softmaker "free" office...

Ik las dat ze bij Manjaro de gebruiker een andere office-suite naast Libreoffice aan gaan bieden: Softmaker Freeoffice.
Het heet "free" omdat het niks kost. Dit in contrast tot de betaalde versie, die je na 30 dagen moet gaan gebruiken..
Ik ben natuurlijk gaan kijken!
Ik ben er niet van onder de indruk.
- Ik opende een echt pijn-docx-document (gebruik ik om te kijken hoe het staat met de ooxml-ondersteuning in LO) en freeoffice liet een bestand met aardig wat fouten zien. Ik zou zeggen, meer fouten dan LO er in maakt. En dat terwijl ik begrepen heb dat de ooxml-ondersteuning van freeoffice juist beter zou zijn en dat dat de reden van het besluit is. LO doet het niet 100% goed maar ik denk beter dan freeoffice.
- Het ziet er best wel netjes uit. De suite "mimict" natuurlijk MSO maar dat doet hij n.m.m. ook niet helemaal netjes. Wat dat betreft kom je n.m.m. bij LO ook niks te kort.
Kortom: ik vermoed dat het aanbieden van de keus uit twee office-programma's eerder een commerciƫle dan een praktische/inhoudelijke motivatie heeft.
De keus is voor mij niet moeilijk in elk geval. Zo op het eerste gezicht levert LO een beter resultaat, is de UI netter en is het programma echt openbron....

Martin /Nightowl/ Byttebier Martin /Nightowl/ Byttebier

Re: softmaker "free" office...

Op Fri, 13 Sep 2019 13:19:13 +0200
pieter <[hidden email]> schreef:

> [...]
> is voor mij niet moeilijk in elk geval. Zo op het eerste gezicht
> levert LO een beter resultaat, is de UI netter en is het programma

Ik heb FreeOffice hier staan op mijn pc.  De gui is inderdaad geen
juweeltje en ik gebruik FreeOffice niet, enkel als test.

Maar toch, zojuist ontdekt dat FreeOffice zeer snel werkt.
Ik heb hier een 183 p. tellende doc. die onder Libreoffice 6 niet
vooruit te branden is. Een toetsaanslag neemt soms ettelijke seconden
in beslag vooraleer het daadwerkelijk in het doc opgenomen wordt.

FreeOffice daarentegen werkt lekker snel.

Groeten,
Martin
--

UTSI: http://users.telenet.be/tos4ever/utsi.htm
Atari FTP-site: ftp://kurobox.serveftp.net:3021