speller: geen taal

Guy Voets Guy Voets

speller: geen taal

Beste LibO-ers,

Ik heb al een tijdje een probleem met de speller: hij is meteen klaar met
checken!
De teksttaal is Nederlands, maar in het venster van de speller staat als
teksttaal 'Geen' en ik weet niet hoe dat te veranderen.

Enig idee?

--
Guy
using LibO 5.2.5 on a iMac Intel Sierra 10.12.4

Re: speller: geen taal

Op 28 april 2017 om 10:19 schreef Guy Voets <[hidden email]>:

> [...]
> De teksttaal is Nederlands, maar in het venster van de speller staat als
> teksttaal 'Geen' en ik weet niet hoe dat te veranderen.

Beste Guy

Welke versie werk je mee?
Staat er bij Extra - Taal voor alle tekst Nederlands?
Met venster, bedoel je dan het venster Spelling?
Staat er dan bij Teksttaal - Geen?
Kun je door op het pijtje naast Geen te drukken voor een andere taal kiezen?

Groeten, Kees

> [...]
>
> --
> Guy
> using LibO 5.2.5 on a iMac Intel Sierra 10.12.4

Ik heb nog even verder gezocht.
Wat heb je staan bij Extra > Opties > Taalinstellingen > Talen en dan bij
Standaardtalen voor documenten en dan bij Westerse?
Waarschijnlijk staat daar Geen. Als je daar bijvoorbeeld Nederlands van
maakt zal dit ook in het venster Spelling de standaardtaal zijn.

Groeten, Kees

Op 28 april 2017 om 10:26 schreef Kees Kriek <[hidden email]>:

> [...]
> Staat er dan bij Teksttaal - Geen?
> Kun je door op het pijtje naast Geen te drukken voor een andere taal

Guy Voets Guy Voets

Re: speller: geen taal

Beste Kees,

Ja, alles staat goed...

versie is 5.2.5.1
Opties > Taalinstellingen > Talen > Standaardtalen voor docs > Westerse =
Nederlands (NL)
(interface en locale instellingen = ook NL(NL)

Extra > Taal > Voor alle tekst = Nl (nl)

Onderaan op statusregel staat ook Nederlands (NL), waar ik ook klik in de
tekst.

Maar als ik op *A* klik in de balk (of via menu) voor spellingscontrole
krijg ik meteen bericht dat de controle klaar is... maar de Teksttaal in
het Spellingvenster is Geen.
als ik de uitklaplijst aanklik en NL kies, dan blijft het toch op Geen
staan.

ik dacht dat tot nu toe ik geen problemen had (misschien sinds installatie
nieuwe versie 5.2.5?)
Ik weet het niet, omdat ik veel in Frans en Engels werk... en daar lijkt de
speller wel te werken.

 vervelend, want ik zie geen uitweg...

alvast bedankt om mee te denken,
Guy

Op 28 april 2017 om 11:12 schreef Kees Kriek <[hidden email]>:

> [...]
> Waarschijnlijk staat daar Geen. Als je daar bijvoorbeeld Nederlands van
> maakt zal dit ook in het venster Spelling de standaardtaal zijn.

Guy
using LibO 5.2.4 on a iMac Intel Sierra 10.12.2
Dodoes can't afford to have headaches

Re: speller: geen taal

Beste Guy

Waarschijnlijk moet je je gebruikersprofiel even resetten.
https://wiki.documentfoundation.org/UserProfile/nl

Waarschijnlijk helpt dat wel.

Succes, Kees

Op 28 april 2017 om 18:16 schreef Guy Voets <[hidden email]>:

> [...]
> >

> --
> Guy
> using LibO 5.2.4 on a iMac Intel Sierra 10.12.2

Nu ik er over nadenk vind ik het eigenlijk een gemis dat LO niet net als
firefox een knop heeft om het gebruikersprofiel "op te frissen".

Op 29-04-17 om 08:00 schreef Kees Kriek:

> Beste Guy
>
> Waarschijnlijk moet je je gebruikersprofiel even resetten.
> https://wiki.documentfoundation.org/UserProfile/nl
>
> Waarschijnlijk helpt dat wel.
>
> Succes, Kees

Re: speller: geen taal

Op 29 april 2017 om 08:02 schreef pieter kristensen <
[hidden email]>:

> Nu ik er over nadenk vind ik het eigenlijk een gemis dat LO niet net als
> firefox een knop heeft om het gebruikersprofiel "op te frissen".

Je zou er een wijzigingsvoorstel van kunnen maken. :-)

> Op 29-04-17 om 08:00 schreef Kees Kriek:
>
> Beste Guy

Re: speller: geen taal

Ik zal er eens naar kijken.... Een "wijzigingsvoorstel"?.... Is ik ken
wel die "feature requests" "enhancements" enz.

Op 29-04-17 om 08:07 schreef Kees Kriek:

> Je zou er een wijzigingsvoorstel van kunnen maken. :-)

Re: speller: geen taal

Op 29 april 2017 om 08:11 schreef pieter kristensen <
[hidden email]>:

> Ik zal er eens naar kijken.... Een "wijzigingsvoorstel"?.... Is ik ken wel
> die "feature requests" "enhancements" enz.

Op Bugzilla kun je bugs melden, maar ook een wijzigingsvoorstel maken.
https://bugs.documentfoundation.org/enter_bug.cgi

Re: speller: geen taal

Zoals Karel Appel al zei: "ik rotzooi maar wat aan".
Ik hoop dat ik het op een acceptabele manier gedaan heb
https://bugs.documentfoundation.org/show_bug.cgi?id=107514

Op 29-04-17 om 08:19 schreef Kees Kriek:

> Op Bugzilla kun je bugs melden, maar ook een wijzigingsvoorstel maken.
> https://bugs.documentfoundation.org/enter_bug.cgi

Re: speller: geen taal

Ziet er prima uit toch :-)

Op 29 april 2017 om 08:30 schreef pieter kristensen <
[hidden email]>:

> [...]
>
> Op 29-04-17 om 08:19 schreef Kees Kriek:
>
> Op 29 april 2017 om 08:11 schreef pieter kristensen <

Re: speller: geen taal

Oh, dank je!

Op 29-04-17 om 08:37 schreef Kees Kriek:

> Ziet er prima uit toch :-)

Guy Voets Guy Voets

Re: speller: geen taal

Hallo,

Ja, gebruikersprofiel opfrissen...
Alleen kan ik het hier op mijn Mac met OSX 10.12.4 (Sierra) niet
terugvinden.
De Bibliotheek op het hoogste niveau heeft Application Support, maar
libreoffice staat daar niet bij
De Bibliotheek op Gebruikersniveau heeft Application Support, maar die
is... leeg!
Waar kan het profiel dan zitten?

Ik probeer nog eens met LibO 5.3.2 te installeren, maar dat zal wel geen
verschil maken (nu nog 5.2.5)

groetjes,
Guy

Op 29 april 2017 om 08:40 schreef pieter kristensen <
[hidden email]>:

> [...]
>
> Ziet er prima uit toch :-)

Guy
using LibO 5.2.4 on a iMac Intel Sierra 10.12.2

Je LO profiel zit op je mac in die ~/libary folder.
Zie
http://www.macworld.co.uk/how-to/mac-software/how-show-hidden-files-library-folder-mac-3520878/
Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Op 30-04-17 om 18:11 schreef Guy Voets:

> [...]
> is... leeg!
> Waar kan het profiel dan zitten?
>
> Ik probeer nog eens met LibO 5.3.2 te installeren, maar dat zal wel geen

Guy Voets Guy Voets

Re: speller: geen taal

hehe, het schijnt te lukken.
ik was inderdaad vergeten hoe verborgen bestanden te zien krijgen.
Ik geloof dat ze nu nog wat beter verborgen zijn op Sierra.
wreed bedankt, zoals sommigen hier zeggen.

gegroet,
Guy