[sv-users]

Annamaria Nelson Annamaria Nelson

[sv-users]

  Hej, vet inte om jag har hamnat på rätt ställe, om inte kanske någon kan
hjälpa mig att dirigera rätt.
Ok. mitt problem är: Har haft LibreOffice gratis version i många år och
mycket nöjd med. Brukar betala ändå när jag gör uppdateringar, för det
känns bra att göra.
Windows Office skickar påminnelsen hela tiden att jag skall ladda ner deras
office paket men jag vill inte.
Ett nytt fenomen som har dykt upp i senaste tiden.... helt plötsligt kan
jag inte skriva ut mina dokument gjorda i Libre office alt annat går bra
att skriva ut, men om jag t.ex kopierar samma LibreO. dokument in i en mail
o skickar till mig själv , då går det bra att skriva ut.
Känner mig nästan trakasserad av Windows, för ofta (inte alltid)  kommer
upp en jätteskylt över min dokument gjorda i LibreOffice att jag skall
beställa deras office paket som sedan tar flera steg att kunna klicka bort.
Kan jag göra någonting för att slippa Windows?
vänliga hälsningar
Annamaria Nelson

Jan Öhman-3 Jan Öhman-3

Re: [sv-users]

Hej Annamaria!

Jag har också nyttjat LO många år.

Den 2019-11-29 kl. 23:02, skrev Annamaria Nelson:
> [...]
> känns bra att göra.
> Windows Office skickar påminnelsen hela tiden att jag skall ladda ner deras

LibreOffice har bara en fri version, och vill man ekonomiskt stötta
projektet är det säkert välbehövligt men frivilligt.
Har du känslan att MS Office bara ger dig erbjudandet/påminnelsen, för
att du inte använder deras program utan LO?
Kanske finns någon annan orsak att du får erbjudandet från MS Office?
Du kanske använd MS Office som student? eller en gammal Office version
eller....

> [...]
> att skriva ut, men om jag t.ex kopierar samma LibreO. dokument in i en mail
> o skickar till mig själv , då går det bra att skriva ut.
Vad använder du för skrivare?
Gäller detta alla program i LO-paketet? (eller är det bara vissa?)
Är du säker att det är Microsoft som skapar detta meddelande?
> [...]
> beställa deras office paket som sedan tar flera steg att kunna klicka bort.
Jag skulle börja med att se om datorn är drabbat av något virus / mask /
trojan eller liknande.
Ett program jag skulle rekommendera är Malwarebytes -
https://www.malwarebytes.com/ (i första fall fria versionen)
(Förutom windows egen brandvägg)

Vilket Windows använder du?
Version av LO?

Jag skulle även testa Open Office - Möjligen lite stabilare, men har
lite mindre finesser och funktioner.
Båda går att ha installerade samtidigt, men de är inte helt kompatibla
med varandra (ex. det går inte att kopiera mellan OO Calc och LO Calc)

> Kan jag göra någonting för att slippa Windows?
Beror helt på vad du använder datorn till.
Om jag inte själv haft behovet av Windows (pga. andra program) skulle
jag köra Linux versionen Ubuntu med t.ex. LO

Annars är det kanske MAC som gäller (men tror inte LO finns för MAC -
men jag kan ha fel....)

> vänliga hälsningar
> Annamaria Nelson
Hälsningar Jan

Lars-Göran Hansson Lars-Göran Hansson

Re: [sv-users]

Hej Annamaria!
Kan det vara så att du fått med en testversion av Microsoft Office när
du köpte datorn och att prövotiden gått ut?
I så fall kan du avinstallera Microsoft Office: Start -
Inställningar(kugghjulet) - Appar -Skrolla ner till Microsoft Office,
markera och klicka "Avinstallera".
Sedan letar du upp en Officefil (ordbehandling eller kalkylblad)
Högerklicka på den och välj "Öppna med > Välj en annan mapp (längst
ned), Sätt ett X i Rutan "Använd alltid denna app för att öppna xls(alt
doc) filer och markera LibreOffice Writer för
ordbehandlingfiler(Wordfiler) och LibreOffice Calc för
kalkylfiler(Excelfiler)
Gör detta både för ordbehandlings och kalkylfiler.
Sedan borde du slippa tjatet om att köpa MS Office.

Mvh
Lars-Göran Hansson

> [...]

