[sv-users] Calc

Tristano Colautti Tristano Colautti

[sv-users] Calc

Hi

Need some help with a Calc function. How do I?

Rgards /Tristan

Johnny Rosenberg Johnny Rosenberg

Re: [sv-users] Calc

Den fre 30 okt. 2020 kl 16:17 skrev Tristano Colautti <[hidden email]
>:

> Hi

Hej.

> Need some help with a Calc function. How do I?

Du gör som du gjorde nu, fast istället ställer du din fråga direkt och
helst på svenska. Vill du hellre skriva på engelska finns en annan
e-postlista för det, nämligen [hidden email]. Precis som här
är det förstås lämpligt att vara medlem i listan, annars får man inte se
eventuella svar.

Så vilken funktion har du problem med?
Vad för problem har du med funktionen?
Vilket resultat fick du av funktionen?
Vilket resultat vill du ha?
Och så vidare…

Så många detaljer som möjligt, så ökar chansen att du får ett bra svar.

Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg

Den lör 31 okt. 2020 kl 16:29 skrev Lennart <[hidden email]>:

> Hej!
> Jag skulle också behöva hjälp med calc. Fast inte med någon speciell
> funktion, utan en manual helt enkelt, eller en bra lärobok där det finns
> exempel som visar hur man gör. Vore kul att lära sig. Alla tips är välkomna!
> mvh
> Lennart

På vilken nivå hade du tänkt? För de som inte vet hur ett kalkylprogram
fungerar över huvud taget, eller för de som är vana vid Excel och nu vill
använda LibreOffice Calc istället?

Det finns i alla fall en och annan video på YouTube om detta på lite olika
nivåer. En sökning på LibreOffice Calc Tutorial borde ge ett antal träffar.
Kanske inte så många på svenska dock.

Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg

Den lör 31 okt. 2020 kl 01:38 skrev Anita Taube <[hidden email]>:

> Hej igen.
>
> Har pc med Windows 10 och Libre Office.
>
> Jag skrev dagbok.

I LibreOffice Calc? Eller var det inte du som skrev det första inlägget?
Känner mig lite förvirrad här… 😁

> Men texten har slagit över
>
> till något oläsligt. Vet ej när det hände.

Men det hände inte medan du skrev i alla fall?

> Så här ser det ut:
>
> O M[Æy9Fà’ !>
> /-uнȲQ(˜³Ž ÔÀÑÃ
> ------------------------------
>
> I iL6°$]R û6íç¼f0
>
> OC/ L]„¶SUÃyXÊ
>
> õîùÑŽãmš«à Û!s
> »cŽR f8¥òÝÛ&³µÍ
> æ%¡g+ ½¾Z
>

> Önskar få läslig text.

Vilket filformat har du sparat det hela som? Det vill säga, vilken
filändelse har filen? .odc? .odt? .xls? .doc? .xlsx? .docx? .rtf? .sxt?
.sxc? .txt? Något annat?

Har filen någon gång öppnats och redigerats med något annat program än
LibreOffice Calc?

Vad som kan ha hänt med din fil kan jag ju bara gissa. Antingen har du
råkat välja något knepigt teckensnitt (i så fall är det ju bara att välja
ett mer normalt, så är problemet löst), eller så kan det ha blivit fel på
din fil på grund av hårddiskproblem eller liknande. Det finns säkert annat
som kan ha hänt också.
Det enklaste är nog om du helt enkelt laddar tillbaka din senaste
fungerande fil från någon av dina dagliga säkerhetskopior. Det blir nog
minst jobb; då behöver du bara lägga till det som du gjorde med filen efter
att just den versionen sparades.
Gör du inga dagliga säkerhetskopior så får jag väl förutsätta att du inte
betraktar dina filer som viktiga, så då är det väl bara att börja om från
början.

En sista (eventuell) lösning som jag kan komma på är att du skickar filen
till någon som möjligen kan lista ut vad som blivit fel och, i bästa fall,
till viss del återställa filen åt dig. Jag vet inte vilka här som är bra på
sådant, men jag kan göra ett försök om du vill, men jag lovar absolut
ingenting mer än att göra ett försök. Det är inte alls säkert att det går
att lösa.

*Finns känslig information i filen* ska du förstås inte skicka den till
någon som du inte vill ska kunna läsa innehållet.

Men börja i alla fall med att besvara frågorna ovan så ska vi se om vi inte
kan komma vidare på något sätt.

Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg

Mvh Anita Taube-Holmgren

> Skickades från E-post <https://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=550986>
> för Windows 10

Anita Taube Anita Taube

Sv: [sv-users] Calc

För drygt en månad sedan lämnades datorn in för byte av ”hårdvara”- pga att datorn inte gick att starta. Hade en massa  jobb liggande på skrivbordet (dumt nog). Brukar alltid snabbt föra över allt till separat hårddisk. Men jag var mitt uppe i ett arbete med texter.
Firman som bytte hårdvaran körde över all text till ett USB- minne.
När jag efter ett par veckor förde över det materialet till datorn och sorterade upp det hittade jag den oläsbara texten. Så jag vet inte om jag själv gjort något fel. Sidan var bara där.
Jag är 71 år och är väldigt rädd att trycka på funktioner jag inte känner igen.
Det var jag som skrev första inlägget.
Filändelse???? Jag tror det är docx.
Anita th

Den sön 1 nov. 2020 kl 07:44 skrev Lennart <[hidden email]>:

> Har nu faktiskt hittat en hel del engelska videor om calc. De verkar bra,
> men det krävs lite tålamod från min sida också märker jag.
> Sen en annan fråga, om jag lär mig Libreoffice calc, kan jag då också
> använda Microsofts Excel? Eller är de så olika att jag måste lära mig det
> också från grunden?

För enklare saker fungerar de på ungefär samma sätt. Dock hittar du saker
på helt andra ställen, men cell-funktioner är samma. Några saknas dock i
Excel (exempelvis PÅSKDAGEN, eller EASTERSUNDAY som den heter på engelska)
medan andra saknas i LibreOffice Calc (exempelvis någon leta-funktion som
skulle vara en killer-version av LETARAD men jag kommer inte ihåg vad den
heter).

Ska du skriva makron eller skript är det inte heller samma, eftersom Excel
använder VBA (Visual Basic for Applications), men jag tror att vissa
enklare VBA-skript går att köra i LibreOffice Calc också om man ställer den
i något kompatibilitetsläge som verkar finnas, men det har jag aldrig haft
något behov av, och därmed inte satt mig in i.

Vis lite mer avancerad användning märker man också vissa skillnader,
exempelvis när det gäller cellvalidering: För att säkerställa att man mater
in ”rätt saker” i en cell, kan man välja att välja dessa ”saker” från en
”drop-down-list” i cellen. Innehållet i den kan man i LibreOffice Calc
länka till en separat Calc-fil. Motsvarande går inte att göra i Excel, utan
att tillgripa något knep, exempelvis att offra ett särskilt blad i excel
dit man länkar den externa filens innehåll. Dock, när jag testade detta på
jobbet (i Windows 10), fungerade det ibland inte, utan det blev ibland
något helt annat innehåll än det skulle vara, så jag tog hem filen och
anpassade sökvägarna till Linux (eftersom jag enbart kör Linux hemma), men
där funkade det varje gång… så det verkar som att den funktion bara funkat
tillfredsställande i Linux.

Andra skillnader är att man inte verkar kunna länka till annan fil i Excel
utan att ha denna andra fil öppen, vilket går utmärkt i LibreOffice Calc
(sedan vet jag inte om det kanske är så att den andra filen ändå är öppen
utan att man som användare märker det, men man slipper i alla fall att
själv se till att den är öppen).

Har du ett cellområde som du vill sortera i Excel och du kanske inte vill
ha med första och/eller sista kolumnen i sorteringen är detta omöjligt i
Excel (om inte, hur fan gör man?). Excel lägger till kolumnerna i
markeringen vare sig du vill eller inte och det går inte att göra ett skit
åt det (om man kan, hur fan gör man?). I LibreOffice Calc får du upp en
dialogruta där du kan välja hur du vill ha det. Enkelt. Funkar.

Plus en del annat.

Till Excels fördel kan man väl nämna samma sak som jag just nämnde som
nackdel: Excel försöker lista ut vad du vill göra och ofta stämmer det och
det blir då mindre jobb för dig som användare.

Men gör man enkla saker märker man nog knappt om man jobbar i Excel eller
LibreOffice Calc. Båda har sina för- och nackdelar och lite olika
arbetssätt. LibreOffice Calc är väl lite mer formatmall-orienterat än
Excel. Detta har man stor glädje av om man använder formatmallar redan från
början. Det innebär lite mer jobb i inledningsskedet men mycket
tidsbesparing när man kommit en bra bit på vägen.

Finns massor att säga, men det känns som att det mesta av det jag redan
skrivit är lite överkurs…

Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg