uitpakken van .deb files onder Linux

Jk Nieuwenhuizen Jk Nieuwenhuizen

uitpakken van .deb files onder Linux

Hi.
Ik heb LO 4.2.1 uitgepakt tot 152 .deb files.

Omdat Debian met geen mogelijkheid op mijn PC kan krijgen, moet ik met
'dpkg -x'  verder zien uit te pakken. Maar die blijft zeuren dat ik ten
hoogste 2 argumenten mag meegeven en ik moet gaan denken dat ik niet meer
tot 2 kan tellen.

Met 'dpkg -i' (installatie) geeft dat ook fouten.

Wil iemand mij vertellen hoe ik verder kom? Als hij dat dan ook doet, zal
mijn dank groot zijn

Nieuwenhuizen
2014-02-    T  : CET

mart en wil van der Krogt mart en wil van der Krogt

Re: uitpakken van .deb files onder Linux

Hallo Jk Nieuwenhuizen,
Ik neem aan dat je over een of andere Linux distributie spreekt.
Op alle Ubuntu versies kun je prima uit de voeten met LibreOffice.
Staat het er nog niet op dan is LO en zijn nog talloze andere programma's
zeer eenvoudig te installeren

Misschien heb je hier nog iets aan.

Wil

Jk Nieuwenhuizen Jk Nieuwenhuizen

Re: uitpakken van .deb files onder Linux

Bedankt voor je snelle reactie. Maar ik ben er met Ubuntu 1 keer ingelopen.
Die veegt je  hele schijf schoon  en partitioneert die opnieuw. Gelukkig
had ik een dump van mijn datapartitie gemaakt.

Maar ik moet zeggen dat ik het ook niet meer weet. Ik krijg als abonnee van
Linux Magazine elke maand  een DVD, meestal een Linuxinstallatie. Ik ben
nogal slordig, met computers zeer precies maar niet overdreven. Toch
mankeert er aan elke installatie wel iets. Van LMagazine kan ik ze maar
niet overtuigen dat ze van de uiteraard series DVD er eerst 1 zelf moeten
testen. Ze zeggen daar geen tijd voor te hebben en ik dat ze dan blijkbaar
liever hun naam verpesten.

Op jouw vraag: Ik draai al een jaar van een live Knoppix ( 7.02 en 7.04 )
en die zijn ook niet foutloos.

Als je programmeert wil ik wel meer contact met je hebben want
LibreOffice::Draw is zo als ik het nu zie (Praktisch ?) de originele
OpenOffice draw en numerieke invoer ( lijn van (x_A,yA) naar (x_B, y_B) kan
alleen maar als A en B op een gridpoint liggen. Maar ik kan niets voor ze
doen zolang ik die .deb files niet kan uitpakken.

Hans N
2014-02-28T16:18

Nieuwenhuizen
2014-02-    T  : CET

**********************************
*  Prof. Ir.J.K.Nieuwenhuizen  *
*              5624KZ8                  *
*       [hidden email]         *
*  Phone [{+31|0}40]2442226 *

> [...]
> 2014-02-    T  : CET

mart en wil van der Krogt mart en wil van der Krogt

Re: uitpakken van .deb files onder Linux

Hallo Hans,
Nee ik doe niets met programmeren en wil daar ook geen verstand van hebben.
Ik heb deze week een heel mooie distributie gevonden, maar die heb ik alleen
maar in het Engels aan de praat gekregen.
Ik geloof dat hier meer ontwikkelaars achter zitten en zij hebben ook een
goed forum.
Het is PC Linux OS,  Als je zoekt via  google vind je hem vanzelf.
Ziet er heel mooi uit... maar gezien mijn doelgroep en vanwege het moeilijk
te installeren in een Nederlandse versie niets voor mij.
Ik ben er ook niet in geslaagd om hem in het Nederlands om te zetten.
Maar... heb je geen problemen met een Engels versie, dan is deze zeker het
proberen waard.
Je kunt hem, na downloaden en branden uitproberen en zien wat je er aan
hebt.

Succes en ik hoor nog wel eens van je,

Wil

ps hier is de link   http://www.pclinuxos.nl

> [...]

> Met 'dpkg -i' (installatie) geeft dat ook fouten.
>
> Wil iemand mij vertellen hoe ik verder kom? Als hij dat dan ook doet, zal

deleted

Jk Nieuwenhuizen Jk Nieuwenhuizen

Re: uitpakken van .deb files onder Linux

Ik heb het even doorgekeken, zal morgen serieus lezen want ik ben de hele
dag al weer bezig.

Als je niet programmeert, begrijp ik niet waarom je linux gebruikt.
Eigenlijk is linux meer voor freaks. En nog meer eigenlijk: waar je de
freaks aan herkent.

Je zult toch wel weten hoe je naar en van Nederlands vertaalt?
Google.vertaal is 1 van de thans vele mogelijkheden, waarvan sommigen hun
probleem aan Google doorgeven. Ik heb het enige tijd gebruikt om Oekrains
te schrijven, men zei dat dat niet zo goed was. Engels heb ik eigenlijk op
een enkel woord na nooit hoeven te gebruiken en weet dus ook niet hoe goed
of slecht dat is.

Hans N

Nieuwenhuizen
2014-02-    T  : CET

**********************************
*  Prof. Ir.J.K.Nieuwenhuizen  *
*              5624KZ8                  *
*       [hidden email]         *
*  Phone [{+31|0}40]2442226 *

> [...]
> ***********************************

mart en wil van der Krogt mart en wil van der Krogt

Re: uitpakken van .deb files onder Linux

Je mag dan wel prof. ir zijn, maar dat Linux voor Freeks zou zijn is m.i.
toch echt onzin.
Maar ja, als je nu met een Mac werkt kan ik het wel een beetje begrijpen,
maar werk je met Microsoft dan ????

Groetjes en succes met je programmeren.
Wil

> [...]

> **********************************
> *  Prof. Ir.J.K.Nieuwenhuizen  *
> *              5624KZ8                  *

deleted

Rob Westein Rob Westein

Re: uitpakken van .deb files onder Linux

De beschrijving die op
https://www.libreoffice.org/get-help/installation/linux/ staat helpt dat
niet?

/Rob

Freek de Kruijf Freek de Kruijf

Op zaterdag 1 maart 2014 10:30:20 schreef Rob Westein:

> De beschrijving die op
> https://www.libreoffice.org/get-help/installation/linux/ staat helpt dat
> niet?
>
> /Rob

Als je een goede distributie gebruikt hoef je helemaal niets bijzonders te
doen. Gewoon het pakketbeheersysteem van de distributie gebruiken om dit soort
software te installeren. Alleen als je het nieuwste van het nieuwste wilt
installeren moet je waarschijnlijk een extra installatiebron aansluiten waar
die allernieuwste, mogelijk beta-versie, beschikbaar is.
Als je LibreOffice verwijderd hebt, kun je ook de bovenstaande installatie
onder Linux gebruiken om die allernieuwste te installeren. Maar het is
misschien ook mogelijk dat deze gewoon naast de stabiele versie is te
installeren.

--
vr.gr.

Freek de Kruijf

Re: uitpakken van .deb files onder Linux

Hai Hans,
Ik programmeer niet. Maar ik gebruik met veel plezier allerlei linux
varianten. Ik gebruik het net zo als XP heel vroeger. Ik vind het licht,
handig en veelzijdig. Heel fijn.
Pieter

Op 28 februari 2014 21:21 schreef Jk Nieuwenhuizen <[hidden email]>:

> [...]
>

> **********************************
> *  Prof. Ir.J.K.Nieuwenhuizen  *
> *              5624KZ8                  *

Roelof Everts Roelof Everts

Re: uitpakken van .deb files onder Linux

Goedemorgen Prof. Ir.J.K.Nieuwenhuizen,

Graag wil ik een paar dingen recht zetten 1 als u een linux distributie wilt installeren is er altijd de mogelijkheid om deze naast uw bestaande besturingssysteem te installeren, dus ook bij Ubuntu.

Verder kunt u Libre Office installeren via de packagemanager van uw Linux systeem als deze al niet voor is geïnstalleerd (In Ubuntu is deze standaard geinstalleerd)

Als laatste wil ik u er op attenderen dat ik het schofferend vindt om voor freak uitgemaakt te worden omdat je Linux als desktop OS draait.
Linux is een prima desktop alternatief voor Windows of Mac en ik ben geen programmeur of IT specialist maar een gewone huis tuin en keuken gebruiker die uit nood ( ik wilde geen illegale software op mijn PC)in 2005 al is overgestapt op Linux, en heb hier overigens geen moment spijt van gehad.

met vriendelijke groet,

Roelof Everts

Jk Nieuwenhuizen schreef op 28-2-2014 21:21:

> [...]
>

> **********************************
> *  Prof. Ir.J.K.Nieuwenhuizen  *
> *              5624KZ8                  *

drek drek

Re: uitpakken van .deb files onder Linux

Helemaal met Roelof eens!

Groeten, André

Op 03-03-14 11:23 schreef Roelof Everts:

> [...]
>>> testen. Ze zeggen daar geen tijd voor te hebben en ik dat ze dan

Jk Nieuwenhuizen Jk Nieuwenhuizen

Re: uitpakken van .deb files onder Linux

Dan moet ik ook iets recht zetten: Linux is geen alternatief voor Windows,
UNIX is de bron waar Microsoft - Gates , Jim Patterson en Apple-Jobs alles
hebben moeten stelen ( lees maar rustig  "gejat" ), Linux een uitgeklede
versie van UNIX voor de kleinere werkgeheugens van 1991 met -- anders dan
genoemden -- dezelfde commando-namen.

En als U het precies wilt weten: In 2011 heb ik er voor 3 keer de prijs van
een PC, ook maar eens een Mac gekocht om te weten wat nu eigenlijk de
slechtste is, MS of Apple. En dat weet ik nu. Er zit een groter gat tussen
dan je zou verwachten.

Ik kan iedereen die een PC wil kopen om zijn vakantiefoto's te bekijken
alleen maar adviseren een Mac te nemen. Maar voor de rest is het werkelijk
puin \'e\'en grote leugen en als je Apple per aangetekende brief verzoekt
de wet niet meer continu te overtreden, krijg je niet eens antwoord. Dat ze
het mogen verkopen komt alleen omdat er bij de overheid te weinig kennis
van computers is.

En voor het geval u denkt dat ik niet weet waar ik over praat: Ervaring 55
jaar ( mei 1959 ), geschat 90000 uur.

Nieuwenhuizen
2014-03-03

Nieuwenhuizen
2014-03-    T  : CET

**********************************
*  Prof. Ir.J.K.Nieuwenhuizen  *
*              5624KZ8                  *
*       [hidden email]         *
*  Phone [{+31|0}40]2442226 *

> [...]

mart en wil van der Krogt mart en wil van der Krogt

Re: uitpakken van .deb files onder Linux

Beste LibreOffice vrienden,

Laten we s.v.p. ophouden met elkaar op deze wijze de les te lezen.
We hebben een fijne gemeenschap om, via deze mails, zo nu en dan onze
problemen met LibreOffice te bespreken.
Het is echt zonde om op deze wijze de sfeer te verpesten.

Met vriendelijke groet,

Wil van der Krogt

> [...]

>  Ik heb het even doorgekeken, zal morgen serieus lezen want ik ben de hele

>>> testen. Ze zeggen daar geen tijd voor te hebben en ik dat ze dan

deleted

A Linderman A Linderman

Re: uitpakken van .deb files onder Linux

op 03-03-14 12:31, Jk Nieuwenhuizen schreef:

[...]
> UNIX is de bron waar Microsoft - Gates , Jim Patterson en Apple-Jobs alles
> hebben moeten stelen ( lees maar rustig  "gejat" ),
[...]

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Unix

Softwarebedrijven konden intussen een licentie kopen op Unix om een
eigen versie op de markt te brengen. Voorwaarde was dat zij de naam Unix
niet voor hun product gebruikten. In 1980 ontwikkelde Microsoft zo'n
eigen versie, die verkocht werd als Xenix en uitgroeide tot
(waarschijnlijk) de meest gebruikte Unix.

