoegen > Notitie. Daar
kun je iets in zetten. Op dezelfde manier als met bladwijzer kun je van de
één naar de ander springen.

Heb je hier iets aan?

Groeten, Kees

> [...]
> beschreef maar ... hoe heet het? En waar kan ik het vinden? En, hoe kan ik
> anders snel door een tekstdocument gaan?

Jk Nieuwenhuizen Jk Nieuwenhuizen

Re: snel door een tekstdocument

Hi,

Er was een tijd dat ik heel enthousiast was over Libeoffice. Maar ik had
een probleem met saven, daarom is het gebruik een beetje op de achtergrond
geraakt.

Als ik een new document maak, weigert hij dat te saven omdat er in de
directory nog geen file onder die naam staat.

Ik heb dat een tijd op kunnen lossen door eerst een simpel tekstfiletje te
maken met een beetje nonsense. Die moest ik dan met 'chmod 777 <filename>'
aanmaken en dat ging goed, maa nu, 1, 2 jaar later,  lukt me dat ook niet
meer..

Inmiddels heb ik nieuwere linuxreleases en gaat dat ook niet meer. Kan
iemand mij zeggen hoe het moet?

Stomme vraag, maar het is niet anders. Wie helpt me out?

Dan dank.

Hans N
735727

Nieuwenhuizen, J.K.
2015-03-   T  : CET

[hidden email]

Dom Paul Bellotweg 8
5624KZ8 Eindhoven
+31402442226

N.B. In het geval ik accoord moest gaan met uw leveringvoorwaarden voordat
ik kon zien wat u levert: Die accepteer ik alleen na dubbele bevestiging.

Ik zal toch niet de enige zijn die ziet dat het dier dat men 'mens' noemt
met mogelijk 1 hogere apensoort de enige is
 die begiftigd is met medelijden voor soortgenoten ( ik dus ook, ook al zal
de lezer dat niet denken ), alles beter denkt
 te weten dan de Natuur en die dan naar zijn hand denkt te kunnen zetten (
ik niet) ?  Natuurlijk pikt de Natuur dat niet
 en bereidt diens ondergang, ik denk < 2050, voor ( zie J. Colhoun: Sci Am
febr 1962 ) .
Wat geeft ons dan het recht om 1-dag oude baby's te 'redden' en ze daarmede
veroordelen tot een afgrijselijk  bestaan en ten slotte door soortgenoten
te worden vernietigd?

> [...]
> kun je iets in zetten. Op dezelfde manier als met bladwijzer kun je van de

Re: snel door een tekstdocument (2: kan niet opslaan)

Het is niet zo slim om onder de naam van een bepaalde conversatie een
andere conversatie te beginnen met een totaal ander onderwerp lijkt me
en, als je dit probleem al één a twee jaar hebt, waarom ben je er dan
niet veel eerder mee gekomen???

Als ik niet beter wist zou ik zeggen dat je bij het installeren van je
linux distributie één (of meer) verkeerde keuzes gemaakt hebt. Ik geloof
niet dat dit probleem veroorzaakt wordt door LibreOffice.
Welke distributie gebruik je?

Op 10-05-15 om 18:23 schreef Jk Nieuwenhuizen:

> [...]
> veroordelen tot een afgrijselijk  bestaan en ten slotte door soortgenoten

Jan_Kol Jan_Kol

Re: snel door een tekstdocument

Of alternatief:
Maak een bladwijzer op de plek waar je die wilt hebben:
Selecteer een woord op de plaats waar je verder wilt gaan > Menu
Invoegen > Bladwijzer > geef die bladwijzer een naam > sluit het
bladwijzer venstertje.
Nu gaan we naar die bladwijzer toe als je weer begint:
Open het document > Menu Beeld > Navigator > Kies in de Navigator de map
Bladwijzer (er zal een + voor staan omdat er iets in zit) > Open de map
Bladwijzer en klik op de naam die je de bladwijzer gaf > je springt naar
her gewenste punt.

Ik heb het ook, n.a.v. wat Kees Kriek schreef, met alleen een
cursorpositie en/of zonder naam voor de bladwijzer geprobeerd. Dat lukt
nu eens wel en dan weer niet.  Met een woord lukte het altijd, dat wordt
als de bladwijzerfunctie je ernaar toe laat vliegen geselecteerd.

Ook lijkt mij handig de niet langer noodzakelijke bladwijzer(s) weg te
halen als je een nieuwe maakt en als je klaar bent alle bladwijzers met
dit doel te verwijderen om de lezers zich daar het hoofd niet over te
laten breken.

In Word kun je in het Bladwijzervenstertje, als er tenminste één (of
meer) bladwijzer(s) in staat(staan), direct naar zo'n plaats in een
document en bij Writer dus via Navigator, maar het komt op hetzelfde neer.

Alex Plantema Alex Plantema

Op zondag 10 mei 2015 18:23 schreef Jk Nieuwenhuizen:

> [...]
> tekstfiletje te maken met een beetje nonsense. Die moest ik dan met
> 'chmod 777 <filename>' aanmaken en dat ging goed, maa nu, 1, 2 jaar

Het lijkt me dat je probeert het document op te slaan in een map waar je geen schrijfrechten hebt.
Als je het met een ander programma probeert zal hetzelfde gebeuren.

Alex.

Re: snel door een tekstdocument

Dag Jaap,

> Op 9 mei 2015 12:09 schreef Jaap van der Laan <[hidden email]>

Twee suggesties:
Als je de Navigator opent (Beeld > Navigator) zit op de tweede rij,
derde knop van links, Herinnering instellen. Dat is ook een soort
bladwijzer.
Je kunt dan met de tweede knop op de eerste rij, Navigatie, instellen
dat navigeren gaat naar de herinneringen.
En met de derde en vierde knop op de eerste rij, spring je van de ene
naar de andere.

Maar misschien veel handiger: als je bij Extra > Opties > Algemeen je
naam invult, en bij Extra > Opties > Laden/Opslaan > Algemeen aanvinkt
'Gebruiker-specifieke instellingen samen met het document laden', dan
opent Writer het document waar je de vorige keer was gebleven.
(NB: deze functie is een tijdje kapot geweest, maar in 4.4.3 werkt het
weer :) )

Director
 _ _ _ _ _ _ _ _
skype   : cornouws
mobile  : +31 (0)6 25 20 7001
phone   : +31 (0)26 32 37 827
web     : www.nouenoff.nl
blog    : cor4office-nl.blogspot.com
jabber  : [hidden email]
twitter : cor4office
tdf     : [hidden email]
 _ _ _ _ _ _ _ _

Nou&Off
Postbus 377
6800 AJ Arnhem
The Netherlands

------- Verzoek / Request ----------------------------
Als u dit bericht per abuis hebt ontvangen: graag de
afzender direct informeren en het bericht verwijderen.

If you have received this message in error, please
delete it and notify the sender immediately.

- vrijwilliger http://nl.libreoffice.org
- volunteer http://www.libreoffice.org
- The Document Foundation Membership Committee Member

Jk Nieuwenhuizen Jk Nieuwenhuizen

Re: snel door een tekstdocument (2: kan niet opslaan)

Ieder die heeft gereageerd bedankt voor zijn tijd. Maar zo simpel is het
natuurlijk niet.

Mogelijk ligt het aan Knoppix, maar dan wel aan alle 3 de releases die ik
heb. Eens was het bezit er van statussymbool van de gebruiker. Helaas doet
ook Klaus Knoppert mee aan de ellende die de grafische kaart ons heeft
gebracht: "Maak alles mooier om te zien, en als het dan slechter werkt:
ach, dat is nou toch jammer".

Nogmaals dank.

HN

2015-05-11

> [...]

> geen schrijfrechten hebt.
> Als je het met een ander programma probeert zal hetzelfde gebeuren.

spidey-westland spidey-westland

Kolommen opmaak wisselen

Hoi users LO,

Het werken met kolommen hwb ik door.
Nu wil ik de eerste pagina met een 1/3 en een 2/3 kolom indelen.
Op de volgende pagina's wil ik een andere kolom indeling aanhouden/wisselen.

Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?

groet

Wim

Sent with AquaMail for Android
http://www.aqua-mail.com

On May 11, 2015 9:41:03 AM Cor Nouws <[hidden email]> wrote:

> [...]
> - The Document Foundation Membership Committee Member

> All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted

Jan_Kol Jan_Kol

Re: Kolommen opmaak wisselen

Waar je een nieuwe kolomindeling wilt starten een nieuwe sectie aanmaken
(Invoegen > Sectie) en daarin de gewenste kolommen weer aanmaken.

