[sv-users] Dåligt program

ingrid@punkt.se ingrid@punkt.se

[sv-users] Dåligt program

Libre Office är nog det sämsta program jag haft.
Har gjort bilder och annonser på Power Point i minst 25 år och det har inte
varit några problem.
Så fick jag ny dator och PP funkar inte med det nya Libre Office som fanns
på datorn.
Jag skulle skicka in en annons idag och efter att bilden försvunnit minst 8
ggr och inte gått att återställa, ger jag upp.
Vad ska jag göra för att det ska funka. Vill ha svar på svenska.
Hälsningar
Ingrid Asp

Jan Öhman Jan Öhman

Re: [sv-users] Dåligt program

Hej!
Vi får ta det igen.

PowerPoint finns inte i LibreOffice paketet. (vad jag vet)
Det som ligger närmast heter LO Draw.

Försöker du öppna PP-dokument i LibreOffice?
//Jan

[hidden email] skrev den 2015-02-12 11:59:

> [...]
> ggr och inte gått att återställa, ger jag upp.
> Vad ska jag göra för att det ska funka. Vill ha svar på svenska.

Kaj Persson-2 Kaj Persson-2

Re: [sv-users] Dåligt program

Hej!
En liten rättelse bara, se nedan.

Den 2015-02-12 12:35, skrev Jan Öhman:
> Hej!
> Vi får ta det igen.
>
> PowerPoint finns inte i LibreOffice paketet. (vad jag vet)
> Det som ligger närmast heter LO Draw.
Här gick det lite för snabbt. Motsvarigheten till Microsofts PowerPoint
heter i LibreOffice Impress. Ett utmärkt program, som jag själv har haft
mycken glädje av. Dock måste man vara medveten om att de båda programmen
inte kan vara till ett hundra procent utbytbara, eftersom de har olika
kod, olika programmerare, och Microsoft som vanligt är väldigt hemliga
med vad de har totat ihop. Min erfarenhet är att just bildhanteringen
kan skilja en del, såväl i Impress som i Write gentemot Microsofts
produkter, men när man väl har valt sida, kan man åstadkomma minst lika
bra resultat i LibreOffice som i Microsofts program. /Kaj

> Försöker du öppna PP-dokument i LibreOffice?
> //Jan

Kaj Persson-2 Kaj Persson-2

Re: [sv-users] Dåligt program

Hej igen!
Här gick det lite för snabbt för mig också. Writer skulle det förstås
vara.  /Kaj

> [...]

bra resultat i LibreOffice som i Microsofts program. /Kaj

> Försöker du öppna PP-dokument i LibreOffice?

Jan Öhman Jan Öhman

Re: [sv-users] Dåligt program

Oj!
Kan man "teoretiskt" öppna PP-filer i Impress?

Håller med - man måste välja "sida" och i hålla sig till den.

//Jan

Kaj skrev den 2015-02-12 12:54:

> [...]
> Write gentemot Microsofts produkter, men när man väl har valt sida,
> kan man åstadkomma minst lika bra resultat i LibreOffice som i

Niklas Johansson Niklas Johansson

Re: [sv-users] Dåligt program

Hej Ingrid

Först och främst borde jag väl säga att programmet Draw borde vara ett
bättre alternativ för att skapa annonser. Men nu kan det ju vara så att
du fått en annons från något annat håll och därigenom har behov av att
använda Impress. Hur som helst...

Det är förstås alltid frustrerande att höra att sådana problem finns i
programmet. Jag minns att det var en hel del fall med liknande problem i
bland annat 4.0-serien men jag har inte råkat ut för det på länge. Om du
har kvar programmet skulle du kunna vara vänlig att öppna det och gå
till menyn "Hjälp" och välja "Om LibreOffice". I dialogen som visas står
det vilken version du har installerad. Om det är 4.3 eller senare så
vore det bra om du kunde meddela det här så att vi kan skapa en
buggrapport, och i förlängningen även se till att problemet blir fixat.

Om du har en version som är äldre än 4.3.x så skulle jag starkt
rekommendera att du laddar ner en nyare version, förslagsvis 4.3.5. Om
du går till sidan: http://sv.libreoffice.org/ladda-ner-libreoffice/
och tittar strax under de gröna nedladdningsknapparna så ser du
texten*Ändra version: *klicka på länken 4.3.5 och klicka sedan på
nedladdningsknapparna för att ladda ner de senaste installationsfilerna.

Med vänlig hälsning
Niklas Johansson

> [...]

> ggr och inte gått att återställa, ger jag upp.
> Vad ska jag göra för att det ska funka. Vill ha svar på svenska.

Kaj Persson-2 Kaj Persson-2

Re: [sv-users] Dåligt program

Oh ja! Det är bara att öppna, och PP-filen kommer upp hur fint som
helst. Omvändningen gäller också. Jag har byggt bildspel i Impress och
exporterat till PP-format. När jag sedan testade i PP, så var det var
bara några lite speciella bildövergångar, som inte fanns definierade
där, som måste göras om. /Kaj