som cellen op meer tabbladen

H. Harmsen H. Harmsen

som cellen op meer tabbladen

In LO 3.5.2.2 Calc onder W7 heb ik een spreadsheet aangemaakt met 7
werkbladen (7 tabs onderin, met de naam week1, week2, t/m week7)).
Van elk werkblad wil ik één bepaalde cel optellen, nl. cel F23.
De uitkomst daarvan wil ik in een cel zetten op een willekeurig werkblad.
Daarom heb ik die cel de formule gegeven: =SOM($week1.F23:$week7.F23)

Echter, het werkt niet goed.
Want als het resultaat van een cel 23 op een willekeurig werkblad (wat zelf
ook weer het resultaat is van een berekening op dat werkblad) verandert,
verandert de uitkomst in de cel met bovengenoemde formule niet.
Het gekke is echter: als ik de bovengenoemde formule verander, ENTER toets,
en dan opnieuw verander tot de oorspronkelijke formule zoals hierboven, dan
verandert het resultaat wél (en wordt het goede resultaat).

Is dit een bug, of heb ik een fout in de formule?

Alvast bedankt voor reacties.

Groet,
Harry Harmsen
Assen

Hans van der Leeuw Hans van der Leeuw

Re: som cellen op meer tabbladen

Bij Excel kun je "automatisch" herberekenen aanzetten. Misschien kan  dat
ook in Calc?
Groet,  Hans

2012/4/27 H. Harmsen <[hidden email]>

> [...]
> verandert het resultaat wél (en wordt het goede resultaat).
>
> Is dit een bug, of heb ik een fout in de formule?

H. Harmsen H. Harmsen

Re: som cellen op meer tabbladen

Hans,

'Automatisch herberekenen' kun je ook in Calc aanzetten en staat bij mij
aan. Maar helpt dus niet.
Zelfs F9 ('Opnieuw berekenen') heeft geen resultaat.

Groet,
Harry Harmsen
Assen

Op 28 april 2012 09:34 schreef Hans van der Leeuw <[hidden email]> het
volgende:

> Bij Excel kun je "automatisch" herberekenen aanzetten. Misschien kan  dat
> [...]

Hallo Harry,
Ik denk dat je het onmogelijke wil.
F23 is het resultaat van een berekening op dat werkblad.
Nu wil je F23 "ook" gebruiken voor de som van F23 van de werkbladen week 1
t/m 7.
F23 krijgt dan een dubbele functie en dat lijkt me lastig voor Calc (en ook
voor Excel).
Wat dacht je van F24 voor de som van F23 van werkbladen week 1/7?
Groet. Hans

2012/4/28 H. Harmsen <[hidden email]>

> [...]
> Harry Harmsen
> Assen
>

> Op 28 april 2012 09:34 schreef Hans van der Leeuw <[hidden email]> het

VLB1 VLB1

Re: som cellen op meer tabbladen

Beste Harry,

Je maakt volgens mij een functie fout in de formule.
Som functie is pas handig als er meerdere cellen bij elkaar staan en dat
is hier niet het geval.
Om de som te kunnen doen zal je de cellen ook moeten aangeven, dus

=SOM($week1.F23;$week2.F23;$week3.F23;$week4.F23;enz)
of
=$week1.F23+$week2.F23+$week3.F23+$week4.F23+enz

Groet Frank

H. Harmsen H. Harmsen

Re: som cellen op meer tabbladen

Hans,

Als ik je goed begrijp doe ik al wat jij aangeeft: de som van alle cellen
F23 op de werkbladen week1 t/m week7 laat ik uitrekenen in een andere cel,
namelijk F26.
In F26 staat dus de genoemde formule.
Is dat wat je bedoelt?
Dank voor het meedenken.
Overigens, ik heb intussen gemerkt dat als ik het spreadsheetdocument opsla
en opnieuw open, het resultaat in F26 wél goed berekend is.
Dat is mooi, maar bliojft vreemd, omdat berekeningen in andere cellen wel
direct worden uitgevoerd als de gegevens in een of meerdere cellen waarvan
het resultaat berekend wordt, verandert.

Groet,
Harry Harmsen
Assen

Op 28 april 2012 13:24 schreef Hans van der Leeuw <[hidden email]> het
volgende:

Alex Plantema Alex Plantema

Op zaterdag 28 april 2012 13:24 schreef Hans van der Leeuw:

> [...]
> (en ook voor Excel).
> Wat dacht je van F24 voor de som van F23 van werkbladen week 1/7?