Jan

Bedankt, lekker simpel!WimOp 11-05-15 om 17:19 schreef Jan Koll:
Waar
      je een nieuwe kolomindeling wilt starten een nieuwe sectie
      aanmaken (InvoegenSectie) en daarin de gewenste kolommen
      weer aanmaken.JanSpidey-Westland schreef op 11-05-2015 om 15:35:Hoi users LO,Het werken met kolommen heb ik door.Nu wil ik de eerste pagina met een 1/3 en een 2/3 kolom indelen.Op de volgende pagina's wil ik een andere kolom indeling
        aanhouden/wisselen.Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?groetWimSent with AquaMail for Androidhttp://www.aqua-mail.comOn May 11, 2015 9:41:03 AM Cor [hidden email]:Dag Jaap,Op 9 mei 2015 12:09 schreef Jaap van der [hidden email] werk altijd met Word als tekstverwerker. Als ik
          lange stukken schrijfcontroleer ik deze later. Bij dat controleren moet ik
          regelmatigonderbreken. Dan plaats ik een bladwijzer. Bij het
          opnieuw openen ga iknaar de bladwijzer en controleer verder.Twee suggesties:Als je de Navigator opent (BeeldNavigator) zit op de
[...]
          werkt hetweer :) )vr. groet,Cor-- Cor NouwsDirector _ _ _ _ _ _ _ _skype   : cornouwsmobile  : +31 (0)6 25 20 7001phone   : +31 (0)26 32 37 827web     :www.nouenoff.nlblog    : cor4office-nl.blogspot.comjabber  :[hidden email] : cor4officetdf     :[hidden email] _ _ _ _ _ _ _ _NouOffPostbus 3776800 AJ ArnhemThe Netherlands------- Verzoek / Request ----------------------------Als u dit bericht per abuis hebt ontvangen: graag deafzender direct informeren en het bericht verwijderen.If you have received this message in error, pleasedelete it and notify the sender immediately.-------------------------------------------------------- Cor NouwsGPD key ID: 0xB13480A6 - 591A 30A7 36A0 CE3C 3D28  A038 E49D
          7365 B134 80A6- vrijwilligerhttp://nl.libreoffice.org- volunteerhttp://www.libreoffice.org- The Document Foundation Membership Committee Member-- Unsubscribe instructions: E-mail [hidden email] guidelines + more:http://wiki.documentfoundation.org/NetiquetteList archive:http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/All messages sent to this list will be publicly archived and
          cannot be deleted--Met vriendelijke groet,[hidden email]

spidey-westland spidey-westland

Odt files naar docx - en worden niet geopend

Hallo LO users,

Als ik een odt file opsla als docx file en vervolgens naar een Imac user stuur.
Dan wordt dit niet geopend. Het programma loopt vast. Is dit een probleem
vanuit LO?
Of is dit probleem bij de Imac user?

On May 11, 2015 6:38:18 PM SPW <[hidden email]> wrote:

> [...]
>           cannot be deleted--Met vriendelijke groet,[hidden email]

> All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted

Re: Odt files naar docx - en worden niet geopend

Beste Wim,

Spidey-Westland wrote on 11-05-15 21:53:

> [...]
> stuur.
> Dan wordt dit niet geopend. Het programma loopt vast. Is dit een

Wat voor een programma heeft die persoon?
Wat voor foutmelding/waarschuwing krijgt die?

Mogelijk is het een specifiek bestand, dat de problemen geeft.
Dan ik het nuttig als je een bugmelding maakt en daar een bestand dat de
fout geeft aan toevoegt.

- vrijwilliger http://nl.libreoffice.org
- volunteer http://www.libreoffice.org
- The Document Foundation Membership Committee Member

spidey-westland spidey-westland

Re: Odt files naar docx - en worden niet geopend

Beste Cor,

De ontvanger van mijn document heeft Imac met "Word" tekstediter.
(MicrosoftOffice).
Mijn document is met tekst en plaatjes en ook met kolommen.
Ik krijg tijdens opslaan geen foutmelding.
Dus voor mij is omduidelijk wat er is aan de hand. Ik kan nog een test
maken om het document als "doc" op te slaan.

Of is er nog een ander bestandopslag type voor Imac pages?

On May 11, 2015 10:13:00 PM Cor Nouws <[hidden email]> wrote:

> [...]
> - The Document Foundation Membership Committee Member

> All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted

Nico Koolsbergen-2 Nico Koolsbergen-2

Re: Odt files naar docx - en worden niet geopend

Ik heb de (vervelende) ervaring dat ondanks alle inzet van de LO-wereld
de docx- (en ook doc-)bestanden van LO niet volledig compatibel zijn met
die van MS. Dat blijkt als ik ze poog te kopiëren of op te slaan voor
bepaalde andere toepassingen. Alleen daarom moet ik ook MS Word op mijn
machine laten staan.
Zoiets zou ook hier kunnen spelen. Doc-files geven - bij mij dan -
overigens minder problemen dan docx-bestanden. Misschien is nog een
ander (gratis) office-programma een oplossing: WPS office (Engelstalig).
Bij doc-bestanden lijkt de comptabiliteit met MS Word lijkt iets groter
dan bij LO.

Nico

Nico Koolsbergen wrote on 12-05-15 09:04:
> Ik heb de (vervelende) ervaring dat ondanks alle inzet van de LO-wereld
> de docx- (en ook doc-)bestanden van LO niet volledig compatibel zijn met
> die van MS.

Microsoft office is inderdaad niet volledig compatible met andere
pakketten. En om het 'leuker' te maken, zijn er zo'n drie versies van
Microsoft docx in omloop.
Het moet wel beter worden: Microsoft gaat steeds beter ODF ondersteunen.
Ze hebben geen keuze, omdat bijvoorbeeld de Britse regering heeft
besloten ODF als standaard te gebruiken. Dus als Microsoft dat niet goed
ondersteunt, is het exit.
Uiteraard is het niet in het belang van Microsoft om goed samen te
werken met andere programma's. Het is alleen dankzij een bijna monopolie
dat ze zo groot blijven nog. Maar dat verandert dus.

Op korte termijn:
Mensen, ook op de Mac, adviseren om lekker óok LibreOffice te nemen. Of
de nieuweste Microsoft Office te kopen, waarin ODF beter wordt ondersteund.
En je kunt met de opmaak van documenten ook rekening houden met
uitwisseling met docx etc, maar dat is wel een beetje een vak.

> [...]
> Zoiets zou ook hier kunnen spelen. Doc-files geven - bij mij dan -
> overigens minder problemen dan docx-bestanden.

Dat gaat niet voor alles op. Als je een docx binnenkrijgt en die als
.doc opslaat, kunnen er ook weer zaken veranderen.

> Misschien is nog een
> ander (gratis) office-programma een oplossing: WPS office (Engelstalig).
> Bij doc-bestanden lijkt de comptabiliteit met MS Word lijkt iets groter
> dan bij LO.

Ik hoor dat al jaren. Laatst sprak ik iemand die het heeft geprobeerd en
die was diep bedroefd over de kwaliteit. Echt niet beter.

Er is maar één oplossing om vrij te komen van overheersing: met vrije
spullen en vrije formaten werken. Gelukkig biedt een programma als
LibreOffice ook veel extra's, waar je weer plezier aan hebt.

groetjes,

Spidey-Westland wrote on 12-05-15 08:41:

> De ontvanger van mijn document heeft Imac met "Word" tekstediter.
> (MicrosoftOffice).

Versie?
> Mijn document is met tekst en plaatjes en ook met kolommen.
> Ik krijg tijdens opslaan geen foutmelding.
> Dus voor mij is omduidelijk wat er is aan de hand. Ik kan nog een test
> maken om het document als "doc" op te slaan.

Probeer dat.
Een bugmelding is nuttig :
https://bugs.documentfoundation.org/
Duidelijk voorbeeldbestand, versies van jouw software en die van de
ander, helpen enorm.
Ik heb ik het verleden wel bugs langs zien komen van bestanden die niet
konder woden geopend na opslaan als docx/xlsx. Die meldingen worden
opgepakt.

vr. groeten,

- vrijwilliger http://nl.libreoffice.org
- volunteer http://www.libreoffice.org
- The Document Foundation Membership Committee Member

Jan_Kol Jan_Kol

Re: Odt files naar docx - en worden niet geopend

Cor,

Hierover een bug melden vind ik het paard achter de wagen spannen.
Microsoft vind dat de wereld moet zich aan Microsoft aanpassen en niet
Microsoft aan de wereld....... Als er al sprake zou zijn van een bug,
dan zou MS de oplossing moeten geven en niet LO.
In het verleden speelde dit nog veel sterker.  Een website, die je
maakte met MS Frontpage 98, zag er met IE tadeloos uit, maar als je die
opende met willekeurig welke andere browser dan werd het een puinhoop.
Voor mij reden indertijd met NVU te gaan werken, leek erg op Frontpage
98, maar werd goed weergegeven door alle browsers, m.u.v. IE.  IE deed
er dan weer een paar kleinigheden die wat minder gewenst waren, maar het
resultaat was alleszins acceptabel in tegenstelling tot met FP gemaakte
zaken in andere browsers...

Bovendien, en ik zie dat in ander reacties ook staan, waarom gaat die
Appelaar LO niet gebruiken, dan heb je immers geen problemen van
vertalen meer.

Gewoon naar:
https://nl.libreoffice.org/download/?type=mac-x86&version=4.3.7&lang=nl,
gaan en eventueel de versie wijzigen voor 64-bits.

Jan

Cor Nouws schreef op 12-05-2015 om 09:34:

> [...]
>
> vr. groeten,
> Cor

Re: Odt files naar docx - en worden niet geopend

Dag Jan,

Jan Koll wrote on 12-05-15 12:34:

> Hierover een bug melden vind ik het paard achter de wagen spannen.

Mag jij zo vinden, de ontwikkelaars en anderen die tijd spenderen bij
LibreOffice niet.

> Bovendien, en ik zie dat in ander reacties ook staan, waarom gaat die
> Appelaar LO niet gebruiken, dan heb je immers geen problemen van
> vertalen meer.

Dat wel natuurlijk ;)

groet,

[...]

Ik heb een test document opgeslagen als docx (xml).
Dit wordt bij Imac wel goed geopend.
Dit ga ik binnenkort controleren hoe het uitziet.