[sv-users] Giant letters

max-3 max-3

[sv-users] Giant letters

Hello! My Libre Office crashed today and when I downloaded it again it
has giant letters even if I write in normal size 12. What can I do to
fix that?

Johnny Rosenberg Johnny Rosenberg

Re: [sv-users] Giant letters

Den tis 6 okt. 2020 kl 15:52 skrev <[hidden email]>:

> Hello! My Libre Office crashed today and when I downloaded it again it
> has giant letters even if I write in normal size 12. What can I do to
> fix that?

Detta är en e-postlista för LibreOffice på svenska, så det går bra att
skriva på svenska här. Det är det som är själva poängen med denna listan.
Det finns en motsvarande på engelska också, [hidden email],
som jag tror är betydligt mer befolkad också, så om man ändå ska skriva på
engelska får man nog större utbyte av den. Bara ett tips.

Hur som helst, du har kört LibreOffice och det kraschade. Sedan laddade du
ner det igen? Varför? Uppdaterade du till en nyare version? Vilken version
har du nu? Vilken version hade du innan?
När det gäller de gigantiska bokstäverna  kan man ju bara gissa. Har du
kanske zoomen inställd på ett högt värde?
Vilken del av LibreOffice pratar vi om? Ordbehandlaren (Writer),
Kalkylprogrammet (Calc), presentationsprogrammet (Impress), ritprogrammet
(Draw) eller vad? Allihop?

Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg

Den ons 7 okt. 2020 kl 13:35 skrev <[hidden email]>:

> Jag hade version 6.0 innan och laddade ner version 7.0 för att försöka
> bli av med dom gigantiska bokstäverna. Det kanske är zoomen då, men var
> hittar jag den och vilket värde ska den normalt vara inställd på? Det är
> ordbehandlaren det gäller. Mvh Max

Längst ner till höger finns ett litet reglage att dra i, men även ett plus
och ett minus att klicka på om man vill ha lite mer kontroll. Siffrorna
till höger är ju i procent, så 100 % borde ju vara ”normalt”.

En annan grej att testa när något blir knas och man inte förstår varför, är
att ta bort (eller byta namn på) sin profil, så att LibreOffice får skapa
en ny från grunden. Funkar det då, kan man ju kopiera över sådant man
behöver från den gamla profilen (exempelvis egna ordlistor och sådant),
lite i taget (tar man allt på en gång och det blir knas igen, vet man ju
inte vilken av alla filer som knasade till det).

Profilen finns i ~/.config/libreoffice/4/  (om man kör Unix eller Linux,
vad gäller övriga operativsystem har jag ingen aning) och den heter user.
Byt namn på den till något annat, typ user.old, och starta LibreOffice
Writer så skapas en ny user-mapp automatiskt. Funkar allt då, så var det
knas i någon fil någonstans nere i den mappen eller någon undermapp till
user.

Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg