[sv-users] Utskrift av nollvärden i Libreoffice Calc

Lars-Göran Hansson Lars-Göran Hansson

[sv-users] Utskrift av nollvärden i Libreoffice Calc

Jag har skapat en fakturamall där det finns en beräkning på varje rad i
ca 20 rader typ E18 x G18, E19 x G19, E20 x G20 osv.
Om man inte använder alla rader blir det ingen siffra i beloppsraden
(har ställt in det i Verktyg - Alternativ - LibreOffice Calc - Visa och
bockat ur Nollvärden)
När jag inte heller vill ha nollorna utskrivna har jag ställt in det i
Format - Sida - Blad - bockat ut Nollvärden även där

MEN!!!! när jag sparat och stängt dokumentet och öppnar det igen så är
nollorna tillbaka vid utskrift (bocken kommer tillbaka) men nollorna
visas inte på skärmen så den första bocken ovan är fortfarande urbockad.

Hur får jag bocken avseende utskrift att alltid vara urbockad??

Lars-Göran Hansson

Lars-Göran Hansson Lars-Göran Hansson

Johnny Rosenberg Johnny Rosenberg

Fwd: [sv-users] Utskrift av nollvärden i Libreoffice Calc

Råkade svara till person istället för grupp (igen), så här kommer mitt svar
i repris:

Fwd: [sv-users] Utskrift av nollvärden i Libreoffice Calc

Attans, gjorde samma misstag igen. Repris igen, då.

[sv-users] Avstavningsordlista

Hej!
Undrar om det är någon som vet hur man gör en avstavningsordlista till Libreoffice. Det finns ju redan en som Niklas Johansson har gjort, den är bra och jag är inte ute efter att konkurrera med den. Men jag har gjort en egen till ett tyskt officepaket (som inte har svensk avstavning) och som jag gärna själv skulle vilja använda i Libreoffice. Det är ju där framtiden är har jag förstått. Det är imponerande hur detta program har utvecklats de senaste åren.

Min avstavningsordlista med avstavningsundantag är på 231 000 ord. Det är en UTF 8 textfil (i Notepad++). Men jag har ingen aning om hur jag kan omvandla den till en avstavningsordlista som fungerar i Libreoffice.
Tacksam för alla tips.

Lennart Stagling

Listan ser ut så här, helt enkelt:

 abon-ne-mang
abon-ne-mang-en
abon-ne-mang-ens
abon-ne-mang-et
abon-ne-mang-ets
abon-ne-mangs-av-gift
abon-ne-mangs-av-gif-ten
abon-ne-mangs-av-gif-tens
abon-ne-mangs-av-gif-ter
abon-ne-mangs-av-gif-ter-na
abon-ne-mangs-av-gif-ter-nas
abon-ne-mangs-av-gifts

skid-elit
skid-eli-ten
skid-ex-pert
skid-ex-per-ten
skid-ex-per-tens
skid-ex-per-ter
skid-ex-per-t-erna
skid-ex-per-t-er-nas
skid-ex-per-t-ers
skid-ex-perts

trä-kols-el-den
trä-kols-eld-ens
trä-kon-struk-tion
trä-kon-struk-tio-nen
trä-kon-struk-tio-n-ens
trä-kon-struk-tio-ner
trä-kon-struk-tio-n-erna
trä-kon-struk-tio-ner-nas
trä-kon-struk-tio-n-ers
trä-kon-struk-tions
Trä-kumla
Trä-kumlas

Johnny Rosenberg Johnny Rosenberg

Re: [sv-users] Avstavningsordlista

Den fre 16 aug. 2019 kl 13:17 skrev Lennart <[hidden email]>:

> [...]
> en UTF 8 textfil (i Notepad++). Men jag har ingen aning om hur jag kan
> omvandla den till en avstavningsordlista som fungerar i Libreoffice.

