[sv-users] Help

jonna löfgren jonna löfgren

[sv-users] Help

Hi! I wrote a long document today, a letter for my grandmother. I exported it as a jpeg, and thought I could print it later. Now I see that only one page was saved. Is there any way to get back all The other pages? Please help, I wrote such a personal and deep text and writing it again won't be The same.

Hämta Outlook för Android<https://aka.ms/ghei36>

Johnny Rosenberg Johnny Rosenberg

Re: [sv-users] Help

Du vet om att du just skrev till [hidden email], där ”sv” står
för svenska? Det är alltså tänkt att man ska kunna skriva på svenska här.
Inte för att man måste, men möjligheten finns i alla fall. Vill man skriva
på engelska finns [hidden email], där chansen att få svar är
betydligt större än här (eftersom det finns mycket fler användare där än
här).

Det där med att exportera till jpeg för att skriva ut är nog det näst mest
absurda jag någonsin läst, åtminstone inom detta ämnesområde. Såg att du
ställde samma fråga på LibreOffice på Facebook, och du skrev att du valde
export till jpeg för att din skrivare inte accepterar något annat. Det
låter ännu mer absurt i mina öron. Vad sjutton har du för en skrivare då?
Eller använder du den fristående och låter den skriva ut från något
minneskort eller liknande? Kanske inte spelar någon roll, men jag blir ju
så otroligt nyfiken när jag läser sådant, när jag väl fått hakan tillbaka
där den satt innan…

En bra grundregel när det gäller allt man producerar i livet som man vill
behålla, det kan vara text, video, musik, nästan vad som helst: Behåll
alltid originalet! Alltid alltid alltid! Kopior kan man alltid göra nya om
man har originalet, men du kan aldrig göra ett nytt original av en kopia.
Har du inte behållit originalet och om det inte finns med i någon av dina
dagliga säkerhetskopior, så är det nog fruktansvärt kört, är jag rädd. Det
är bara att börja från början och göra rätt denna gången så att du slipper
göra om alltihop en tredje gång.

Att endast en sida exporterades till jpeg är ju ganska naturligt. Jpeg är
ett bildformat. Det är ju ganska naturligt att tänka sig att en sida är en
bild om man konverterar till ett bildformat. När jag var inne och kikade i
export-dialogen nyss såg jag dock inget sätt att välja vilken sida man vill
exportera, men det kan ju bara bero på att ingen utvecklare orkat göra
klart den funktionen, eftersom man inte i sin vildaste fantasi kunde
föreställa sig att någon faktiskt skulle försöka exportera till jpeg, men
vad vet jag…? 😁

Men för att sammanfatta: Inte mycket hopp där, tyvärr. Det snabbaste är nog
att skriva om alltihop från början, men spara filen denna gången! Och jag
tvivlar mycket starkt på att din skrivare kräver jpeg, men motbevisa mig
gärna, så vet jag i alla fall vad jag ska undvika nästa gång jag köper
skrivare…

Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg

Den tis 22 dec. 2020 kl 19:46 skrev jonna löfgren <[hidden email]>:

> [...]
> help, I wrote such a personal and deep text and writing it again won't be

Lennart-2 Lennart-2

Re: [sv-users] Help

> [...]

> tvivlar mycket starkt på att din skrivare kräver jpeg, men motbevisa mig
> gärna, så vet jag i alla fall vad jag ska undvika nästa gång jag köper

Lennart-2 Lennart-2

[sv-users] Användargränssnitt

Hej!
Undrar om nån vet hur man kan få ett engelskt användargränssnitt (detta märkliga ord). Vid vissa tillfällen vill jag ha det på engelska, men hur jag än gör så misslyckas jag. Har försökt att ladda ned en engelsk version av Libreoffice, men på något sätt är ändå allt på svenska när installationen är klar (fattar inte hur det går till). Inte heller har jag lyckats hitta någon exe språkfil som i efterhand kan ändra språket på användargränssnittet (heter det kanske userinterface på engelska?) Det bästa vore ju om man kan växla språk alltefter behov. Oftast är ju svenska bra, men om man har kontakter i utlandet behöver man ibland känna till engelska orden

Väldigt tacksam om nån kan hjälpa med detta!
Lennart

Jag har Windows 8.1

Erik Österlund Erik Österlund

[sv-users] Re: [sv-users] Användargränssnitt

Hej Lennart
Under ”Libreoffice" i menyraden (Längst till vänster på mac) väljer man ”Inställningar”. Där finns ett val - ”Språk”. Klicka på det så tror jag du löser det.
Mvh Erik

Den tis 29 dec. 2020 kl 11:29 skrev Lennart <[hidden email]>:

> [...]
> jag än gör så misslyckas jag. Har försökt att ladda ned en engelsk version

Vet inte vilket operativsystem du har, så jag kan bara tala för mig själv
här. När jag laddat ner LibreOffice genom tiderna har det alltid funnits
ett grundpaket (på amerikansk engelska) och två språkpaket på svenska (ett
för användargränssnittet och ett för hjälp-texterna), så vill man *alltid*
ha engelsk version så skiter man ju bara i att installera något annat än
grundpaketet. Kanske är det lite annorlunda om man har Windows eller något,
men det har jag ingen aning om. Tror inte det, för det hade jag nog
reagerat på när jag installerade LibreOffice på jobbet för ett tag sedan
(där vi måste använda Windows eftersom de låst in sig fullständigt på det).