Harry schrijft niet waar de som van de F23's terechtkomt,
maar als de som in F23 van een van die 7 bladen komen,
dan levert dat ongetwijfeld een cirkelverwijzing (foutcode 522) op,
en tevens zit het resultaat van dat tabblad dan niet in het totaal,
dus ik ben ervan uitgegaan dat de som in een andere cel dan F23 of op een ander blad komt.

Ik kan het probleem overigens niet reproduceren. Het werkt bij mij zoals het zou moeten.
(Windows XP, LibreOffice 3.5.2.2.)

Alex.

Op zaterdag 28 april 2012 13:46 schreef VLB1:

> [...]
>
> =SOM($week1.F23;$week2.F23;$week3.F23;$week4.F23;enz)
> of
> =$week1.F23+$week2.F23+$week3.F23+$week4.F23+enz

=SOM($week1.F23:$week7.F23) werkt wel degelijk.
Het telt de F23's van de bladen week1 t/m week7 op.
Bepalend is niet de naam van de bladen maar de volgorde ervan.
Dus als b.v. tabblad week2 na week7 staat wordt die niet meegeteld.

Alex.

Hans van der Leeuw Hans van der Leeuw

Re: som cellen op meer tabbladen

Hallo Harry,
Ik kon het niet laten en heb even zitten spelen met een vereenvoudigde
opstelling.

Blad1 in A1 getal 12 ingevoerd, in A2 getal 13, dan deze twee velden
getotaliseerd in A3 = sum(A1+A2)
Hetzelfde gedaan op Blad2 in A1 en A2, met andere getallen.

Op Blad 2 in B3 de formule: =Blad1.A3+A3.  Dan krijg ik netjes de som.
De waarde van A1 op Blad1 aangepast en gekeken op Blad2 wat dat tot gevolg
had in cel B3.
Keurig het totaal aangepast!

Voer ik in Blad2 B3 de operator Som() in dan gaat het fout en krijg ik een
#Name fout.
Misschien heb je er wat aan.

Op zaterdag 28 april 2012 14:51 schreef Hans van der Leeuw:

> [...]
> gevolg had in cel B3.
> Keurig het totaal aangepast!
>
> Voer ik in Blad2 B3 de operator Som() in dan gaat het fout en krijg

sum(A1+A2) kun je ook schrijven als A1+A2. De functie is overbodig bij één argument.
Als sum werkt heb je Engelse formules ingesteld. Dat kun je ook aan #Name zien.
Dan werkt Som niet.

Alex.

H. Harmsen H. Harmsen

Re: som cellen op meer tabbladen

Hans,

Ik heb even hetzelfde gedaan als jij en bij mij werkt dat precies zo.
Wat ik echter niet snap: in de formule '=Blad1.A3+A3' ontbreekt 'Blad2', en
toch werkt het.
In mijn formule zou het dan moeten worden:
'=week1.F23+F23+F23+F23+F23+F23+F23'. Maar dat werkt niet!

Voor de goede orde: ik ben niet erg bedreven in (formules voor)
spreadsheets, dus als ik onzin uitkraam of simpele vragen stel, weet je
waar dat aan ligt.

Groet,
Harry Harmsen
Assen

Op 28 april 2012 14:51 schreef Hans van der Leeuw <[hidden email]> het
volgende:

> [...]
> Keurig het totaal aangepast!
>
> Voer ik in Blad2 B3 de operator Som() in dan gaat het fout en krijg ik een

H. Harmsen H. Harmsen

Re: som cellen op meer tabbladen

Ook even uitgeprobeerd: de formule
'=week1.F23+week2.F23+week3.F23+week4.F23+week5.F23+week6.F23+week7.F23'.
Dat werkt perfect.
Maar, zo'n formule invoeren bij een spredsheet met slechts 7 tabbladen is
nog wel te doen.
Echter, miojn oorspronkelijke formule, waarvan Alex zegt dat ie goed is
(bedankt) is nou juist handig als je een spreadsheet met veel meer
tabbladen hebt (ik gebruikte hem bijv. in een Excel spreadsheet met zo'n 50
tabbladen).
Waarom hij dus niet goed werkt in mijn huidige LOCalc spreadsheet met 7
tabbladen, blijft mij vooralsnog en raadsel (afgezien van wat ik al
schreef: als ik de spreadsheet opsla, afsluit en weer opnieuw open, blijkt
het resultaat wel aangepast)
.

Groet,
Harry Harmsen
Assen

Op 28 april 2012 14:17 schreef Alex Plantema <[hidden email]> het
volgende:

Op zaterdag 28 april 2012 15:42 schreef H. Harmsen:

> [...]
> tabbladen, blijft mij vooralsnog en raadsel (afgezien van wat ik al
> schreef: als ik de spreadsheet opsla, afsluit en weer opnieuw open, blijkt

Gaat het alleen fout met één bepaald spreadsheet of heb je ook getest of het
met een nieuw spreadsheet waarin je soortgelijke formules intypt (dus niet kopieert
uit het probleemspreadsheet) ook niet goed werkt?
Het is best mogelijk dat er problemen optreden als je het met meerdere versies van OOo en LO
bewerkt hebt, of dat het door bepaalde bestandsinstellingen veroorzaakt wordt.

Alex.

Hans van der Leeuw Hans van der Leeuw

Re: som cellen op meer tabbladen

Hoi Harry,
Is het in het geval van 50 tabbladen niet handiger een soort van
hulp-werkblad te maken waarin je de waardes die je wilt optellen in één
kolom zet.
Dus A1 op het hulp-werkblad verwijst naar =Blad1.F23 en A2 verwijst naar
=Blad2.F23, etc.
Onderaan de kolom tel je dan alle waardes op met de SOM-functie.
Op al je werkbladen verwijs je dan naar de cel in het hulp-werkblad waar
het totaal staat.
Maakt het misschien ook eenvoudiger een 51ste werkblad toe te voegen of er
een te verwijderen.
Je ziet er zijn  vele wegen naar Rome.
Leuk probleem hóór, ik geniet.
> [...]

> Harry Harmsen
> Assen
>

> Op 28 april 2012 14:17 schreef Alex Plantema <[hidden email]> het

H. Harmsen H. Harmsen

Re: som cellen op meer tabbladen

Alex,

De spreadsheet waar het om gaat is nieuw.
En het wordt nog gekker: als ik nu de formule '=SOM($week1.F23:$week7.F23)'
in een nieuwe willekeurige cel typ, krijg ik nu de waarde 0 als resultaat.

Groet,
Harry Harmsen
Assen

Op 28 april 2012 15:59 schreef Alex Plantema <[hidden email]> het
volgende:

> [...]
> versies van OOo en LO
> bewerkt hebt, of dat het door bepaalde bestandsinstellingen veroorzaakt

H. Harmsen H. Harmsen

Re: som cellen op meer tabbladen

Ha Hans,

Altijd mooi als je anderen aan het genieten krijgt.. ;-)
Je alternatief is inderdaad een optie, maar betekent wel meer werk.
En hoewel ik in de meer dan 20 jaar dat ik nu met een computer werk er
regelmatig aan twijfel of de computer je inderdaad wel helpt om minder werk
te doen (citaat: "we gebruiken computers voor werk dat we vroeger niet
deden"), koester ik nog altijd de illusie dat de computer mij het leven
makkelijker zou moeten maken...

Groet,
Harry Harmsen
Assen

Op 28 april 2012 16:40 schreef Hans van der Leeuw <[hidden email]> het
volgende:

Op zaterdag 28 april 2012 17:51 schreef H. Harmsen:

> [...]
> En het wordt nog gekker: als ik nu de formule
> '=SOM($week1.F23:$week7.F23)'
> in een nieuwe willekeurige cel typ, krijg ik nu de waarde 0 als

Dan moet je systematisch te werk gaan en alle factoren uitsluiten.
Gebeurt het ook met een nieuw bestand:
1. met een schoon profiel,
2. als een andere gebruiker,
3. op een andere computer?
Dan weten we meer.

Alex.

H. Harmsen H. Harmsen

Re: som cellen op meer tabbladen

Alex,

Ik snap je voorgestelde werkwijze.
Maar:
a. dat is me nu een beetje te veel werk en moeite;
b. het lijkt me dan nog tamelijk lastig om te kunnen bepalen wat er precies
aan de hand is.

Ik stop er nu maar mee, want het gaat me te veel tijd kosten.
Op dit moment red ik me wel met de bedoelde spreadsheet.

Jij, en ook anderen, Hans met name, hartelijk dank voor het meedenken.

Groet,
Harry Harmsen
Assen

Op 29 april 2012 10:17 schreef Alex Plantema <[hidden email]> het
volgende:

Op maandag 30 april 2012 12:00 schreef H. Harmsen:

> [...]
>
> Ik stop er nu maar mee, want het gaat me te veel tijd kosten.
> Op dit moment red ik me wel met de bedoelde spreadsheet.

Dat is jammer. Zo komen we er niet achter of het echt een fout in Calc is.
Maar tot nu toe heeft niemand anders met dezelfde klacht zich hier gemeld.

Alex.