Tyvärr gick jag lite bet på den. Det som närmast liknar ett tips som jag
kan säga, men som jag antar att du kanske redan gjort, är att du laddar ner
den som redan finns och tittar hur den ser ut. Det är ju en oxt-fil som
installeras som ett tillägg. Öppnar du filen med din arkivhanterare ser du
att den består av ett antal filer och en mapp som heter META-INF.
En av filerna heter hyph_sv.dic. Om du öppnar den i den textredigerare ser
den ut så här (de första raderna), teckenkodning är ISO-8859-1, av någon
otroligt märklig anledning, UTF-8 borde ju vara självklart sedan åtminstone
15 år tillbaka:

ISO8859-1
LEFTHYPHENMIN 1
RIGHTHYPHENMIN 2
.a2bak
.2ab2a
.a1b
.a2bal
.a2ban
.a2bas
.a2be
.a2bi5e
.a2bi1li
.a4b4is
.a2b3it
.a2bl2
.a2bo
.ab1ol
.a2b5r
.2a2by
.a2c1
.ac2k4e
.a4ck1
.a2da
.a2de
.a5de1k2
.a2do
.a2d1s1
.a2fa
.a1f
.a2fic
.a2fr
.a4fy
.a2g1
.a1g2a
.a2g4d
.agnos3
.ag1n
.ag1no
.ag2or
.a1go
.ag3ra
.2ag1r2
.a2ha
.a1h
.ai4n
.2ai
.a4ja
.a2kad4
.a1k2a
.2a2ki
.ak3t2ri

Vet inte riktigt hur detta fungerar, men om du kommer på det kan du säkert
göra ett skript som översätter din lista till en LibreOffice-kompatibel
variant. Sedan återstår att studera de övriga filerna och se om man kan få
till dem på något sätt.

Min första tanke var att om man tar bort alla siffror får man ord kvar och
så kanske siffrorna indikerar något, exempelvis var orden ska avstavas, men
jag får inte ihop det, och det är inte många av dessa ord jag känner igen
som svenska ord heller, för övrigt. Kanske är jag inte tillräckligt
allmänbildad för att slänga mig med ord som afic, afr och afy, vad vet jag?

Exempelvis .a4ja, vad 17 skulle det betyda? Aja är förvisso ett ord, men
vad betyder 4 och varför är den placerad efter första förekomsten av a samt
vad gör punkten i början av raden? Mycket man skulle vilja veta där.

Spontant har jag svårt att se varför listan inte hellre borde se ut som din
lista, men jag antar att det är något lite mer avancerat som man inte
förstår innan man fått vederbörlig information om det…

Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg

> Lennart Stagling
>
> Listan ser ut så här, helt enkelt:
>
>  abon-ne-mang
> abon-ne-mang-en

Japp, så borde ju rimligen en avstavningsordlista se ut.

> abon-ne-mang-ens
> [...]

Niklas Johansson Niklas Johansson

Re: [sv-users] Utskrift av nollvärden i Libreoffice Calc

Hej

Ursäkta sent svar, men tänkte att det kan vara värt att påpeka att viss
anställningar sparas i samband med att programmet stängs. Så har du flera
dokument öppna när du gör ändringen så är det inte säkert att den sparas.
Om just detta är en sådan inställning vet jag inte.
En annan detalj som är bra att veta är att vissa inställningar sparas i
mallarna, så om du vill ändra inställningen så måste det göras genom att
öppna själva mallen i redigeringsläge och göra ändringen.

Förhoppningsvis kan detta ge dig en hint om varför inställningen inte
sparas hos dig.

Den fre 16 aug. 2019 11:06Johnny Rosenberg <[hidden email]> skrev:

> Råkade svara till person istället för grupp (igen), så här kommer mitt svar
> i repris:

Ok, jo jag såg den tråden sen, men tyvärr lite för sent.

Tänkte dock nämna att jag testade med LibreOffice 6.2.7 (64-bit, Win 10)
utan att se problemet när jag sparar till xls eller xlsx.
Jag provade att ställa in det i Verktyg - Alternativ - LibreOffice Calc -
Visa och bockat ur Nollvärden. Testade även om vänt att
bocka i och se att värdet fungerade som förväntat även då.

Jag har *inte *hunnit testa att ställa om via Format - Sida - Blad
Inte heller att styra via cellformatet, vilket du visserligen inte nämner
som alternativ men som kan vara nog så viktigt att det
fungerar. :)

/Niklas

Jan Öhman-3 Jan Öhman-3

Re: [sv-users] Utskrift av nollvärden i Libreoffice Calc

Hej!

Själv brukar jag lösa problemet med en formel. (kan se lite olika ut
beroende på omständigheterna)
ex. .: =OM(  ELLER(E18<>""; G18<>"");  E18*G18;  "")

//Jan