> beställa deras office paket som sedan tar flera steg att kunna klicka bort.
> Kan jag göra någonting för att slippa Windows?

Göran Nyström Göran Nyström

Re: [sv-users]

Hej Annamaria

avinstallera MS Office,

man kan också installera ett *Linux-*baserat operativsystem, t ex
*Ubuntu, Linuxmint*, så är man ännu friare.

mvh

Göran Nyström

> [...]

> beställa deras office paket som sedan tar flera steg att kunna klicka bort.
> Kan jag göra någonting för att slippa Windows?

Jan Öhman-3 Jan Öhman-3

[sv-users] Re: Utskriftsproblem

"Mystiskt problem".
(Jag tror inte att det är MS Office som förhindrar utskrift - det är
något annat som stör)
Du verkar även ha lite koll på situationen. (och kunna en del om datorer
- toppen!)

1) Blir skrivarikonen gråad i LO? eller hamnar bara utskrifterna i
skrivarkön?
Har du testat att skriva ut till PDF-fil? (dvs. till annan skrivare?)
Fungerar förhandsgranskning av dokumentet?
Gäller utskriftsproblemet alla programpaket i LO (Writer / Calc / Draw osv.)
Funderar om det kan vara något 32/64-bit problem mellan drivrutiner och
program.

2) Testa att installera OpenOffice - uppstår samma fenomen?

Du verkar ha en trevlig skrivare med drivrutiner för även Linux (t.ex.
Ubuntu)
(Kan dock inte direkt säga om hela programpaketet kommer att fungera -
rakt av. - och på svenska.)
Allt det du gör med datorn skulle du förmodligen kunna utföra med Ubuntu
som OS.

//Jan

Den 2019-11-30 kl. 11:19, skrev Annamaria Nelson:

> [...]
>     jag köra Linux versionen Ubuntu med t.ex. LO
>
>     Annars är det kanske MAC som gäller (men tror inte LO finns för MAC -

Jan Öhman-3 Jan Öhman-3

Re: [sv-users] Re: Utskriftsproblem

Hej Annamaria!

Den 2019-11-30 kl. 17:57, skrev Annamaria Nelson:
> Hej Jan.
> Kan väldigt lite om datorer, beror med vem man jämför sig med, mina
> väninnors datorproblem brukar jag kunna lösa 😊
> 1) tror att utskriften hamnar direkt i skrivarkön.

Enkelt att kontrollera - på flera sätt.
a) Oftast visas en skrivarikon längst ned till höger (vid klockan) när
man skriver ut.
Om den ikonen öppnas, visas de dokument som du håller på att skriva ut.
(Om det inte ligger något dokument där, har dokumentet "försvunnit".)

b) Öppna och titta på alla installerade skrivare. (Kanske kan utföras på
följande sätt.)
- Om det finns ett förstoringsglas längst ned till vänster, till höger
om "Start- knappen". Klicka på förstoringsglaset.
- Skriv in .:  Skrivare (då kommer nog Skrivare och skannrar visas
längst upp under bästa matchning)
Beroende på inställningar kommer små ikoner eller stora ikoner visa alla
installerade skrivare.
- Välj din skrivare!
- Titta i skrivarkön.

Nu får du kontroll ifall något skickas från, i ditt fall LO Writer till
önskad skrivare. (Cannon eller PDF-skrivare eller...)

>  PDF-fil går bra att skriva ut (har bara min Canon skrivare)
> Förhandsgranskning fungerar.

Det medför att problemet förmodligen finns mellan Writer och Canon
skrivaren.

> Använder bara LO writer
> Har 64 bits och har laddat ner samma LO program
Bra! (men kolla gärna de andra programmen)

> 2) tror inte jag vågar att installera Open Office, eller byta
> drivrutin känns som att nya problem som uppkommer i samb. med det har
> jag ingen kontroll över och då blir bara kaos för mig.

Inget stort problem - installationen fungerar på samma sätt som för
LO-Office.
Enkelt att avinstallera (men har man satt OpenOffice som huvudprogram
för filändelserna, kan LO-Office behövas ominstalleras.
(Om man inte har koll på hur filändelserna manuellt kan hanteras)

> Nu hoppas jag på självläkning 😉 Kan ibland fungera
Ibland är tiden en räddande ängel.

> önskar dig en trevlig Advent
> hälsningar
> Annamaria