Misschien moet Jk Nieuwenhuizen Xenix van Microsoft eens installeren en
ophouden indianenverhalen (geknipt)te vertellen.

Nu weer gauw terug naar LibreOffice. :-)
--
-Antoon (14 jaar ervaring met SUSE Linux en 1 jaar met Ubuntu.)
(Ubuntu Linux 3.11.0-18)

Leo L te Braake Leo L te Braake

Jk Nieuwenhuizen schreef op 3-3-2014 12:31:
> [...]
> versie van UNIX voor de kleinere werkgeheugens van 1991 met -- anders dan
Beste meneer Nieuwenhuizen,

Ik vermoed dat hier sprake is van een per ongeluk langs elkaar heen praten.

Ik heb een laptop waarop Windows XP, dat in april per definitie onveilig
wordt. Hij is misschien groot genoeg  voor Windows 7, maar dat heb ik
niet legaal. En ik heb dat ook niet echt nodig.
Hij is zeker groot genoeg voor Ubuntu. I die zin is Ubuntu een
alternatief voor Windows XP.
Daarmee suggereer ik allerminst dat Ubuntu het kleinere broertje van
Windows XP is. Ik weet uitstekend dat Ubuntu net als CP/M, Windows, en
kennelijk ook Apple OS afgeleid is van de moeder aller
besturingssystemen, Unix.

Dat hebben ook deelnemers aan dit forum in de gaten die amateurs helpen
nog iets met een oudere computer te doen.
Dat betreft allemaal mensen met meer of minder professionele ervaring
achter zich, in elk geval genoeg om hulpeloze amateurs als ik te helpen,
maar hier schrijft men als liefhebbers onder elkaar zonder verschil op
basis van beroep, rang of stand.
En als je hier dan zonder veel nadere toelichting een vraag stelt over
Debian, dan volgt daarop een algemeen antwoord, waar je misschien niet
heel veel aan hebt.
Door dan je vervolgvragen te ondertekenen met de volle voormalige
titulatuur (voormalig, want iemand die al in 1959 met Unix werkte is nu
zelfs als hoogleraar beslist met pensioen* ) wrijf je een beetje tegen
de haren in, als je daarin Linux-adepten freaks noemt.
Er is dus sprake van een mismatch tussen formulering van vragen en
opmerkingen met het publiek in dit forum. Registerverschil noemen
taalkundigen dat.
Het is hier nu eenmaal geen academisch discours.

Zo, en nu iedereen ophouden met elkaar nog net niet voor rotte vis uit
te maken.
Begrepen?
:-)

Leo

* Ik weet dat professor een beroep is tot je pensioen, maar een titel
voor het leven. Het is alleen niet overal zinvol om zo'n titel te
blijven hanteren.

Leo

.

> [...]
> *  Phone [{+31|0}40]2442226 *
> ***********************************

Re: uitpakken van .deb files onder Linux

Beste allen,

Dank voor deze fijne en wijze woorden Wil.

Misschien mag ik er nog aan toevoegen, dat het ook niet verplicht is om
te reageren op vragen.
Als je bijvoorbeeld het idee hebt dat een reactie wellicht niet direct
zal leiden tot een echte verduidelijking, zou je evt. eerst even kunnen
afwachten.

Met vr. groeten,
Cor

mart en wil van der Krogt wrote (03-03-14 12:39)
> [...]
> problemen met LibreOffice te bespreken.
> Het is echt zonde om op deze wijze de sfeer te verpesten.

Director
 _ _ _ _ _ _ _ _
skype   : cornouws
mobile  : +31 (0)6 25 20 7001
phone   : +31 (0)26 32 37 827
web     : www.nouenoff.nl
blog    : cor4office-nl.blogspot.com
jabber  : [hidden email]
twitter : cor4office
tdf     : [hidden email]
 _ _ _ _ _ _ _ _

Nou&Off
Postbus 377
6800 AJ Arnhem
The Netherlands

------- Verzoek / Request ----------------------------
Als u dit bericht per abuis hebt ontvangen: graag de
afzender direct informeren en het bericht verwijderen.

If you have received this message in error, please
delete it and notify the sender immediately.

- vrijwilliger http://nl.libreoffice.org
- volunteer http://www.libreoffice.org
- The Document Foundation Membership Committee Member

J.L. Blom J.L. Blom

On 03/03/14 14:06, Leo te Braake lijsten wrote:
> [...]
Heren, Heren!
Zelden heb ik zoveel onzin in E-mails gelezen over de oorsprong van
Operating systemen.
Ik wil daarom graag e.e.a. even kort op een rijtje zetten:
  Het oudste besturingssysteem voor computers is rond eind 40-er jaren
gemaakt voor de Eniac. Daarna ontstonden diverse besturingen die direct
op een special hardware was geschreven. Het eerste "echte"
besturingssysteem was naar mijn weten "system-60" voor de IBM 360 dat
dateert uit de eind 50-er begin 60-er jaren. In dat decennium kwam DEC
met PS/1 voor zijn kleine machine (de PDP-8). In die periode was er een
wildgroei van kleine computers met hun eigen besturingssystem maar er
was één systeem dat boven kwam drijven en dat was CP/M (afgeleid in
principe van DEC's PS/1).
In 1969 publiceerdenThomson en Richie een artikel waarin ze een
Operating systeem beschreven dat ze hadden ontworpen op basis van een
eerder "probeersel" bij het Bell Labs voor (een versie van) de DEC
PDP-11 dat ze UNIX noemden. Dit was beschikbaar voor universiteiten en
daarmee gelijkgestelde instellingen wereldwijd.
MS-DOS (waarvan de grafische shell "Windows",  evenals de latere
interface van Apple gestolen is van XEROX Palo Alto) is een  clone van
CP/M die door BIll Gates voor $ 74.000 is gekocht en toen aan IBM
verkocht op royalty basis..
Het huidige Apple OS is ontwikkeld op basis van BCD-UNIX en welke shady
deals daarbij betrokken zijn is mij niet bekend.
Linux is ontwikkeld door Linus Thorvald op basis van MINIX een taal door
de Nederlandse hoogleraar Tannenbaum voor computerstudenten op de VU die
hij had gebaseerd op de principes van UNIX.
U ziet dus dat de verhalen die hier verkondigd werden niet geheel
conform de realiteit zijn.
Tenslotte: Linux is een zeer uitgebreid en volwaardig Operating systeem
dat in vele opzichten vele malen beter en veiliger is dan Windows. MacOS
is een ander verhaal. Dat heeft de veiligheid van UNIX gepaard aan een
bedrijfspolicy die het de gewone gebruiker onmogelijk maakt iets aan het
OS te veranderen (iets dat Microsoft ook graag zou willen maar niet kan
creëren) en de zgn. "backdoors" die Microsoft in zijn software heeft
gedaan niet heeft
.
Wellicht wat lang maar ik kon het niet laten.
Joep
(dr. J.L. Blom arts-neurofysioloog in ruste)

P.S. Door een mail server storing nu pas (14-03) verzonden.

Re: uitpakken van .deb files onder Linux

Dag Joep,

J.L. Blom wrote (14-03-14 08:49)

> [...]
> Ik wil daarom graag e.e.a. even kort op een rijtje zetten:
> [...]
> Wellicht wat lang maar ik kon het niet laten.

Dank voor je uiteenzetting.

Het gebeurt wel eens op een mailinglijst dat men afdwaalt van het
oorspronkelijke onderwerp. En dan gaan meningen en feiten en ideeën snel
door elkaar lopen. Nogmaals dank dat je hierbij enige feiten op een
rijtje hebt gezet.

Ik hoop wel dat we dit onderwerp hier op dit moment als voldoende
behandeld mogen beschouwen ;)

Cor Nouws schreef op 14-3-2014 10:41:

> [...]
> rijtje hebt gezet.
>
> Ik hoop wel dat we dit onderwerp hier op dit moment als voldoende

Dat mag.

Leo

mart en wil van der Krogt mart en wil van der Krogt

Re: uitpakken van .deb files onder Linux

Bedankt heer Blom voor je mooie uiteenzetting over het ontstaan van
besturingssytemen voor computers.
Hopelijk nu  "back to our task: LibreOffice"

Wil