Men även om du installerat de svenska paketen så finns det ju, som någon
redan sagt, i inställningarna. *Verktyg → Alternativ… → Språkinställnignar
→ Språk → Användargränssnitt*. När du valt språk och tryckt Verkställ eller
OK ombeds du att starta om LibreOffice. När du gjort det har du ditt
användargränssnitt på det språk du valde. Givetvis kan man bara välja de
språk man installerat, så har du bara installerat svenska kan du bara välja
mellan svenska och amerikansk fåntrattsengelska.

Om syftet med att köra på engelska är att kommunicera med andra om
cellformler i Calc behöver du inte ändra användargränssnittet alls:
*Verktyg → Alternativ… → LibreOffice Calc → Formel → ☒ Använd engelska
funktionsnamn*

Nu kommer dina cellformler att bli på engelska medan användargränssnittet
fortsätter att vara på svenska, om det var det du hade innan.

Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg

> [...]

> utlandet behöver man ibland känna till engelska orden
>
> Väldigt tacksam om nån kan hjälpa med detta!

Lennart-2 Lennart-2

Re: [sv-users] Re: [sv-users] Användargränssnitt

Tack Johnny, och även Erik Österlund, för tips om att ändra språk. Det var ju synd att det bara var i Calc som det gick så enkelt att ändra språk i menyerna. För i  *Verktyg → Alternativ… → Språkinställnignar→ Språk → Användargränssnitt*, där syns inget annat alternativ att välja på. Tydligen måste man ladda ned språkpaket först, men nu jag hittar  ingenstans där det går att ladda ned något sådant. Förut skulle man ju  alltid själv ladda ned ett svenskt språkpaket men nu, med version 7 av Libreoffice, är är det tydligen inbyggt. Och varifrån i världen jag än försöker ladda ned Libreoffice, så är det nån hustomte på internet som ser till att jag ändå laddar ned svenska Libreoffice. Och det är ju inte fel i och för sig, men jag skulle vilja växla ibland till engelska. Men det ska inte tolkas som att jag inte värdesätter de svenska översättarna, inte alls. Ett stort tack till alla som gör det möjligt att ha Libreoffice på svenska! En hjälteinsats för svenska folket skulle jag vilja säga. Fast mina internationella kontakter gör att jag ibland behöver menyerna på engelska.
Hälsningar
Lennart

Och visst, jag har också låst in mig på Windows, version  8.1 närmare bestämt.

Ärende: [sv-users] Re: [sv-users] Användargränssnitt
Datum: torsdag den 2020-12-31 10:26

> [...]

> utlandet behöver man ibland känna till engelska orden
>
> Väldigt tacksam om nån kan hjälpa med detta!

[sv-users] Re: [sv-users] Re: [sv-users] Användargränssnitt

Den ons 6 jan. 2021 kl 10:14 skrev Lennart <[hidden email]>:

> Tack Johnny, och även Erik Österlund, för tips om att ändra språk. Det var
> ju synd att det bara var i Calc som det gick så enkelt att ändra språk i
> menyerna.

Vad menar du? Inställningen gäller rubbet. Om du i LibreOffice Calc väljer
engelska, stänger LibreOffice och sedan öppnar LibreOffice Writer är den på
engelska. Det spelar ingen roll vilken du är i, språket för det grafiska
användargränssnittet gäller hela LibreOffice. Får du ett annat resultat?
Eller menar du något helt annat?

> För i  *Verktyg → Alternativ… → Språkinställnignar→ Språk →
> Användargränssnitt*, där syns inget annat alternativ att välja på.

Men samma alternativ finns oavsett om du öppnat LibreOffice Calc eller
LibreOffice Writer, eller?

Vad jag förstått så ska alltid Engelska (USA) finnas med. Det är så att
säga ”originalet”, men det kanske inte är så numera, då?
Går jag in på sidan (http://www.libreoffice.org/) och väljer Download får
jag upp möjligheten att ladda ner svenskt användargränssnitt (till Linux,
eftersom det är det jag använder), men om jag tvångsväljer Windows finns
det inte med längre, då blir istället huvudnerladdningen på svenska, eller
hur man ska uttrycka det hela, så det kanske är en Windows-grej då.

> [...]
> försöker ladda ned Libreoffice, så är det nån hustomte på internet som ser
> till att jag ändå laddar ned svenska Libreoffice.

Kan inte testa att installera på Windows just nu eftersom jag inte har
Windows och jag är inte på jobbet nu, men på Download-sidan på
http://www.libreoffice.org/, även när jag väljer Windows, står det ju
längst ner i rutan: ”need another language?
<https://www.libreoffice.org/download/download/?type=win-x86_64&version=7.0.4&lang=pick>”.
Klickar jag på den får jag upp en himla massa språk, varav tre av dem är
engelska (GB, US, ZA). Har du provat att välja någon av dem?

Vet inte om man i Windows kan välja flera olika språk samtidigt, vore
konstigt om det inte gick. Jag tror ändå att jag har svenska och engelska
samtidigt i min installation på jobbet, men det är version 6.2 eller
liknande… eller kanske 6.4.

> [...]
> Hälsningar
> Lennart
>
> Och visst, jag har också låst in mig på Windows, version  8.1 närmare

*Ryser*
Tycker Windows 10 på jobbet är illa nog och innan vi tvingades ha den hade
vi Windows 7 och den var fruktansvärd. Känner mig oerhört handikappad på
jobbet med vilken som helst av de två. Men det var ju utanför ämnet, i och
för sig.

Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg